Gäller en friskola med en lyktstople på parkeringen. Marken ägs av privat förening.
Om man bortser från det juridiska (Får man? Vem får? Kommun. Lantmäteriet. Elbolaget) hur terminerar man kablaget? Kommer göras av behörig så klart.
Elen till lyktstoplen tappas antagligen från elen från skåpet till huset.
Någon som har erfarenhet av demontering av lyktstolpar?
Måste man kontakta elbolaget?
Om man bortser från det juridiska (Får man? Vem får? Kommun. Lantmäteriet. Elbolaget) hur terminerar man kablaget? Kommer göras av behörig så klart.
Elen till lyktstoplen tappas antagligen från elen från skåpet till huset.
Någon som har erfarenhet av demontering av lyktstolpar?
Måste man kontakta elbolaget?
Elektriken kommer att koppla ur kabeln i andra änden och i stolpen sedan kan ni gräva upp allt.
Man tittar på anläggningen och försöker bedöma vart kabeln troligen går. När man tror sig veta "öppnar" man den stolpen/skåpet/kopplingsdosan och söker fram kabeln. Hittar man inte den där man trodde fortsätter man att söka på nästa ställe.
Ps
Har man en kabelsökare så kan man följa kabeln under mark.
Ps
Har man en kabelsökare så kan man följa kabeln under mark.
Som sagt SKA ägaren kontaktas INNAN man gör nått ingrepp. Och det är helt omöjligt att se om det är en kommunal eller privat stolpe.
Men det ska inte vara något större problem för en elfirma att ta reda på vem som äger stolpen OCH om ni får plocka bort den och vart den matas från.
Men det ska inte vara något större problem för en elfirma att ta reda på vem som äger stolpen OCH om ni får plocka bort den och vart den matas från.
Stolpen står på privat mark utan någon märkning på.
Markägaren har jag kontakt med och de är ok med att vi tar bort stolpen.
Jag ville bara kolla om vi behövde prata med någon annan innan.
Men jag tar kontakt med elektriker som får ta sig en titt också.
Tack!
Markägaren har jag kontakt med och de är ok med att vi tar bort stolpen.
Jag ville bara kolla om vi behövde prata med någon annan innan.
Men jag tar kontakt med elektriker som får ta sig en titt också.
Tack!
Klicka här för att svara
