Snabb fråga. Vad har man en tvättmaskinsbrytare till? Handlar om en tvättmaskin hos en släkting. Enkel stickpropp. Han hade hört av en annan att det behövdes.
För mig är det uttag alternativt anslutningsdosa om jfb ej finns...
Funktion/varför? Onödigt?
Tack!
För mig är det uttag alternativt anslutningsdosa om jfb ej finns...
Funktion/varför? Onödigt?
Tack!
Jag har inget bra svar mer än att jag alltid sätter vägguttag för tvättmaskin och torktumlare. Det var vanligare med brytare förr när vägguttag i våtrum inte var tillåtet men jag tror knappt det förekommer idag.P pola8 skrev:
Vi slår alltid av säkerhetsbrytaren när tvättmaskinen inte används. Litar inte på tvättmaskinens stand-by-läge, och tvättmaskinen ligger högt upp i statistiken över apparater som orsakar el-bränder. Förvisso är säkert risken avsevärt lägre när maskinen inte arbetar, men ändå.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 851 inlägg
Om vi pratar om en tvättmaskinsbrytare av denna och liknande modell så handlar det enbart om funktionell brytning, t.ex för att enkelt bryta ett standby-läge eller förhindra oavsiktlig användning vilket kan vara användbart även om TM är stickproppsansluten.
Sedan finns ett krav att alla fast anslutna apparater ska kunna frånskiljas för elektriskt arbete. Jag har aldrig hittat en spec på en tvättmaskinsbrytare som anger dess isolerande egenskaper så man ska inte använda dessa för att bryta strömmen för arbete på/byte av TM. Där är säkringen ett bättre val.
Även för fast anslutna apparater finns inget krav på en särskild frånskiljare i närheten av apparaten, utan man får använda säkringen om det är lämpligt. Men det sitter nog många tvättmaskinsbrytare på väggen som är felaktigt avsedda för detta.
Ett uttag löser ju dessa krav på frånskiljning.
Sedan finns ett krav att alla fast anslutna apparater ska kunna frånskiljas för elektriskt arbete. Jag har aldrig hittat en spec på en tvättmaskinsbrytare som anger dess isolerande egenskaper så man ska inte använda dessa för att bryta strömmen för arbete på/byte av TM. Där är säkringen ett bättre val.
Även för fast anslutna apparater finns inget krav på en särskild frånskiljare i närheten av apparaten, utan man får använda säkringen om det är lämpligt. Men det sitter nog många tvättmaskinsbrytare på väggen som är felaktigt avsedda för detta.
Ett uttag löser ju dessa krav på frånskiljning.
Klicka här för att svara