1 448 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Elbranschens syn på konsumenter / kunder
Då och då kollar på på Elinstallatörens.se's hemsida.
Något jag reagerat på flera gånger är den allmänt nedlåtande tonen från branschen till sina kunder.
Det är inte första gången som hantverkarkollektivet (förlåt för ihopklupmningen) är nedlåtande mot konsumnter. Beijer är ett annat sånt exempel, men låt oss inte diskutera Beijer här.
Något konkret som jag reagerat på är denna bild som används flitigt av elinstallatören.
https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2020/april/nu-ska-hemmapularna-stoppas/
Jag skickade därför ett mail till Elinstallatörens chefredaktör och ansvarig utgivare för att höra hur denne ser på saken.
Huruvida jag är lättkränkt eller inte är väl en sak.....
Men något jag reagerar på är en bransch officiella hållning mot sina kunder.
Klipper nedan in mailen.
Något jag reagerat på flera gånger är den allmänt nedlåtande tonen från branschen till sina kunder.
Det är inte första gången som hantverkarkollektivet (förlåt för ihopklupmningen) är nedlåtande mot konsumnter. Beijer är ett annat sånt exempel, men låt oss inte diskutera Beijer här.
Något konkret som jag reagerat på är denna bild som används flitigt av elinstallatören.
https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2020/april/nu-ska-hemmapularna-stoppas/
Jag skickade därför ett mail till Elinstallatörens chefredaktör och ansvarig utgivare för att höra hur denne ser på saken.
Huruvida jag är lättkränkt eller inte är väl en sak.....
Men något jag reagerar på är en bransch officiella hållning mot sina kunder.
Klipper nedan in mailen.
Redigerat:
Hej (...),
Som medlem av Facebook-gruppen Elfel snubblar jag då och då in på er hemsida elinstallatoren.se För mig som privatperson är det en hel del av nyheterna som inte berör mig, men säkerligen de som arbetar i branschen. Men en del av artiklarna är trots allt intressanta och lärorika.
Ni skriver att era målgrupper är: Elinstallatörer, elkonsulter, elgrossister, elleverantörer, larminstallatörer, säkerhetsansvariga, underhålls- och driftansvariga på fastighetssidan samt inom industrin. Ni skriver "Elinstallatören är den ledande branschtidningen inom elteknikområdet." Jag inbillar mig att ni således ser er som en "viktig" aktör i branschen. Jag tror åtminstonde inte att ni tittar er i spegeln och känner er "oviktiga".
Ibland rapporterar ni om elinstallationsföretag som på olika sätt inte skött sig, Således är ni oberoende. Men detta görs samtidigt för att skapa en kontrast till de företag som sköter sig och gör rätt. Således vill ni vara en del av branschen, och helst verka för branschens bästa. Jag inbillag mig att er tidning lever efter ett gäng vettiga och sköna värderingar. Någonstans bland dem värderingarna går det säkert att finna "respekt". Om än inte explicit, så åtminstonde implicit. Få organisationer väljer att vara "orespektfulla". Säkert inte ni heller.
Ett tråkigt fenomen idag är "hanverkarförakt". Ett förakt som dessvärre även inrymmer ett visst förakt mot elektriker. Det är inte ovanligt att konsumenter på ett eller annat sätt känner sig lurade av sin elektiker. Ibland säkert obefogat, men inte alltid.
Jag tror att det föraktatet delvis beror på att konsumeter känner ett visst förakt mot konsumenterna från elektikerna själva. Vi som kunde är dumma, okunniga, kopplar fulel, och förstår inte vad saker och ting kostar. Att två parter som ska göra en affär redan på förhand hyser ett förakt mot varandra, skapar knappast en bra utgångspunkt för en god affär. I ett vidare perspektiv, en bransch som föraktar sina kunder brukar sällan utvecklas väl.
Jag vill därför rikta blicken mot er, i egenskap av viktig aktör i branschen. Mot er, som en del av branschen. Mot er, som säkert anser att ni verkar med en respektfull utgångspunkt.
Kan ni förklara för mig hur ni tänkte när ni bildsatta artikeln "Nu ska hempularna stoppas"? Bilden, om jag tolkar det korrekt, är ett montage. Det är således ingen bild som ni har lånat från någon annan. Utan att det är ni själva som ligger bakom detta mästeverk.
