Byggahus.se

Passa in x antal dosor i gipstak

1. A
    Medlem Nivå 12
    Ska förbereda för spottar i taket i badrummet och det blir nog 5-6st dosor. Tycker det är meckigt att få till 1-2 dosor när man skivar vägg så hur ska man passa in och göra hål får 5-6st på ett bra sätt?

2. sunnis
    Medlem Nivå 6
    Hole-in-one systemet. Magnetsökare och dosinsats är det som går snabbast och är enklast använda.

3. A
    Medlem Nivå 12
    ok och lyfta upp och ner gipsskivan då... får väll bli så. Renoverat hela huset och trixat med att mäta. Tänkt många gånger att ja ska skaffa hole in one men inte gjort det.... är ju typiskt att man åker på det strax innan mållinjen :)

4. E
    Medlem · Nivå 23
    Finessen med hole in one är att du inte behöver lyfta skivan upp och ner. Man sätter magneten i dosan och hittar den med sökaren sedan man fäst skivan. Men naturligtvis behöver du mer än en dosmagnet.
    Ps
    ett alternativ är att NOGA mäta fram centrum av dosorna innan skivsättningen och sedan mäta ut vart hålen ska vara. Det kräver en stor noggrannhet på mm nivå.

5. A
    Medlem Nivå 12
    jo det senare alternativet är jag väl bekant med.... kör med en X laser som jag ställer framför väggen där dosan ska vara å så makrerar jag efter den. Funkar fint när det är EN dosa per skiva och på en vägg... får la köpa mig en hole-in-one