12 195 läst ·
62 svar
12k läst
62 svar
Jordfelsbrytare löser när man duschar
Fläkten drar mog betydligt mer än 30 mA när den drar igång, så JFB löser nog ut klockrent om lindningen är ko
Fläkten drar nog betydligt mer än 30 mA när den drar igång, 22 mA är i steady state, så JFB löser nog ut klockrent om lindningen är kopplad mellan fas och jord.
A Arnodt skrev:En badrumsfläkt har ganska låg effektförbrukning, kan det vara 5 W?
ström då 50/230 = 0,022 , dvs 22 mA.
Men blir väl inga jordfelströmmar av det som en jordfelsbrytare kan känna av?
Var är det för jordfelsbrytare en på 30 mA felström? Om man skiftar fas och nolla för en 1-fas fläkt, det är det han hade gjort sa han, då uppstår väl inga jordfelströmmar?
Fläkten drar nog betydligt mer än 30 mA när den drar igång, 22 mA är i steady state, så JFB löser nog ut klockrent om lindningen är kopplad mellan fas och jord.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
kan väl iofs vara en "fackman", men kanske inte inom el...P Pereli skrev:Hej igen! När jag säger plint så menar jag på fläkten, och det var kopplat som jag sa innan, jorden satt på nollan och nollan på "tändtråden". Fläkten har fuktstyrning och det var säkerligen så att jordfelsbrytaren löste när fuktnivån steg och fläkten skulle starta. Fläkten är enligt förra ägaren kopplad av elektriker men det betvivlar jag, installationen ser inte så proffsig ut. Däremot ser vvb-installationen betydligt bättre ut så den är säkert gjord av en fackman, har även kontrollerat kopplingarna av både vvb och golvvärme och det ser korrekt ut.
Klicka här för att svara