- Kan ni förklara för mig hur ni anser att bilden är respektfull mot mig som privatperson - en man som kopplat något själv med känslan "friskt vågat - hälften brunnet"?
- Kan ni förklara för mig hur ni verkar för en "bättre stämning" konsumenter och elektriker emellan?
- Kan ni förklara hur ni genom bilden verkar för att minska föraktet mot konsumenter? Eller åtminstonde inte underhålla föraktet.
Det är lätt att förklara bort detta som "tanken var att det skulle vara lite skämtsamt".
Men nej. Branschens ledande tidning väljer att utmåla konsumeter som idioter. Jag är genuint nyfiken på hur ni som en, av många, talespersoner för branschen tänker när ni väljer att göra så.
Och nej, det är inte meningen att framstå som lättkränkt när jag ifrågasätter detta. Jag är bara genuint nyfiken på hur ni tänker och resonerar. Eller bara om hade otur när ni tänkte? Vill minnas den brända mannen på bilden förekommit ett flertal tillfällen hos er, så i så fall verkar oturen vara en återkommande utmaning för er.
Jag har för avsikt att publicera detta mail, samt ert svar, alternativt uteblivna svar på byggahus.se. Mot bakgrund av detta ska ni självklart få ett par dagar på er att formulera ett vettigt svar.
Tack på förhand.
Med vänlig hälsning,
Anders
Som medlem av Facebook-gruppen Elfel snubblar jag då och då in på er hemsida elinstallatoren.se För mig som privatperson är det en hel del av nyheterna som inte berör mig, men säkerligen de som arbetar i branschen. Men en del av artiklarna är trots allt intressanta och lärorika.
Ni skriver att era målgrupper är: Elinstallatörer, elkonsulter, elgrossister, elleverantörer, larminstallatörer, säkerhetsansvariga, underhålls- och driftansvariga på fastighetssidan samt inom industrin. Ni skriver "Elinstallatören är den ledande branschtidningen inom elteknikområdet." Jag inbillar mig att ni således ser er som en "viktig" aktör i branschen. Jag tror åtminstonde inte att ni tittar er i spegeln och känner er "oviktiga".
Ibland rapporterar ni om elinstallationsföretag som på olika sätt inte skött sig, Således är ni oberoende. Men detta görs samtidigt för att skapa en kontrast till de företag som sköter sig och gör rätt. Således vill ni vara en del av branschen, och helst verka för branschens bästa. Jag inbillag mig att er tidning lever efter ett gäng vettiga och sköna värderingar. Någonstans bland dem värderingarna går det säkert att finna "respekt". Om än inte explicit, så åtminstonde implicit. Få organisationer väljer att vara "orespektfulla". Säkert inte ni heller.
Ett tråkigt fenomen idag är "hanverkarförakt". Ett förakt som dessvärre även inrymmer ett visst förakt mot elektriker. Det är inte ovanligt att konsumenter på ett eller annat sätt känner sig lurade av sin elektiker. Ibland säkert obefogat, men inte alltid.
Jag tror att det föraktatet delvis beror på att konsumeter känner ett visst förakt mot konsumenterna från elektikerna själva. Vi som kunde är dumma, okunniga, kopplar fulel, och förstår inte vad saker och ting kostar. Att två parter som ska göra en affär redan på förhand hyser ett förakt mot varandra, skapar knappast en bra utgångspunkt för en god affär. I ett vidare perspektiv, en bransch som föraktar sina kunder brukar sällan utvecklas väl.
Jag vill därför rikta blicken mot er, i egenskap av viktig aktör i branschen. Mot er, som en del av branschen. Mot er, som säkert anser att ni verkar med en respektfull utgångspunkt.
Kan ni förklara för mig hur ni tänkte när ni bildsatta artikeln "Nu ska hempularna stoppas"? Bilden, om jag tolkar det korrekt, är ett montage. Det är således ingen bild som ni har lånat från någon annan. Utan att det är ni själva som ligger bakom detta mästeverk.
- Kan ni förklara för mig hur ni anser att bilden är respektfull mot mig som privatperson - en man som kopplat något själv med känslan "friskt vågat - hälften brunnet"?
- Kan ni förklara för mig hur ni verkar för en "bättre stämning" konsumenter och elektriker emellan?
- Kan ni förklara hur ni genom bilden verkar för att minska föraktet mot konsumenter? Eller åtminstonde inte underhålla föraktet.
Det är lätt att förklara bort detta som "tanken var att det skulle vara lite skämtsamt".
Men nej. Branschens ledande tidning väljer att utmåla konsumeter som idioter. Jag är genuint nyfiken på hur ni som en, av många, talespersoner för branschen tänker när ni väljer att göra så.
Och nej, det är inte meningen att framstå som lättkränkt när jag ifrågasätter detta. Jag är bara genuint nyfiken på hur ni tänker och resonerar. Eller bara om hade otur när ni tänkte? Vill minnas den brända mannen på bilden förekommit ett flertal tillfällen hos er, så i så fall verkar oturen vara en återkommande utmaning för er.
Jag har för avsikt att publicera detta mail, samt ert svar, alternativt uteblivna svar på byggahus.se. Mot bakgrund av detta ska ni självklart få ett par dagar på er att formulera ett vettigt svar.
Tack på förhand.
Med vänlig hälsning,
Anders
Hej,
Tack för ditt mejl. Och för en på många sätt fin beskrivning av oss och vår roll.
Vi är överens om det mesta men jag tycker att du i mina ögon går fel i slutet av din text då du blandar ihop hemmapulare med konsumenter.
Det är sant att vi tycker el är viktigt, att el är farligt och att el ska dras av utbildade proffs. När någon outbildad, oproffsig person bestämmer sig för att dra elen själv så är det livsfarligt. Det illustrerar vi ibland med den skämtsamma bilden på elektrikerna. Jag tror inte någon missar att vi tycker det är allvarligt, trots en skämtsam bild.
En konsument däremot, det är något annat än en hemmapulare. En konsument är en kund som INTE pular hemma utan ringer en proffs som kan el.
Jag håller ju med dig i vad du skriver om att en bransch som föraktar sina kunder inte är sund – men hänger inte med när du blandar ihop hemmapulare och kunder. För även om detta KAN vara samma personer så tror jag att en hemmapulare som sedan blir kund hos en elfirma då förstått att det kanske inte var så smart att dra sin egen el och kan ta en skämtsam bild om det.
Vänliga hälsningar
(...)
Tack för ditt mejl. Och för en på många sätt fin beskrivning av oss och vår roll.
Vi är överens om det mesta men jag tycker att du i mina ögon går fel i slutet av din text då du blandar ihop hemmapulare med konsumenter.
Det är sant att vi tycker el är viktigt, att el är farligt och att el ska dras av utbildade proffs. När någon outbildad, oproffsig person bestämmer sig för att dra elen själv så är det livsfarligt. Det illustrerar vi ibland med den skämtsamma bilden på elektrikerna. Jag tror inte någon missar att vi tycker det är allvarligt, trots en skämtsam bild.
En konsument däremot, det är något annat än en hemmapulare. En konsument är en kund som INTE pular hemma utan ringer en proffs som kan el.
Jag håller ju med dig i vad du skriver om att en bransch som föraktar sina kunder inte är sund – men hänger inte med när du blandar ihop hemmapulare och kunder. För även om detta KAN vara samma personer så tror jag att en hemmapulare som sedan blir kund hos en elfirma då förstått att det kanske inte var så smart att dra sin egen el och kan ta en skämtsam bild om det.
Vänliga hälsningar
(...)
Hej (...),
Tack för ditt svar.
På många sätt bekräftar ditt svar den föraktafulla inställningen som jag får intrycket av att ni besitter.
Jag förstår i ärlighetens namn inte hur man kan göra en sån särskillnad mellan konsumenter och "hempulare". Konsumenter är per definition alla kunder som inte är företag.Bara ordet "hempulare" känns för mig nedlåtande. Jag förstår till fullo att "snacket i omklädningsrummet" kan vara så.
När jag själv jobbade inom elektronikhandel så suckade man bak på lagret om hur okunniga kunderna var. Men när man väl gick fram till kunden igen så beskrev eller tilltalade man aldrig den som "idiot", varken i ord, eller som i detta fall, i bild.
