Som titeln antyder kommer jag inom kort att renovera ett rum i mina föräldrars sommarstuga. Det som ska göras är slipa/lacka golv, måla väggar och skicka upp lite takpanel. Så långt inga konstigheter.

Det jag behöver lite tips om är hur man under renoveringen ska hantera den utanpåliggande eldragningen.

Dels är den av förklarliga skäl i vägen för både vägg och takarbete och dels skulle jag gärna flytta på några uttag. Samtidigt har jag dålig koll på vad man får göra själv.
Kan jag koppla ur kablarna själv?
Är det ok att stoppa in plaströr i väggarna att dra kablarna i?
I vilket/vilka skede måste en elektriker vara på plats?
Vad gäller för placering av uttag med tanke på höjd från golv osv?

Tacksam för svar.

Finns ett el-forum som säkert ger bra svar om du lägger frågan där.

Om du flyttar själv, bryt all ström och kolla med penna att det inte finns någon spänning.

Att dra det i väggen krävs säkert elektriker för.

Att flytta ett utanpåliggande uttag är väldigt enkelt om elen är dragen utanpå också.

Om vi bortser från att du vill ha nya/flyttade uttag. Och att du vill lägga in i väggarna. Så vid målning målar man normalt över utanpåliggande elkablar. Det r då bra att tillfälligt ta bort hela eller delar av de utanpåliggande uttagen/brytarna. Just att byta uttag/brytare som det ju nästan handlar om här, får du göra själv, om du är säker på hur dte skall göras.

Det är det enda av inatallationsarbete du lagligen får göra själv.

Sedan är det nog väldigt många som ändå ex. kompletterar med något nytt uttag i rummet, olagligen. Om du även vill byta till fräschare uttag/brytare (som du alltså får göra själv), så lär dig först lite om när du måste ha jordade uttag, och när det inte FÅR vara jordade uttag. Köp rätt material. Gå inte på konstiga billiga fabrikat som ex. Jula's egna märke. Det fanns en rolig beskrivning av Malmbergs uttag här i en tråd(ett biligt fabrikat). "inget fel på malmbergs uttag, så länge man inte tappar bort den medföljande klubban som man skall slå in kontakterna med", Fast fullt så dåliga är de inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.