Vad är det för luft/vattenvärmepump som ansluts med vanlig stickpropp?

Jag är tveksam till att den där pluggen är bra på att mäta effekt på fasförskjutande laster som t ex kompressorn i en värmepump är.

H hempularen skrev:
Frågan är väl hurpass bra de mäter förbrukning på en induktiv last som en värmepump?
Ja, det undrar jag också. Det var därför jag passade på en sådan pryl nu när det var kampanjpris på den. Mest för att testa och se om det fungerar över huvud taget. Fick bara lite panik innan när jag läste om maxbelastningen.

Kanske tar jag och flyttar den till en lampa och sätter ett schema på den istället så den tänds och släcks när jag önskar.

useless useless skrev:

Jag är tveksam till att den där pluggen är bra på att mäta effekt på fasförskjutande laster som t ex kompressorn i en värmepump är.
Det kanske enbart är innedelen som räknas? Sladden går ifrån innedelen. Är en Panasonic Inverter av något slag. Ska ta reda på exakt modell när jag kommer hem.

useless useless skrev:

Tack för ditt svar. Jag tyckte min tanke var smart igår, men ju fler svar jag får här, så har jag kommit till insikt att det är kanske bättre att flytta den till en lampa eller liknande bara för att få en början till ett smart hem.

M myrstack skrev:
Känner spontant att en viktigare fråga är inte vad pumpen drar eller är avsäkrad till om produkten du köpt riktigt vettig för det användningsområdet. Det finns ju gott om DIN-skenemonterad utrustning för mätning av förbrukning gjord för kontinuerlig användning. Stickproppsmonterad utrustning för detta användningsfallet känns tvivelaktigt för mig
Tack för ditt svar med den informationen. Jag kommer att flytta denna smart plug till en lampa när jag kommer hem för att göra det mindre riskfyllt.

Ja, det finns bättre prylar för att mäta energiförbrukningen. Men eftersom prylen är försedd med stickpropp så är det ingen risk att den drar mer än 16A iallafall. Troligen är uttaget som sagt var avsäkrat med 10A.

Man kan ju iofs testa mätnogrannheten. Stänga av alla andra förbrukare i huset. Kör värmepumpen som enda förbrukare. Läs av elmätaren. När du förbrukat ex 5 kwh enligt elmätaren, så kan du läsa av vad den här pucken tycker du har förbrukat. Se till att dte verkligen är värmepumpen som går, om det bara är tillkottsvärme från elpatroner så mäter den troligen ganska rätt (resistiv last).

Man skall komma ihåg att "energimätare" som inte korrekt mäter ström och spänning samtidigt, kan ge enorma mätfel.

Det var för några år sedan en medlem här som mätte på en mobilladdare med enkel billig elmätare. Och ffick ett orimligt resultat. En annan medlem mätte sedan upp med lite mer proffsig mätutrustning. Den billga mätaren hade visat typ 10 000% fel.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.