Hej!
Säkringarna till källaren går konstant sedan vi som nya husägare adderat luftavfuktare, torktumlare, större varmvattenberedare, större tvättmaskin och ett element.
Ny 2,5mm2 kabel är dragen. Den är delad i dosa där det går 1,5 till varmvattenberedare (ca 3m) och 1,5 till tvättmaskin och torktumlare (ca 3m)
Kabeln är utanpåliggande på en kall stenvägg.

Vad gäller?
Är det ok att byta automatsäkringarna i skåpet till 16A när det går 2,5 kabel (nästan hela vägen fram)?
Behövs de sista 3m snuttarna bytas till 2,5 också i sådana fall?

klurar även på om det är riskabelt att byta 10A till 13A där det går 1,5 kabel. Den kabeln går till ett källarrum och sedan under mark ca 15 m till en lada där den är utanpåliggande.

Är tacksam för svar. Gärna av någon som har lite koll :)

tommib
Du/elektrikern bör byta till 2,5 kvmm. Det är dock märkligt att det går säkringar om det är en TM, en TT och en VVB på respektive fas. Vad är märkeffekten på dessa? Främst tänker jag på VVB, som borde ha en egen grupp.

Du ska ha 2,5mm2 ända fram och det KAN vara OK att säkra med 13 A men det vet man inte innan man räknat på det. Du har inte funderat på att dra lite separata kablar till VVB (1 st 3 fasgrupp) och en trefasgrupp till tvätt och tork och avfuktare samt en till värmen?

Varmvattenberedaren är 2-fas och tvättmaskin och torktumlare sitter i samma 1-fas uttag. (De tre faserna är dragna i samma 2,5 kabel från skåpet).

Ja efter att jag postat här googlade jag vidare och insåg att all el är ganska "hej kom och hjälp mig" i källaren.
Precis som du tommib skrev så kom jag på att det faktiskt sitter en gammal kabel dragen från skåpet i rör till källaren som suttit till en frostvakt som dött och rostat sönder långt innan vi flyttade in. Om man lyckas dra ur den kan man ju pressa in en 3-fas 2,5 där med en fast till tvättmaskin och en till torktumlare och ett tredje uttag till luftavfuktare.
Använda faserna i den nuvarande 3-faskabeln till Varmvatten (2st) och den som blir över till ett enfas element.

Det slog mig nu i denna stund. Hur gör man med jord och nolla?
Är det ok att ha en kopplingsdosa längs vägen där man splittar allt?
eller måste en rak oavbruten kabel gå hela vägen?
Jag kan inte reglerna. Är nyfiken och vill få koll bara.
Har läst elkurs för länge sedan men är kass på det.
Kommer ta hit elektriker när det är dags. Klurar lite på om man kan dra något i förväg så man inte betalar en tusenlapp för att elektrikern ska stå och dra loss en kabel som fastnat i ett rör i evigheter.

tommib
Man grenar av.
Du kan inte lagligt dra ett vitten i förväg. Det du kan göra är att du kan se till att det finns en färdig kabelväg, t.ex. borra hål i ev betongväggar och så. Om det är en gammal rutten kabel i rör skulle jag satsat på ny kabel en annan väg och koppla ur den gamla ruttna.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.