Men det blir ju 100V på 13 kOhm 8mA.HasseTeknik skrev:
Du läste inte för snabbt - det var Google, som tyckte att "närområdet" passade bättre. Jag såg det senare och ändrade. Det jag reagerade på var att om man kör 10 mA i 13 kOhm, så blir det ju 130V och instrumentet skulle ju ställas på max 100V. Bara så att du ser upp med det, men nu går det tydligen att särskilja motståndsvärdena från varandra ändå.
Vad är det för instrument du har? Det du skriver är förvirrat på flera sätt ungefär som att mäta givaren med "megger". Sen har du missuppfattat hur en sån fungerar vid låga motstånd långt från vad de är tänkta att indikera med vettiga pålitliga värden. Din multimeter bör vara lämpligare det är ett kvalitetsinstrument av hög klass och underligt med en typ som inte mäter det du behöver för givaren.
Om det är en sådan här analog multimeter (Gossen är ett stort och renomerat märke med massor av modeller);
https://beving.se/produkter/portabla-mätinstrument/multimetrar/analoga/gossen-metrawatt-metrahit-2a
Så går ohm-skalan bara till "ungefär hundra" med vettig upplösning.
Men specen säger "Resistans 1 Ohm ... 1 MOhm (4 mätområden)
Med ratten inställd på Ohm och x10 så visar skalan inte 1 - 200, utan 10 ... 2000. Avläst värde skall multipliceras med 10.
Med ratten inställd på Ohm och x 100 så visar skalen 100 ... 20 000. Avläst värde skall multipliceras med 100.
Med ratten inställd på Ohm och x 1000 gissa resten själv.
Och: Ärligt talat: Området från 100 kOhm (100 000) upp till 1 MOhm går inte att mäta med någon imponerande noggrannhet med detta instrument. Skall inte vara ett problem för den här mätningen på temperaturgivarna, dock.
Om givarna dock är PT100 eller PT1000 så har dessa 100 Ohm eller 1000 Ohm, därav namnen...
OBS att för varje område skall man efter inställning koppla ihop mätledningarna ("kortsluta") och skruva på ratten i nedre högra hörnet så att visaren visar på 0 ohm. För att göra exakta avläsningar använd spegeln i skalan: När man med ögat inte kan se nålens baksida i spegeln (för att spegelbilden skyms av nålen själv) är man rakt över och kan läsa av exakt värde på skalan.
Om man inte kommer anda fram till noll med ratten i ändläge brukar batteriet i instrumentet vara överdags för utbyte!
https://beving.se/produkter/portabla-mätinstrument/multimetrar/analoga/gossen-metrawatt-metrahit-2a
Så går ohm-skalan bara till "ungefär hundra" med vettig upplösning.
Men specen säger "Resistans 1 Ohm ... 1 MOhm (4 mätområden)
Med ratten inställd på Ohm och x10 så visar skalan inte 1 - 200, utan 10 ... 2000. Avläst värde skall multipliceras med 10.
Med ratten inställd på Ohm och x 100 så visar skalen 100 ... 20 000. Avläst värde skall multipliceras med 100.
Med ratten inställd på Ohm och x 1000 gissa resten själv.
Och: Ärligt talat: Området från 100 kOhm (100 000) upp till 1 MOhm går inte att mäta med någon imponerande noggrannhet med detta instrument. Skall inte vara ett problem för den här mätningen på temperaturgivarna, dock.
Om givarna dock är PT100 eller PT1000 så har dessa 100 Ohm eller 1000 Ohm, därav namnen...
OBS att för varje område skall man efter inställning koppla ihop mätledningarna ("kortsluta") och skruva på ratten i nedre högra hörnet så att visaren visar på 0 ohm. För att göra exakta avläsningar använd spegeln i skalan: När man med ögat inte kan se nålens baksida i spegeln (för att spegelbilden skyms av nålen själv) är man rakt över och kan läsa av exakt värde på skalan.
Om man inte kommer anda fram till noll med ratten i ändläge brukar batteriet i instrumentet vara överdags för utbyte!
Det instrumentet klarar resistanser upp till 4 kOhm, så tricket med parallellkoppling verkar slugt!
(En tångamperemeter, primärt, med några "basic" mätfunktioner som man kan komma förbluffande långt med!)
Överkursen är givetvis att göra en mätbrygga med flera yttre motstånd och ett yttre batteri.
(En tångamperemeter, primärt, med några "basic" mätfunktioner som man kan komma förbluffande långt med!)
Överkursen är givetvis att göra en mätbrygga med flera yttre motstånd och ett yttre batteri.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
