Vet någon vart den bruna kabeln ska?
Sitter en lampa under skåpet som fungerade innan. Men nu har den släppt i från någon och jag vet inte vilken...

Kanske kan en bild hjälp, annars är det en omöjlig fråga att svara på.

BirgitS
Välkommen till forumet!

Just nu är det omöjligt att förstå ditt inlägg så jag tycker att du tar lite foton på vad det gäller och laddar upp med ditt svar så går det nog att förstå lite bättre.

Öppen eldosa med oskyddade elkablar som sticker ut ur ett rör i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trodde verkligen jag fått med bilden men försöker igen.

Mikael_L
Är det en gul ledare samt en gulgrön?

Då ska troligen den bruna ihop med den gula. Men jag tycker att en snabb kontrollmätning är på sin plats här.

Och tänk på att det är stor risk att du har full patte på den gula, så se till att ta ur rätt säkring. Vill du vara 100% säker så skruvar du ur huvudsäkringarna. Och näst säkrast är att slå av huvudbrytaren.

Det stämmer. Provade att koppla ihop dom men hände inget..

Sitter alltså den där kopplingen synlig, utan dosa som skyddar?

Man kan göra en kvalificerad gissning om hur det skall kopplas, men man måste verifiera vilken koppling som är vilken genom att mäta. En felaktig gissning kan bli farlig. Hela kopplingen är farlig och grovt felaktig om den inte skyddas i en dosa.

Edit: Min gissning var som Mikael föreslog, men det här behöver mätas.

Ja det gör det.
Kanske får ta hjälp av elektriker trots allt

Mikael_L
Har du tillgång till något mätinstrument?
Om du mäter spänning bör du få 0volt mellan blå och gulgrön
Och 230V mellan blå och gul, och får du inte 230V där så är det dags att leta efter någon strömbrytare någonstans, eller avslagen/brunnen säkring.
Saknas 230, så är det något fel efter denna koppling.

Hittar du rätt på något instrument, men känner dig osäker på hur du ska mäta, så återkommer du i tråden så får du hjälp.
Det finns väldigt billiga, men fullt dugliga och användbara, multimetrar på div ställen, som CO, Jula, biltema m.fl.

Redigerat:
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Som sagt mätningen är inte så avancerad, och du kan få hjälp här. Kan möjligen vara lite struligare att få till en skyddande dosa. men det är inte rocket science.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.