8 461 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Vilken PLEJD ?
Ska byta panel på garaget och i samband med det få dit lite ny fasadbelysning. Idag sitter det ett gammalt skymningsrelä som styr en pollare, men detta skall plockas bort. Det kommer att bli 4st LED-armaturer (ej dimringsbara, 1st https://www.bauhaus.se/tak-vagglampa-teton-svart-led-12w-ip54 , 3st https://www.bauhaus.se/vagglampa-nordlux-rold-kub-led-2x5w-ip44 ). Jag vill att dessa, som ett minimum, skall styras av ett skymingsrelä i en gemensam grupp alternativt i två separata grupper. Jag tänker mig att en Plejd skulle lösa detta fint. Är det Plejd "Controller" man ska ha då (klarar väl max en grupp?)? Eller löser Plejd "Kronrelä REL-02" detta också fast med bonusen att den kan sköta två grupper? Jag vill kunna programmera att belysningen skall gå igång t.ex. 30 min innan solnedgången och vara tänd fram till midnatt, för att sedan gå igång på morgonen kl 06 för att sedan släckas 30 minuter efter solupgången. Jag har en Plejd "Krondimmer Bluetooth LED DIM-02" sedan tidigare i sovrummet så jag är bekant med deras produkter.
Hej
Du kan köra vilken som. Totala belastningen är 16A oavsett. Att Kronreläer har två utgångar ger bara två reglerbara kretsar från samma matning/säkring. Jag har massvis med Plejd hemma och är bekant med produkten.
Jag hade valt vanlig Controller, för då kan du sätta t.ex ett uttag eller två på garaget på samma slinga och få uttag till julbelysning, eller annan dekoration. Du behöver då inte fundera på vilken last du kan dra ur uttaget.
Du kan köra vilken som. Totala belastningen är 16A oavsett. Att Kronreläer har två utgångar ger bara två reglerbara kretsar från samma matning/säkring. Jag har massvis med Plejd hemma och är bekant med produkten.
Jag hade valt vanlig Controller, för då kan du sätta t.ex ett uttag eller två på garaget på samma slinga och få uttag till julbelysning, eller annan dekoration. Du behöver då inte fundera på vilken last du kan dra ur uttaget.
Ja, det var lite det som min fråga gällde. Är dessa två produkter identiska med den skillnaden att den ena har en krets, och den andra har två kretsar. Skulle inte den ena kretsen i REL-02 styra de fast installerade LED-armaturerna, och den andra kretsen skulle isf kunna användas till styrda uttag. Man kan då styra dessa kretsar individuellt. Man skulle kanske t.o.m. kunna använda den andra kretsen till en tidsstyrd kupévärmare.OlssoniVallby skrev:
Hej
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
REL-2 får Max lastas 16A tex utgång1 10A + Utgång 2 6A.
CTR-01 har en utgång på Max 16A
Så totala lasten är den samma men på REL-2 kan du styra 2 laster
Du kan ju sätta 2 CTR-01 också
CTR-01 har en utgång på Max 16A
Så totala lasten är den samma men på REL-2 kan du styra 2 laster
Du kan ju sätta 2 CTR-01 också
Yes, det är jag med på.Henrik.woll skrev:
Armaturerna drar ju tillsammans 42W, så de är inte i närheten av 16A. Det finns ju "kräm över" på utgång 2 om man skulle vilja det. CTR-01 kostar ca 550:- och REL-02 ca 800:- . Så det känns lite dumsnålt att köpa en CTR-01 om behovet skulle uppstå att jag vill ha en kanal till. Jag har ev. funderingar på att belysa ett framtida staket/plank i anslutning till garaget, och då kunna nyttja REL-02 utgång 2 till det.
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Jag hade satt en REL-2 just för att kunna styra 2 två typer av belysning tex fasad och dekoration.
Klicka här för att svara