Hej

Jag har ett värmeelement som började utlösa säkringen.
Efter att öppnat upp det så ser jag att två kablar är skadade medans resten ser helt ok ut.
De skadade kablarna ramla nästan sönder och då ledarna låg blottade så orsaka de kortslutningen.

Av ren nyfikenhet, vad är det som gör att kablarna ser ut som nedan efter 4 år i drift?

• Skadade och korroderade kablar i ett värmeelement som orsakat kortslutning.
  • Skadade elektriska kablar med bar koppar och slitna isoleringar efter 4 års drift.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Troligen glappkontakt i flatstiften som orsakat varmgång.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
P
Vad är det för element?

Jag har haft brand i min värmepump pga denna typ av flatstift. Jag håller med @Strontus.

Om man klämmer ihop de nya flatstiften en aning innan man trär på dem så att man behöver rätt mycket kraft för att pressa på dem så kommer det inte att upprepas.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har haft brand i min värmepump pga denna typ av flatstift. Jag håller med @Strontus.

Om man klämmer ihop de nya flatstiften en aning innan man trär på dem så att man behöver rätt mycket kraft för att pressa på dem så kommer det inte att upprepas.
JO men det där skulle även kunna vara felaktig klämning av skon på kabeln.
Få de där skorna korrekt klämda är inte trivialt.

Fast om de är klämda i industriproduktion, så använde de maskiner som nästan är omöjliga att misslyckas med.

Den högra sladden är troligen industriländer, den vänstra är gjord hemma och åtminstone den övre klänningen är taffligt utförd, men...
...jag tror inte på att det är orsaken ändå. Varken hemma hos mig (där det var industriklämning som gjorts) eller i detta fallet. När jag sett dåliga klänningar så brukar skadorna vara koncentrerade till själva klänningen i huvudsak, inte utspridda som här. Dessutom brukar kabeln brinna av då. Detta påminner mer om hur det såg ut i min FLVP där det var dålig kontakt mot flatstiftet.

Jag tror att man använt en icke värmetålig kabel i ett varmt utrymme... Behöver inte vara överdrivet varmt för att isoleringen ska torka och falla sönder...

Har PVC:n smält och bildat saltsyra aom angripit kopparn?

• Gilla
henkepenk
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Har PVC:n smält och bildat saltsyra aom angripit kopparn?
Jag har inte koll på anledningen bakom, men jag har jobbat som servicetekniker på ett företag som reparerade restaurangmaskiner, och det ser precis ut som när man (tillverkaren eller annan glad reparatör) snålat in på kabel och /eller isolering i stekbord, rullgrillar och dylikt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.