3 353 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Felsökning då JFB löser ut
En kompis har blivit med sommarstuga på exekutiv auktion där en renovering avstannade då förra ägaren hade huset. Elcentralen ser helt ny ut och relativt fackmannamässigt gjort. Dock löser JFB'n ut då belastning kopplas in på någon av de skyddade grupperna vilket tyder på överledning mellan nolla och jord någonstans.
Jag har tillgång till en installationstestare och är nyfken på att prova lite felsökning. Att jag kan börja med att mäta med faser och nolla ihopkopplade mot jord känns givet och då bör jag rimligen få ett för lågt mätvärde. Hur gör man sedan in nästa steg - kopplar man ur en grupp i taget (både nolla och jord?) eller kopplar man ur alla grupper och mäter en i taget? Vad är smidigast? Det är ganska trångt i centralen och jag vill slippa böka för mycket med att hitta rätt ledare då de försvinner bakom DIN-skenorna och dyker upp på andra sidan igen.
Jag behöver inga förmaningar om behörighet etc.
Jag har tillgång till en installationstestare och är nyfken på att prova lite felsökning. Att jag kan börja med att mäta med faser och nolla ihopkopplade mot jord känns givet och då bör jag rimligen få ett för lågt mätvärde. Hur gör man sedan in nästa steg - kopplar man ur en grupp i taget (både nolla och jord?) eller kopplar man ur alla grupper och mäter en i taget? Vad är smidigast? Det är ganska trångt i centralen och jag vill slippa böka för mycket med att hitta rätt ledare då de försvinner bakom DIN-skenorna och dyker upp på andra sidan igen.
Jag behöver inga förmaningar om behörighet etc.
Börja med att slå ifrån alla säkringar, slå till JFB, slå till en säkring i taget och du hittar vilken del som löser ut JFB , koppla ur den delen från centralen , en enkel test med summer mellan fas/noll till jord, ringer det så är det knas där, Kolla även att fas/noll/jord är rätt kopplade i centralen, samt att det är någon kardel som ligger mellan noll och jord , då smäller JFB ut
Någon stans ligger Nollan i kontakt med Jord!
Det kan vara precis var som helst och har ingenting att göra med den belastning som löser JFB.
Desto längre ut felet är desto mer kan man belasta utan att JFB bryter, först när 30 mA av total ström tar en annan väg tillbaka till transformatorns PEN ( det räcker att spola vatten på en förlängningskabel som ligger i vått gräs för att JFB bryter) men vanligare är kopplingsfel.
Börja med att slå från JFB, Mät motståndet mellan Nollskenan och Jordskenan det skall vara oändligt högt motstånd. Har du ett lågt motstånd, lossa en blå utgående nolla tills du ser en ändring i motståndet. Nu vet du vilken gruppledning felet är i, det är bara att leta sig utåt eller kolla längst ut på den gruppen efter en kortis.
Det kan vara precis var som helst och har ingenting att göra med den belastning som löser JFB.
Desto längre ut felet är desto mer kan man belasta utan att JFB bryter, först när 30 mA av total ström tar en annan väg tillbaka till transformatorns PEN ( det räcker att spola vatten på en förlängningskabel som ligger i vått gräs för att JFB bryter) men vanligare är kopplingsfel.
Börja med att slå från JFB, Mät motståndet mellan Nollskenan och Jordskenan det skall vara oändligt högt motstånd. Har du ett lågt motstånd, lossa en blå utgående nolla tills du ser en ändring i motståndet. Nu vet du vilken gruppledning felet är i, det är bara att leta sig utåt eller kolla längst ut på den gruppen efter en kortis.
Jag var inte helt tydlig. Centralen är helt obelastad utifrån vad jag kunde se vid en första kontroll. Tidigare ägare har varit på alla grupper och dragit nytt till första dosa eller motsvarande. Där ser det ut att ligga öppet (med Torix på parterna) förutom på några grupper där kabeln slutar i ett uttag utan ansluten förbrukare. Undantaget är en 3-fasgrupp med ett antal 400V element (utan ansluten nolla). JFB håller sig lugn tills jag kopplar in någon förbrukare i ett av uttagen, då löser den direkt. Därför tror jag att det är överledning mellan nolla och jord någonstans, kan det stämma?
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 57 727 inlägg
Det kan det vara, men jag gissar mer på en grov felkoppling. Typ att neutralen inte går igenom jordfelsbrytaren alls, eller att du har mer än en jordfelsbrytare, och en neutral är kopplad på fel nollplint, och därmed till fel jordfelsbrytare.
För den typen av fel, behöver du ingen isolationstestare, det räcker med vanlig multimeter. Men börja med en genomgång av hur det är kopplat. Jag tror felet går att hitta utan mätning.
