jag tänkte dra en lång kabel för att mata en 12v kamera.
Eftersom längden kan bli uppåt 30-40m och kabelarean begränsad kommer det bli ett spänningsfall.
Jag tänkte använda typ 0,75m2 kabel.
Kan jag skicka iväg typ 14-15v som när spänningen när kameran är nere på ca 12v?
Jag mäter givetvis jag behöver mata med för spänning för att det ska bli 12v vid kameran.
Funkar det att göra så?
Eftersom längden kan bli uppåt 30-40m och kabelarean begränsad kommer det bli ett spänningsfall.
Jag tänkte använda typ 0,75m2 kabel.
Kan jag skicka iväg typ 14-15v som när spänningen när kameran är nere på ca 12v?
Jag mäter givetvis jag behöver mata med för spänning för att det ska bli 12v vid kameran.
Funkar det att göra så?
Bara om kameran alltid drar precis lika mycket ström. Hur mycket drar den och vilka toleranser är det på matningen? En metod för att få rätt spänning är att ha fyra trådar till kameran. Två trådar för matningsspänningen. Sedan två trådar i retur för återkoppling till spänningsaggregatet. Då kan detta reglera så att du verkligen får rätt spänning vid kameran. Men jag är tveksam till om det verkligen behövs.
Det är en sjukt billig kinakamera....Inget i manualen eller liknande.
Jag vill i vinter bara dra upp den för att övervaka när taket behöver skottas.
Spänningsfall på 1,44 vid 30m. Kanske inte behöver höja matningen överhuvudtaget.
Jag vill i vinter bara dra upp den för att övervaka när taket behöver skottas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spänningsfall på 1,44 vid 30m. Kanske inte behöver höja matningen överhuvudtaget.
Trafon har förmodligen en del marginal, så kameran drar nog inte 1A. Sen sitter det rimligen någon form av spänningsregulator i kameran som accepterar en del över- och underspänning, så det borde inte vara några problem.
Kameran drar inte 1 A för att nätagget är specat för 1 A. Koppla upp den o se om det funkar med det du har. De flesta prylar har en intern spänningsregulator som ofta tolererar ett ganska stort inspänningsintervall.
Du kan sätta en dc/dc omvandlare vid kameran som jämnar ut till 12v. Jag antar att en sådan borde gå att hitta för rimliga pengar när det gäller så låg effekt. Borde vara enklare än att försöka få strömkällan att variera spänningen beroende på lasten.
Mvh Findus
Mvh Findus
Medlem
· Halland
· 4 503 inlägg
Det rekommenderas ju 2.5 kvmm. Vad kostar det att köpa lite högtalarkabel?
Medlem
· Halland
· 4 503 inlägg
Klicka här för att svara