1 257 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Tre brytare - En fas?
Halloj,
Har letat runt lite utan att hitta något konkret svar. Jag ska styra 3 lampor med hjälp av tre brytare - En brytare till varje lampa. Brytarna är monterade direkt under varandra. Räcker det med att dra ner en fas till första brytaren som sen vidarekopplas till nästa via X. Tänker att det blir onödigt tjock med kablar i kopplingsdosan om varje brytare behöver "egen" fas?
Har letat runt lite utan att hitta något konkret svar. Jag ska styra 3 lampor med hjälp av tre brytare - En brytare till varje lampa. Brytarna är monterade direkt under varandra. Räcker det med att dra ner en fas till första brytaren som sen vidarekopplas till nästa via X. Tänker att det blir onödigt tjock med kablar i kopplingsdosan om varje brytare behöver "egen" fas?
Bästa svaret
Ja man kopplar vidare, men blanda inte in någon X-plint. Det tillför inget.
Ang. X-plintarna, det gäller att veta deras funktion innan man som amatör ger sig på att koppla själv:
https://www.elinstallatoren.se/inne...arligaste-felsokning-jag-varit-pa-gallande-x/
https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2018/juni/jordmissen-i-vridstromstallaren/
https://www.elinstallatoren.se/inne...arligaste-felsokning-jag-varit-pa-gallande-x/
https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2018/juni/jordmissen-i-vridstromstallaren/
Jag fattade inte heller. Men länk två förklarar bättre. Det var en felaktig skarvning av jorden som var del av problemet. Jag tycker dock inte att brytaren på bilden var särskilt dåligt märkt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 697 inlägg
Fast länk två handlar om ett annat fall, men det kanske är samma typ av fel? 
Vet de med säkerhet att det är hemmapulare i båda fallen?
Har nämligen svårt att tänka mig att det är det i fallet med dörren.
Vet de med säkerhet att det är hemmapulare i båda fallen?
Har nämligen svårt att tänka mig att det är det i fallet med dörren.
Okej, första artikeln var väldigt otydlig. Men jag förutsätter att det handlar om en jordledning utan kontakt även där.
Klicka här för att svara