Har råkat ut för en konstigt problem i köket.
Vi skulle byta taklampa i köket. När jag koppla in den nya så lyser den hela tiden går ej att släcka.
Koppla då in den gamla som vi har haft uppe ett tag. men då gick inte den att tända.
har testat båda lamporna i andra uttag och där funkar dom.

strömbrytaren är en fjädrar vippbrytare med dimmerfunktion.

någon som har någon idé om vad felet kan vara?
 
J
EV , fått tryckknappstråd och spänning på fel anslutning , skiftat , lägg upp en bild så det syns vad du har
 
Peppsson Peppsson skrev:
Har råkat ut för en konstigt problem i köket.
Vi skulle byta taklampa i köket. När jag koppla in den nya så lyser den hela tiden går ej att släcka.
Koppla då in den gamla som vi har haft uppe ett tag. men då gick inte den att tända.
har testat båda lamporna i andra uttag och där funkar dom.

strömbrytaren är en fjädrar vippbrytare med dimmerfunktion.

någon som har någon idé om vad felet kan vara?
 
  • Öppen eluttagsdosa utan täckplatta som visar kabelanslutningar och kopplingsterminaler på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Knappen längst till höger ger problem
 
Jag skulle tro att dimmern är en typ som känner av vilken last som är ansluten. För att den på nytt ska göra detta krävs det att du gör den strömlös några sekunder genom att bryta på säkringen. Jag antar att ni bytt typ av last och/eller effekt. Vad är det för typ av ljuskälla i den gamla, effekt. Och den nya?
 
Peppsson Peppsson skrev:
Knappen längst till höger ger problem
 
  • Eluttag under installation med exponerade koppartrådar och en blå anslutningsdosa infälld i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror inte den dimmern gillar LED.
 
fast varför funkar inte den gamla lampan då?
 
Peppsson Peppsson skrev:
fast varför funkar inte den gamla lampan då?
Svara på mina frågor först:-)
Den kan ha ställt om sig till lasten på den nya armaturen. Häng upp den gamla, bryt strömmen till dimmern så ska det säkert fungera.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
det är led också. på 4w.
Testa att vrida ner känsligheten på "dosan" men den borde vara ifrån 2010 och då kanske inte avsedd för led?
 
Har du bytt brytare också?
Vad är det för brytare?
Någon bild på baksidan?
Min tanke pga märkningen på brytarna framsida är att det finns 3 vippor som tänder 3 olika lampor.
Då sitter impulsfjädern på fel sida, den ska sitta på den sida som är märkt med pil.
Vad är det för en dimmer (beteckning på den) och vad är det för ljuskälla?
Svara du på de här frågorna så kan du få hjälp.
 
Är det bara lampan du bytt och vad var det för ljuskälla i den.
Satt dimmern där innan?
 
U Uffe A skrev:
Är det bara lampan du bytt och vad var det för ljuskälla i den.
Satt dimmern där innan?
Det är ny ljuskälla också. Ja dummern satt där innan också
 
dendär dimmern behöver MINST 20 watt för att fungera felfritt. byt till LED-dimmer alt. starkare lampa typ Halogen 46 watt
 
  • Gilla
UppGiven
  • Laddar…
Bra tråd! (y)
Satte ikväll in några nya LED-lampor hos syrran och råkade ut för problemet med lampor som lyste oavsett om man slog på eller av brytaren. Bytte LED mot halogen och allt funkade utmärkt. Tack!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.