Hej!

Jag ska dra fram el till ett spabad och kommer dra denna kabel:
http://draka.se/cables/exlq-pure-450750-v/

Elektriker ska koppla in den så småningom men jag blev fundersam på följande:
"Lägsta kabeltemperatur vid förläggning -15 ºC, under 0 ºC skall försiktighet iakttagas"

Vad menas med detta för en amatör som mig? Kabeln kommer gå rakt från skåpet till spabadet inga mellankopplingar och kommer sitta under altan hela vägen. Ca 6m är inomhus, ca 6m är mot husvägg och resterande 5m är i vid bärlinorna som sitter ca 1m upp från marken.

mvh

Bästa svaret

Det innebär att temperaturen när du gör jobbet med att installera kabeln bör vara på plus. Vid drift får det sedan vara minusgrader.

PS. Har du kontakt med en elfirma som är med på detta? Ingen elfirma får koppla in din kabel i efterhand så det finns risk att du får problem med detta.

• Gilla
HittePå
  • Laddar…
Aha så om jag borrar ut och drar kabeln åt dem, kan de inte koppla in dem? Märkligt kan jag tycka eftersom de kan se kabeln hela vägen.. Visste jag inte..aja får ringa å höra med dom då, tack för svar!

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
PS. Har du kontakt med en elfirma som är med på detta? Ingen elfirma får koppla in din kabel i efterhand så det finns risk att du får problem med detta.
Jag är genuint nyfiken på det här. Finns det verkligen en regel som förbjuder elfirman att koppla in en befintlig kabel? Hur är den regeln utformad i så fall?

• Gilla
HittePå
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag är genuint nyfiken på det här. Finns det verkligen en regel som förbjuder elfirman att koppla in en befintlig kabel? Hur är den regeln utformad i så fall?
Starta en egen tråd kring denna fråga i så fall - det finns nog ett par stycken redan. Men du kan börja med att titta på 24 § och 27 § i elsäkerhetslagen och sedan gissa på hur myndigheter och bransch kommer att tolka den.

• Gilla
HittePå och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.