Ingen skada skedd. Det var en intressant tråd att följa:)
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Elektriker var hos oss igår nästan hela dagen. Har pratat med honom i morse om vad som gjorts. Han har ingen riktig teori säker om vad som orsakar att lampan är igång i avstängt läge
Det här var också vilseledande. :rolleyes:
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det här var också vilseledande. :rolleyes:
Vilseledande från min sida eller från elektrikerns, hur menar du hur som helst?
 
Jag kan ju nämna att det ibland händer att man blir "serverad" en färdig teori om varför "problemet" har uppstått, när man kommer för att felsöka. Det är då ganska lätt att ta till sig teorin som kan leda en helt på villospår. Och det kan ta rätt lång tid innan man kan "bryta sig loss" och släppa teorin för att själv börja om från noll. Så nått som man helst inte vill ha när man kommer på felsökning är fantasifulla lösningar/idéer.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag kan ju nämna att det ibland händer att man blir "serverad" en färdig teori om varför "problemet" har uppstått, när man kommer för att felsöka. Det är då ganska lätt att ta till sig teorin som kan leda en helt på villospår. Och det kan ta rätt lång tid innan man kan "bryta sig loss" och släppa teorin för att själv börja om från noll. Så nått som man helst inte vill ha när man kommer på felsökning är fantasifulla lösningar/idéer.
Känner så väl igen detta från mitt IT-jobb, nu jobbar jag inte så mycket med direkt support längre men förr gjorde jag. Och det är väldigt vanligt att kunderna kommer med egna teorier om varför saker inte fungerar och då ska vi fixa detta enligt deras instruktioner. Deras kusins sysslings hunds förra ägare som är en IT-expert har sagt att det är fel på firmans mailserver. Sen kan det ganska snabbt visa sig att de har något fel på sitt Wifi där hemma istället, eller något annat fullständigt orelaterat.. men den pedagogiska utmaningen här är att få kunden att bryta det villospår som de som lekmän blivit inknuffade på. Och att göra det på ett sätt som gör att ingen får ömma tår.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle tro att den LED som lyser är av dimbar typ och den som blinkar är icke dimbar.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Vilseledande från min sida eller från elektrikerns, hur menar du hur som helst?
Jag menade att en elektriker tillbringar en hel dag med att klia sig i huvudet - då misstänker man inte det välkända problemet med kapacitiv koppling.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag menade att en elektriker tillbringar en hel dag med att klia sig i huvudet - då misstänker man inte det välkända problemet med kapacitiv koppling.
Men frågan dyker upp ändå, varför kl: 01 och 05 på natten??? Vad är det som ändrar sig då?
Är det normal effektändring i kraftnätet? Som kan ändra en spänning/ström i en bortkopplade tändtråd?
 
Har inte läst hela tråden, men har varit med om liknande problem när jag bytte ut gammal kuloinstallation hos brorsan för några år sedan. Det visade sig att den riktigt gamla kulon börjat "läcka" då den hade pappisolering runt ledarna.
Jag skulle nog börja med att megga installationen med tex 100 volt.
Mäta under belastning?
Om du bor i slutet av nätledningen så kan du få variationer i din anläggning tex nattetid.
Prova att koppla förbi brytaren till att börja med.
 
L Leif i Skåne skrev:
Men frågan dyker upp ändå, varför kl: 01 och 05 på natten??? Vad är det som ändrar sig då? Är det normal effektändring i kraftnätet? Som kan ändra en spänning/ström i en bortkopplade tändtråd?
Det är en bra fråga.

I natt började den leva om igen, jag sov inte i samma rum som sambon men hon hade vaknat kl 04 av att lampan denna gång blinkade av-på-av-på i sådan frekvens att det inte riktigt var "flimmer" längre. I morse kl 7 gjorde den inte längre det.

Vore kul att få en förklaring på vad det är som aktiverar detta.
Men i och med att det verkar vara ett ganska ofarligt fenomen känns det i alla fall tryggt så långt, det är bara milt irriterande att bli väckt mitt i natten av detta poltergeist-fenomen.

Ska så småningom försöka reda ut hur trådarna går och om där kan finnas någon närliggande tråd som påverkar. Mig veterligen har vi inga apparater som går på så sällan och mitt i natten. Det är ky/frys och värmepump som går med till/frånslag dygnet om men de har verkligen inte det tillslagsmönstret som lampan visar på.
 
"Störningar" som kommer utifrån på nätet, Det finns numer otaliga störningskällor som sprider "skit" på nätet.
 
  • Gilla
Woodburner
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Men frågan dyker upp ändå, varför kl: 01 och 05 på natten??? Vad är det som ändrar sig då?
Är det normal effektändring i kraftnätet? Som kan ändra en spänning/ström i en bortkopplade tändtråd?
När jag hade detta problem hemma, då med vissa lågenergilampor, var det endast på natten jag märkte det. Tror det har att göra med att det är mörkt då och att man är extra känslig för ljus ;) Nu kan man enkelt mäta vad det handlar om för strömmar om man har instrumenten för det, och därmed få en antyda till om det handlar om kapacitiv koppling (uA-området) eller om det kan vara högre strömmar (mA-området) som kanske är ett isolationsfel. En faktor som ska finnas med är att den potentiallösa tändtråden ska löpa bredvid en spänningssatt fasledare i samma rör eller kabel några meter. Det är anledning till att jag frågade efter hur gruppen är förlagd.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
"Störningar" som kommer utifrån på nätet, Det finns numer otaliga störningskällor som sprider "skit" på nätet.
T tompaah7503 skrev:
Det är en bra fråga.

I natt började den leva om igen, jag sov inte i samma rum som sambon men hon hade vaknat kl 04 av att lampan denna gång blinkade av-på-av-på i sådan frekvens att det inte riktigt var "flimmer" längre. I morse kl 7 gjorde den inte längre det.

Vore kul att få en förklaring på vad det är som aktiverar detta.
Men i och med att det verkar vara ett ganska ofarligt fenomen känns det i alla fall tryggt så långt, det är bara milt irriterande att bli väckt mitt i natten av detta poltergeist-fenomen.

Ska så småningom försöka reda ut hur trådarna går och om där kan finnas någon närliggande tråd som påverkar. Mig veterligen har vi inga apparater som går på så sällan och mitt i natten. Det är ky/frys och värmepump som går med till/frånslag dygnet om men de har verkligen inte det tillslagsmönstret som lampan visar på.
Undrar om det inte ändå kan vara ngt med din v.p som läcker ut ngt i din installation?
Prova att köra enbart med värmepatronen ngt dygn
 
Red ut var tändtråden är förlagd och vilka komponenter som är inkopplad på den först.
Är lampan enda komponenten kan vi utesluta induktiva störningar.
Är de kapacitiv koppling bör ledningar löpa parallellt med tändtråd väldigt väldigt långt då lampan lyser så starkt.
Och störningarna är då så starka så de bör utredas.
Jag menar, det är skillnad på att ljuset syns i mörker jämfört med att lampan lyser upp rummet.
Jag tror att du finner fukt eller bränd isolering i kabeln som tändtråden och fas är förlagd i. Mycket säker på det.
 
  • Gilla
Woodburner
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.