11 028 läst ·
60 svar
11k läst
60 svar
Får man ta el från uttag på vinden ner till bostadsplanet?
Ska sätta en korskoppling för nätverk i ett förråd som saknar eluttag, där finns bara en strömbrytare och en lampa. På vinden någon meter bort finns ett jordat uttag (nyinstallerat). Nätverkskablar ska gå från vinden ner i korskopplingen genom ett rör som jag ska sätta dit. Frågan är då, får jag dra en elkabel från uttaget på vinden ner genom samma rör för att ge switchar m.m. ström eller är det olämpligt eller rentav inte tillåtet?
Är det inte bättre att du fixar ett uttag i förrådet? Om du har belysning/strömbrytare där ska det inte vara omöjligt att installera ett uttag.
Vanligtvis vill man hålla data/telekablar från nätspänningsförande kablar. Med rätta kablar (ej enkelisolerade ledare) bör det gå att dra kablarna (data/el) i samma kanalisation.
Vanligtvis vill man hålla data/telekablar från nätspänningsförande kablar. Med rätta kablar (ej enkelisolerade ledare) bör det gå att dra kablarna (data/el) i samma kanalisation.
Bättre är det säkert, men jag är snål och behöver inte något uttag i det utrymmet i något annat avseende och då det inte finns jord framdraget idag lär jag i så fall ta in en elektriker och även jorda lampan, annars hade jag löst det själv.
Tyckte det var så passande då med ett uttag i närheten på vinden, såvida det inte är olämpligt att göra som jag tänkt. En av anledningarna till att jag inte placerar hela alltet uppe på vinden är just att jag vill ha koll på grejerna, blir ganska varmt där uppe på somrarna och en brand vill man ju undvika.
Nät och el i samma kanal ser jag inte som något bekymmer i detta fall då kablarna är av samma kvalitet som de som är dragna i kabelkanaler på t.ex. kontor med både nätverk och el i samma kanal.
Tyckte det var så passande då med ett uttag i närheten på vinden, såvida det inte är olämpligt att göra som jag tänkt. En av anledningarna till att jag inte placerar hela alltet uppe på vinden är just att jag vill ha koll på grejerna, blir ganska varmt där uppe på somrarna och en brand vill man ju undvika.
Nät och el i samma kanal ser jag inte som något bekymmer i detta fall då kablarna är av samma kvalitet som de som är dragna i kabelkanaler på t.ex. kontor med både nätverk och el i samma kanal.
"Ledare i olika strömkretsar kan ligga inom samma rör, utrymme i kabelkanal eller elkanal, på kanalrännor och kabelstegar förutsatt att alla ledare är isolerade för den högsta förekommande spänningen i någon av ledarna inom röret eller kanalen."
https://www.elsakerhetsverket.se/fr...ignalkabel-och-starkstrom-i-samma-kabelkanal/
https://www.elsakerhetsverket.se/fr...ignalkabel-och-starkstrom-i-samma-kabelkanal/
Jag vet att det är olagligt om man t.ex. gräver ner en kabel till sitt Attefallshus på tomten, eller om man drar det i rör i väggarna för en fast installation. Men i det här fallet syftar "röret" till ett 40mm avloppsrör som endast är där av en anledning och det är att få en snygg genomföring och att isoleringen inte ramlar ner i hålet.V ViktorHg skrev:
I min värld är det samma sak som att dra nätverkskabel och elkabel i samma kabelkanal från sitt vägguttag till sin dator.
Eller gör jag en tankevurpa här? I sådant fall bör två rör bredvid varandra göra installationen laglig antar jag, även om det känns en smula onödigt i just det här fallet med bara en genomföring i taket. Nätverkskabarna är fast installation då de sitter i infällda uttag och en patchpanel, medan strömkabeln i så fall är en stickpropp till en grendosa.
Kan du få igenom en stickpropp utan att demontera den? Både före och efter alla nätverkskablar?
Det är iofs tveksamt i alla fall eftersom du drar mellan två rum men i och med att det bara finns en lampa (som gissningsvis är dubbelisolerad) i garderobeon så är det nog på den godkända sidan av gråzonen. För tillfället.
Det är väldigt osnyggt dock.
Det är iofs tveksamt i alla fall eftersom du drar mellan två rum men i och med att det bara finns en lampa (som gissningsvis är dubbelisolerad) i garderobeon så är det nog på den godkända sidan av gråzonen. För tillfället.
Jag kanske missuppfattat, isåfall ber jag om ursäkt, men följande utgår jag från:H hapazard skrev:
"Ledare i olika strömkretsar kan ligga inom samma rör, utrymme i kabelkanal eller elkanal, på kanalrännor och kabelstegar förutsatt att alla ledare är isolerade för den högsta förekommande spänningen i någon av ledarna inom röret eller kanalen."
Datakabeln är ju inte isolerad för 230V, men hjälper det att elkabeln är dubbelisolerad kanske?
Ja det kommer att gå, kan såklart välja rör efter vad som ska ner i det eftersom jag ska ta ut hålet för det. Röret kommer inte att synas från rummet eftersom det kommer att sitta ett korskopplingsskåp i direkt anslutning till det med genomföring i taket. Enda stället man kan se kabeldragningen på är vinden.tommib skrev:
Kan du få igenom en stickpropp utan att demontera den? Både före och efter alla nätverkskablar?
Snyggaste alternativet som jag ser annars är att byta strömbrytaren till ett utanpåliggande kombinerat uttag och strömbrytare och dra strömkabeln från det uttaget till skåpet, genomföringen kommer då ändå att sitta på samma ställe för nätverkskablarna. Klart snyggare, men då måste jag ta in en elektriker för något som kanske inte är nödvändigt.
Men det var också därför jag frågade här om lite råd, innan jag gör något dumsnålt.