30 008 läst ·
18 svar
30k läst
18 svar
Trefasuttg istället för Laddbox
Moderator
· Stockholm
· 57 656 inlägg
Jag kör själv med vanligt uttag, fast säkrat 16A, bilen drar max 13A med schuckokabeln. Man bör tänka på att den typen av uttag är lite tveksamma för långvarig hög belastning. Jag brukar känna efter om det är varmt lite då och då, fast det är ju sällan man är vid bilen när den laddar. Mitt sitter på en stolpe utomhus, så en ev. brand kan inte ställa till någon större skada. Och det är ju inte så att vart och vartannat uttag brinner bara för att man kör hög ström i dem. De skall klara strömmen. Men ett sådant uttag slits även mekaniskt, hur många andra uttag sätter du i en kontakt i minst en gång om dagen? Jag funderar på om man i förebyggande syfte borde byta ut det typ vart 5e - 7e år.
Jag lade ned en 3fas kabel när jag satte upp stolpen, för framtida behov.
Jag lade ned en 3fas kabel när jag satte upp stolpen, för framtida behov.
De vanliga 16A CEE donen är avsedda för exakt samma ström som schuko. Räknar man med även oanvända stift i enfasfallet är strömmen 30% högre. Men det har man ju ingen nytta av.A adde_hjelm skrev:
Elsäkerhetsverket är av annan uppfattning än Du...
De avråder från laddning via Schucko, men har inga invändningar mot CEE.
Om Du jämför stiftdiameter, och längd på stiften, och den yta som finns för avledning av värme till omgivande plast så är CEE-donen klara vinnare.
Schuckon är utvecklad för 6A, men sedan matad med anabola till att spränga gränserna...
Försök ansluta en 2,5 mm² ledning i en stickpropp för Schucko, för mig känns det ungefär som att byta däck på en lastbil med domkraft från en Kia.
Om man ändå tänker byta regelbundet för att hålla uppe klassen, välj gärna det rejäla alternativet, det är inga stora skillnader i pris, och säljs även på vanliga varuhus. Det går också att ha en skarvsladd med CEE i matande ände och Schucko i den andra om det är häcksaxen som skall anslutas...
De avråder från laddning via Schucko, men har inga invändningar mot CEE.
Om Du jämför stiftdiameter, och längd på stiften, och den yta som finns för avledning av värme till omgivande plast så är CEE-donen klara vinnare.
Schuckon är utvecklad för 6A, men sedan matad med anabola till att spränga gränserna...
Försök ansluta en 2,5 mm² ledning i en stickpropp för Schucko, för mig känns det ungefär som att byta däck på en lastbil med domkraft från en Kia.
Om man ändå tänker byta regelbundet för att hålla uppe klassen, välj gärna det rejäla alternativet, det är inga stora skillnader i pris, och säljs även på vanliga varuhus. Det går också att ha en skarvsladd med CEE i matande ände och Schucko i den andra om det är häcksaxen som skall anslutas...
Hittade denna laddbox, men priset är ju horribelt för en liten plastlåda med en kontakt på (som man dessutom måste montera ihop själv).
https://laddstoppet.se/laddstationer/eo-charging/eo-mini
Det känns som det vore väldigt simpelt att sätta en elmätare, JFB typ B, och säkringar i en elcentral i garaget och sen köpa en lös typ 2 kontakt och en plastlåda. En elektriker som monterar allt detta, och sen vips så har man tillgång till ladda hemma stödet.
Eller tänker jag fel?
Jag har läst på naturvårdsverkets hemsida och ansökningsblanketten, och jag tycker mig inte se att det måste vara en komplett laddbox man köper, utan det viktiga är att kriterierna är uppfyllda (egentligen bara förberedd för elmätning och typ 2 uttag).
https://laddstoppet.se/laddstationer/eo-charging/eo-mini
Det känns som det vore väldigt simpelt att sätta en elmätare, JFB typ B, och säkringar i en elcentral i garaget och sen köpa en lös typ 2 kontakt och en plastlåda. En elektriker som monterar allt detta, och sen vips så har man tillgång till ladda hemma stödet.
Eller tänker jag fel?
Jag har läst på naturvårdsverkets hemsida och ansökningsblanketten, och jag tycker mig inte se att det måste vara en komplett laddbox man köper, utan det viktiga är att kriterierna är uppfyllda (egentligen bara förberedd för elmätning och typ 2 uttag).
Klicka här för att svara