Och jag var aldrig med om att företaget, eller de organisationerna som företaget företrädde, utmålade kunderna på ett sånt karikatyriskt sätt.
En person väljer att bli kund hos en elfirma, oavsett om denna försökt sig på en egen koppling eller inte, är likt väl en kund och tillika konsument, och bör av en sund bransch inte betecknas med nid-ord.
Jag kan egentligen bara tala utifrån mig själv.
Jag gör en del elinstallationer själv. Jag vet i de fallen att jag gör rätt. Jag vet att jag i de fallen använder samma material som elektiker. Och att jag utför arbetet med precis samma verktyg och mätare som elektiker.
Att jag i sak bryter mot lagen vet jag om. Det argumenterar jag inte emot.
Men likt väl vet jag också var min elkunskap slutar. Jag vet vid exakt vilken punkt jag inte längre känner mig 100% säker på att jag kommer kunna utföra ett elarbete med samma säkerhet som en elektiker. Och då plockar jag upp telefonen och ringer en elektiker. Jag blir då, som konsument, kund hos en elfirma.
Men i din värld är jag inte konsument. I din värld är jag en "hempulare". En idiot som ser ut som en bränd överviktig kyckling som inte har någon som helst aning om vad det är för kablar han håller i. Det är med den inställningen du förordar att jag ska bli kund hos din bransch. Det är med den inställningen du aktivt förordar att din bransch ska komma hem till mig. Ingenting har gått fel. Ingenting har brunnit. Jag vill bara vara kund och köpa en tjänst.
Jag kan ta ett skämt. Absolut.
Men jag tar ogärna att en leverantör, och en talespersonen för dess bransch, ser ner på mig.
Min förhoppning när jag skrev mailet till dig var att kanske få dig att öppna ögonen lite och reflektera i stil med:
- Kanske va vi lite onödigt nedlåtande....
- Kanske tas vårt budskap inte emot som det var tänkt - vår tanke var ju inte att på något sätt vara nedlåtande
- Kanske ska vi va lite mer ödmjuka och tacksamma mot våra kunder, oavsett om de försökt koppla något själva eller inte, oavsett vad de har för kunskap eller inte.... De är likt väl kunder. De betalar likt väl de som står för vår överlevnad.
Det glädjer mig att du själv inser att branschförakt mot kunder är osunt.
Det är för dock för mig oförståeligt hur du likt väl väljer att fortsätta driva det föraktet.
Med vänlig hälsning,
Anders
Tack för ditt svar.
På många sätt bekräftar ditt svar den föraktafulla inställningen som jag får intrycket av att ni besitter.
Jag förstår i ärlighetens namn inte hur man kan göra en sån särskillnad mellan konsumenter och "hempulare". Konsumenter är per definition alla kunder som inte är företag.Bara ordet "hempulare" känns för mig nedlåtande. Jag förstår till fullo att "snacket i omklädningsrummet" kan vara så.
När jag själv jobbade inom elektronikhandel så suckade man bak på lagret om hur okunniga kunderna var. Men när man väl gick fram till kunden igen så beskrev eller tilltalade man aldrig den som "idiot", varken i ord, eller som i detta fall, i bild.
Och jag var aldrig med om att företaget, eller de organisationerna som företaget företrädde, utmålade kunderna på ett sånt karikatyriskt sätt.
En person väljer att bli kund hos en elfirma, oavsett om denna försökt sig på en egen koppling eller inte, är likt väl en kund och tillika konsument, och bör av en sund bransch inte betecknas med nid-ord.
Jag kan egentligen bara tala utifrån mig själv.
Jag gör en del elinstallationer själv. Jag vet i de fallen att jag gör rätt. Jag vet att jag i de fallen använder samma material som elektiker. Och att jag utför arbetet med precis samma verktyg och mätare som elektiker.
Att jag i sak bryter mot lagen vet jag om. Det argumenterar jag inte emot.
Men likt väl vet jag också var min elkunskap slutar. Jag vet vid exakt vilken punkt jag inte längre känner mig 100% säker på att jag kommer kunna utföra ett elarbete med samma säkerhet som en elektiker. Och då plockar jag upp telefonen och ringer en elektiker. Jag blir då, som konsument, kund hos en elfirma.