För den typen av fel, behöver du ingen isolationstestare, det räcker med vanlig multimeter. Men börja med en genomgång av hur det är kopplat. Jag tror felet går att hitta utan mätning.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Jag tror att du har rätt hempularen och ska kolla ordentligt i helgen. När jag tittade snabbt såg det vettigt ut:
- Inkommande PEN på jordskena och inkommande faser direkt på huvudbrytaren
- PEN (pga befintlig fyrledare) till undercentral i gästhuset ligger på jordskenan (oskyddad grupp)
- Blå FK från jordskenan till JFB och tillbaka till nollskenan
- Blå FK från jordskenan till ett par personskyddsautomater (skyddar värmepump resp reningsverk)
- Grön/Gul FK mellan övre och undre jordskena
- Blå FK mellan övre och undre nollskena
- Grupper skyddade av JFB ser ut att ligga korrekt på resp dvärg, nollskena och jordskena
- Grupper skyddade av personskyddsautomater ser ut att ligga korrekt med fas och nolla på PSA´s utgång och jordskena
Något som jag gjort bort mig på en gång var en bygel mellan jordskena och nollskena som satt fabriksmonterad. Jordfelsbrytare löste omedelbart vid minsta belastning tills jag hittade och tog bort bygeln. Eftersom det var en ny normcentral även här kan det mycket väl vara att den aldrig fungerat.
Moderator
· Stockholm
· 57 727 inlägg
Hur matas fas till personskyddsautonaten.?A Alice B skrev:Jag tror att du har rätt hempularen och ska kolla ordentligt i helgen. När jag tittade snabbt såg det vettigt ut:
- Inkommande PEN på jordskena och inkommande faser direkt på huvudbrytaren
- PEN (pga befintlig fyrledare) till undercentral i gästhuset ligger på jordskenan (oskyddad grupp)
- Blå FK från jordskenan till JFB och tillbaka till nollskenan
- Blå FK från jordskenan till ett par personskyddsautomater (skyddar värmepump resp reningsverk)
- Grön/Gul FK mellan övre och undre jordskena
- Blå FK mellan övre och undre nollskena
- Grupper skyddade av JFB ser ut att ligga korrekt på resp dvärg, nollskena och jordskena
- Grupper skyddade av personskyddsautomater ser ut att ligga korrekt med fas och nolla på PSA´s utgång och jordskena
Lite svårt att förstå.
Klarar du av att rita upp ett kopplingsschema över centralen.
Det som är intressant är på vilken sida av jordfelsbrytaren som ledningarna sitter på.
Sitter säkringarna till gäststugan före eller efter jordfelsbrytaren.
Det viktiga med kopplingsschemat är att man kan se var plintarna för jord och nolla är samt hur jordfelsbrytaren matar säkringar.
Matningen till personskyddsautomaterna är förstås också intressant.
Ett foto med förklaring till vart ledarna är dragna skulle hjälpa mycket, med ett bra foto, behövs det kanske inte något schema
Klarar du av att rita upp ett kopplingsschema över centralen.
Det som är intressant är på vilken sida av jordfelsbrytaren som ledningarna sitter på.
Sitter säkringarna till gäststugan före eller efter jordfelsbrytaren.
Det viktiga med kopplingsschemat är att man kan se var plintarna för jord och nolla är samt hur jordfelsbrytaren matar säkringar.
Matningen till personskyddsautomaterna är förstås också intressant.
Ett foto med förklaring till vart ledarna är dragna skulle hjälpa mycket, med ett bra foto, behövs det kanske inte något schema
Långsökt kanske, men jag har varit med om en liknande sak en gång och då visade det sig att inkommande nolla inte var ansluten på samma sida (på jordfelsbrytaren) som inkommande faser. Den löste inte alltid direkt men ofelbart efter ett tag. Efter omkoppling mellan in/ut så fungerade det felfritt.
Nu gav jag centralen lite mer tid och konstaterade då att mycket såg rätt ut (nolla efter JFB på egen skena etc). Dock hade man tagit faserna till nedersta radens dvärgbrytare på ingångsidan av jordfelsbrytaren. Det innebar att det funkade bra så länge man belastade grupper på samma rad som jordfelsbrytaren eftersom de matas snyggt med fasskenor. Däremot så löste jordfelsbrytaren direkt då någon av grupperna på rader under belastades (vilket är helt rimligt).
Isolationsmätning, JFB-test, kontinuitetsmätning och förimpedans är nu kontrollerat vilket känns bra. Jag ska kolla lite mer ute i dosor innan jag är helt trygg. Min gissning är i alla fall att anläggningen är gjord av en fackman. Dock lite märkligt att man missar och felmatar en hel rad.
Tack för alla inlägg!
Isolationsmätning, JFB-test, kontinuitetsmätning och förimpedans är nu kontrollerat vilket känns bra. Jag ska kolla lite mer ute i dosor innan jag är helt trygg. Min gissning är i alla fall att anläggningen är gjord av en fackman. Dock lite märkligt att man missar och felmatar en hel rad.
Tack för alla inlägg!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden