Hejsan! Jag och min sambo har köpt ett hus byggt 58, i vardagsrummet finns det ingen knapp till takarmaturen för tanken är att det ska vara konstantström dit då tidigare ägare har haft trådlös brytare.

Nu till dilemmat, i taket hänger det ner 2st röda och 1 svart kabel. Spänningsprovaren lyser på båda röda men när jag mäter så finns det ingen 220... Hur kommer detta sig? Bifogar även em bild på kopplingsdosan i rummet där jag kommit fram till att de två röda går till taket, (via att pipa dem). dock är de urkopplade, så varför får jag utslag av pennan vid taket?

Vad kan ni säga om kopplingen i väggen? Kan tillägga att pennan lyser hejvilt där men fortfarande ingen 220... Två röda kablar och en svart kabel hänger från en kopplingsdosa i taket, säkrade med tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med öppen kopplingsdosa och tre urkopplade kablar, två röda och en svart, med spänningsprovare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mellösawille Mellösawille skrev:
Kan tillägga att pennan lyser hejvilt där men fortfarande ingen 220...
Det är precis så dessa beröringsfria spänningsdetektorer gör, de lyser hejvilt. I detta fall troligen pga att de röda ligger bredvid en spänningsssatt svart ledare samma rör, det räcker för att den ska lysa.

Så lägg den penna åt sidan och använd din multimeter eller vad du nu har att mäta med. Där är det ju naturligt att du inte har någon spänning mot de röda eftersom de hänger i luften, men du anger inte hur du mäter.

Om du har säkerställt att det är dosan på väggen som matar takuttaget så är det en bra början. Jag ser dock en vit som går in i detta rör men som inte syns i taket? Kan det vara fasledaren tro. För att veta vilken av svart och vit som är fas får du fortsätta leta tillbaka mot centralen. Du kan endast mäta vad som synbarligen är fas och nolla (genom att mäta mot en känd fas eller nolla. Säkrast är att inspektera, och därefter mäta för att bekräfta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.