Gäller en friskola med en lyktstople på parkeringen. Marken ägs av privat förening.
Om man bortser från det juridiska (Får man? Vem får? Kommun. Lantmäteriet. Elbolaget) hur terminerar man kablaget? Kommer göras av behörig så klart.
Elen till lyktstoplen tappas antagligen från elen från skåpet till huset.

Någon som har erfarenhet av demontering av lyktstolpar?
Måste man kontakta elbolaget?

• Lyktstolpe på en parkering med bakgrund av rödfärgat hus och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriken kommer att koppla ur kabeln i andra änden och i stolpen sedan kan ni gräva upp allt.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Tack.
Hur vet man var andra änden är? I närmaste elskåp?

Man kontaktar stolpens ägare som säger ja eller nej. OCH den matande kabeln kopplas ur i matande ände OM den inte fortsätter för då gör man en jordkabelskarv. Kabeln lämnar man nästan alltid i marken.

Man tittar på anläggningen och försöker bedöma vart kabeln troligen går. När man tror sig veta "öppnar" man den stolpen/skåpet/kopplingsdosan och söker fram kabeln. Hittar man inte den där man trodde fortsätter man att söka på nästa ställe.
Ps
Har man en kabelsökare så kan man följa kabeln under mark.

Tackar!
Stolpen ser ju "kommunal" ut men står på privat mark. Kan man utgå från att det är markägarens stolpe?
Behöver elektrikern kontakta elbolaget för tillgång till skåp och för denna typ av åtgärd?

Som sagt SKA ägaren kontaktas INNAN man gör nått ingrepp. Och det är helt omöjligt att se om det är en kommunal eller privat stolpe.
Men det ska inte vara något större problem för en elfirma att ta reda på vem som äger stolpen OCH om ni får plocka bort den och vart den matas från.

Stolpen står på privat mark utan någon märkning på.
Markägaren har jag kontakt med och de är ok med att vi tar bort stolpen.
Jag ville bara kolla om vi behövde prata med någon annan innan.
Men jag tar kontakt med elektriker som får ta sig en titt också.

Tack!

H Hemligt skrev:
Tack.
Hur vet man var andra änden är? I närmaste elskåp?
Tänd lampan och bryt huvudströmmen i fastigheten så får du snabbt svar på om den matas därifrån eller inte.

Eller så letar man upp den central där ytterbelysningen ligger och sedan bryter belysningen där ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.