4 753 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Hur kopplar man in den här bastun?
Hej,
Har kollat på ett litet basturum(färdig byggsats) och när man läser under 'Strömförsörjning' står det:
AC 230V, 50-60Hz, 32A 1-fas (kabel ingår) eller 16A 3-fas (kabel ingår inte).
Jordad strömledning ut på främre vägg. Längd 2,5 m.
Vad innebär det? Funkar det med vanligt 230v-uttag? Ett sånt är väl inte säkrat för 32A?
Har kollat på ett litet basturum(färdig byggsats) och när man läser under 'Strömförsörjning' står det:
AC 230V, 50-60Hz, 32A 1-fas (kabel ingår) eller 16A 3-fas (kabel ingår inte).
Jordad strömledning ut på främre vägg. Längd 2,5 m.
Vad innebär det? Funkar det med vanligt 230v-uttag? Ett sånt är väl inte säkrat för 32A?
Som standard är ett vanligt eluttag säkrat 10A. Jag tror inte att det är så vanligt att man har större huvudsäkring än (3x) 25A i en vanlig villa. Så om du köper det basturummet rekommenderar jag att du ser till att få det inkopplat på trefas.
Det stämmer
Schuko uttaget är visserligen märkt 16A men inte gjort för att tåla den strömmen under en längre tid
Nu har jag svårt att tänka mig att det ska vara något annat än en fast installation och eftersom du troligen har max 25A mätarsäkringar så välj trefas alternativet
Schuko uttaget är visserligen märkt 16A men inte gjort för att tåla den strömmen under en längre tid
Nu har jag svårt att tänka mig att det ska vara något annat än en fast installation och eftersom du troligen har max 25A mätarsäkringar så välj trefas alternativet
Ja.
Elsystemen i svenska hus är inte gjorda för att ta ut mycket effekt enfas, tanken är att lite mer kraftiga förbrukare som bastu och elpanna tex ska anslutas trefas.
Elsystemen i svenska hus är inte gjorda för att ta ut mycket effekt enfas, tanken är att lite mer kraftiga förbrukare som bastu och elpanna tex ska anslutas trefas.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Finns ingen antydan till Norsk bastu här. Båda aggregaten kan användas i Sverige, givetvis inkopplad på tre faser. Något annat alternativ (enfas) finns inte i Sverige. Så det behövs en anslutningspunkt som är matad med 5G1.5 mm² och avsäkrad med 10 A. Detta förutsätter aggregat med max effekt på 7 kW, annars krävs 5G2.5 mm² och 16 A.
Moderator
· Stockholm
· 57 806 inlägg
Även om du mot förmodan skulle lyckas hitta ett aggregat som kan kopplas in på enfas 10A, så skall det ändå inte kopplas i ett uttag. Uttag är inte lämpliga i en bastu.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Fatta nästan det då det är vanligt i Norge med enfas in i hus og lägenheter där säkring kan va både 32, 63 eller 125 amp in.
Då är det lättare att koppla in det på 32 amp 230 volt.
Svårt att hitta i Sverige, och de måste då kopplas in på 3 fas 400 volt.
Vanligt med 1 fas 230 volt och 3 fas 230 volt i Norge.
Då är det lättare att koppla in det på 32 amp 230 volt.
Svårt att hitta i Sverige, och de måste då kopplas in på 3 fas 400 volt.
Vanligt med 1 fas 230 volt och 3 fas 230 volt i Norge.
Klicka här för att svara
