P
På tok för låg timpenning
Volvoverkstan tar 1.200.- utan att ens komma ut!

Vissa i värmepumpsbranchen tar 500.- för att komma ut och kolla innan affär.

Slutligen så behöver man inte alla kunder, man har som företagare en undersökningsplikt!

D Derbyboy skrev:
Njae, just min elektriker är väl en utmärkt företagare! Han har ju fakturerat precis max i förhållande till att jag fortfarande känner mig ganska nöjd med jobbet. Den balansgången är ju inte helt lätt. Han har ju fått betalt för varje minut och dessutom merförsäljning. Han har maxat affären. 590 kr plus moms är ju dessutom i det högre spannet vad gäller elektriker i Sthlm.
Frågade du inte pris per timme?
Eller hur lång tid elis trodde det skulle ta

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Hej,

Är det brukligt att elektrikern tar betalt för att komma ut och inspektera ett kommande jobb?

Inför att jag skulle anlita elektriker var de ute och kikade på vad jag ville ha gjort.

Nu har de utfört överenskommet arbete och då lagt till 1,5h för det första besöket.

Mvh
Så de innan att de skulle fakturera för besöket? Spelade du in samtalet?

D Derbyboy skrev:
Jo fast nu är det ju så att elektrikern tar 580kr + moms per timme så där borde kostnadstäckningen finnas kan jag tycka.
Det är väll ändå en vinstdrivande verksamhet dom sysslar med.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
Kontakta firma och säg att du inte vill betala för deras offertverksamhet vilket ej heller är förenligt med KTjL.

Om de ej vill justera, bestrid kravet.
fast är det offert att göra ett hembesök...

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
T twoody skrev:
Men snälla detta var så långt ifrån ts ämne man kan komma.
ÄR det? Håller inte med, du kanske inte förstår? Låt mig förtydliga. TS har fått betala för tid innan ett avtal har slutits mellan parterna men vill inte strida för pengarna för hen vill inte störa sig med den bra elektrikern. Oavsett om man upplever viken annan näringsidkare som bra i sin närmiljö är det ovanligt att man inte kräver tillbaka felfakturerade kostnader. tex ICA-handlaren. det är lite konstigt att man generellt lättare accepterar felfakturering från hantverkare men inte från andra aktörer.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
D
Det håller sig till ämnet men....

Feldebitering av mjölk, tre paket istället för de faktiska två är objektivt sett fel fel fel. Glasklart!

Fakturera för offert vid ett förmöte är inte lika glasklart och därför haltar jämförelsen....

D Dr.L skrev:
fast är det offert att göra ett hembesök...
Tja, det kan egentilgen bara TS svara på men som jag förstår situationen något liknande enligt nedan:
TS ringer elektriker för jobb

Elis svara jag kommer ut och tittar på jobbet
ELis ger någon forma av pris, TS accepterar
Jobbet utförs
TS nöjd
TS får faktura med tid för besöket, blir mindre nöjd.

Oavsett vad första besöket var, hade inte parterna en affärsöverenskommelse och då skall inte tiden faktureras om inte ELisen tydligt förklarar för TS att tiden faktureras tex vid avtal om tjänst.

D Derbyboy skrev:
Det håller sig till ämnet men....

Feldebitering av mjölk, tre paket istället för de faktiska två är objektivt sett fel fel fel. Glasklart!

Fakturera för offert vid ett förmöte är inte lika glasklart och därför haltar jämförelsen....
KtjL är tydlig att du ej skall betala för utreda omfattning och eller för offert. Det är ett fåtal branscher där du får betala för inledande utredning, tex juristhjälp.
Men nu lämnar jag tråden då du är ändå nöjd med utfallet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.