Men i din värld är jag inte konsument. I din värld är jag en "hempulare". En idiot som ser ut som en bränd överviktig kyckling som inte har någon som helst aning om vad det är för kablar han håller i. Det är med den inställningen du förordar att jag ska bli kund hos din bransch. Det är med den inställningen du aktivt förordar att din bransch ska komma hem till mig. Ingenting har gått fel. Ingenting har brunnit. Jag vill bara vara kund och köpa en tjänst.
Jag kan ta ett skämt. Absolut.
Men jag tar ogärna att en leverantör, och en talespersonen för dess bransch, ser ner på mig.
Min förhoppning när jag skrev mailet till dig var att kanske få dig att öppna ögonen lite och reflektera i stil med:
- Kanske va vi lite onödigt nedlåtande....
- Kanske tas vårt budskap inte emot som det var tänkt - vår tanke var ju inte att på något sätt vara nedlåtande
- Kanske ska vi va lite mer ödmjuka och tacksamma mot våra kunder, oavsett om de försökt koppla något själva eller inte, oavsett vad de har för kunskap eller inte.... De är likt väl kunder. De betalar likt väl de som står för vår överlevnad.
Det glädjer mig att du själv inser att branschförakt mot kunder är osunt.
Det är för dock för mig oförståeligt hur du likt väl väljer att fortsätta driva det föraktet.
Med vänlig hälsning,
Anders
Det sista mailet har jag inte fått något svar på.
Det är väl som så mycket annat en sak som de flesta nog inser egentligen är klent men som man kör på i brist på bättre idéer.
Man kan byta ut killen och elektrikern mot en bensinindränkt kvinna som försökt tanka bilen. Hade säkert funkat i branschtidning för bilmekare på 50-talet men knappast idag.
Visserligen är väl konsensus i humorbranschen att det är ok om man själv tillhör gruppen man gör narr av. En tjock man kan skämta om tjockisar. Så tanken är kanske att man inser att det i de allra flesta fall är en elektriker som är den brände killen på bilden?
Man kan byta ut killen och elektrikern mot en bensinindränkt kvinna som försökt tanka bilen. Hade säkert funkat i branschtidning för bilmekare på 50-talet men knappast idag.
Visserligen är väl konsensus i humorbranschen att det är ok om man själv tillhör gruppen man gör narr av. En tjock man kan skämta om tjockisar. Så tanken är kanske att man inser att det i de allra flesta fall är en elektriker som är den brände killen på bilden?
Jag känner mig i sak inte träffad eller kränkt av bilden, varken min kroppsform, eller som man, eller som vit, eller som "hempulare".
Vad ag dock reagerar på är hur en bransch kan vara föraktfulla mot många av sina kunder.
Vad ag dock reagerar på är hur en bransch kan vara föraktfulla mot många av sina kunder.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det är helt klar att IN har en nedlåtande ton om "hemmafixare" som gör "fulel" med deras stora misstag tycke jag är det barnsliga sätt det framförs på. IN borde vara en stark faktor t.ex för utveckling av branchpraxis för en högre elsäkerhet med de faller tyvärr platt på att framstå som ett daghem. Det är synd tycker jag.
Det enklaste svaret är väl att hemmapulare per definition oftast inte är en kund, då det istället ger sig på arbetet själv?
Sen att likställa en bild som denna som ännu ett exempel på hantverkares förakt till sina kunder är lite långsökt. Speciellt då bilden antagligen bara plockats lite snabbt från gettyimages, troligtvis för att artikelförfattaren tyckte den var skämtsam och skulle generera några extra klick. Artikelförfattaren som för övrigt aldrig jobbat inom elbranchen, utan jobbat på diverse tekniktidningar de senaste årtionden.
Men här sitter vi och klickar på artikeln, så det verkar vara bra jobbat.
Sen att likställa en bild som denna som ännu ett exempel på hantverkares förakt till sina kunder är lite långsökt. Speciellt då bilden antagligen bara plockats lite snabbt från gettyimages, troligtvis för att artikelförfattaren tyckte den var skämtsam och skulle generera några extra klick. Artikelförfattaren som för övrigt aldrig jobbat inom elbranchen, utan jobbat på diverse tekniktidningar de senaste årtionden.
Men här sitter vi och klickar på artikeln, så det verkar vara bra jobbat.
Klicka här för att svara
