Hej
Jag har ett värmeelement som började utlösa säkringen.
Efter att öppnat upp det så ser jag att två kablar är skadade medans resten ser helt ok ut.
De skadade kablarna ramla nästan sönder och då ledarna låg blottade så orsaka de kortslutningen.
Av ren nyfikenhet, vad är det som gör att kablarna ser ut som nedan efter 4 år i drift?
Jag har ett värmeelement som började utlösa säkringen.
Efter att öppnat upp det så ser jag att två kablar är skadade medans resten ser helt ok ut.
De skadade kablarna ramla nästan sönder och då ledarna låg blottade så orsaka de kortslutningen.
Av ren nyfikenhet, vad är det som gör att kablarna ser ut som nedan efter 4 år i drift?
JO men det där skulle även kunna vara felaktig klämning av skon på kabeln.pacman42 skrev:
Få de där skorna korrekt klämda är inte trivialt.
Moderator
· Stockholm
· 57 730 inlägg
Fast om de är klämda i industriproduktion, så använde de maskiner som nästan är omöjliga att misslyckas med.
Den högra sladden är troligen industriländer, den vänstra är gjord hemma och åtminstone den övre klänningen är taffligt utförd, men...
...jag tror inte på att det är orsaken ändå. Varken hemma hos mig (där det var industriklämning som gjorts) eller i detta fallet. När jag sett dåliga klänningar så brukar skadorna vara koncentrerade till själva klänningen i huvudsak, inte utspridda som här. Dessutom brukar kabeln brinna av då. Detta påminner mer om hur det såg ut i min FLVP där det var dålig kontakt mot flatstiftet.
...jag tror inte på att det är orsaken ändå. Varken hemma hos mig (där det var industriklämning som gjorts) eller i detta fallet. När jag sett dåliga klänningar så brukar skadorna vara koncentrerade till själva klänningen i huvudsak, inte utspridda som här. Dessutom brukar kabeln brinna av då. Detta påminner mer om hur det såg ut i min FLVP där det var dålig kontakt mot flatstiftet.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 916 inlägg
Jag tror att man använt en icke värmetålig kabel i ett varmt utrymme... Behöver inte vara överdrivet varmt för att isoleringen ska torka och falla sönder...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 916 inlägg
Jag har inte koll på anledningen bakom, men jag har jobbat som servicetekniker på ett företag som reparerade restaurangmaskiner, och det ser precis ut som när man (tillverkaren eller annan glad reparatör) snålat in på kabel och /eller isolering i stekbord, rullgrillar och dyliktM -MH- skrev:
Klicka här för att svara