Hej ! Har ett fritidshusprojekt i ”långsam takt”. Jag funderar på om jag får /klarar att dra rören för elen och en elektriker gör resten senare.

Har en uppfattning var brytare och väggkontakter skall placeras. Uppkommer dock en ”del” frågeställningar:
  1. Är det brukligt att förlägga rör/flex i bjälklaget, eller försöker man hålla sig till installationsskiktet i väggar och tak? Är det smart att lägga några rör för eventuell kommande användning i bjälklaget? Vill gärna spika in golvet?

2. Är det idé att dra 20mm:s rör överallt för att vara säker på att elektrikern har tillräckligt med plats för sin ledningsdragningen?

3. Har man separat rör från centralen för några apparater? Ex spis , luftvärmepump, golvvärme etc?

4. Brukar man ha någon särskild ordning ex. Från vänster till höger när man kommer ner/upp med rören till centralen? Finns det något standardmått på centralens bredd och mått mellan raderna för brytarna i centralen ?

5. Måste jag tänka något på ”grupper” eller löser elektrikern det med hur han väljer att dra ledningarna?

6. Drar man separat rör för elvärme-elementen?

Hoppas någon har tålamod att dela med sig av sin kunskap./Roddare

Mitt råd är att om du nu ska ta hjälp av en elektriker så prata med denne INNAN du börjar att dra. Gör en liten skiss och sätt dig tillsammans i en timme och gå igenom vad och hur det ska göras.
Du kan säkert få råd och lösningar till 95% på ett forum, men i slutändan är det dom få råd som du missförstått som stjälper det hela i slutändan. Dessutom är det tveksamt om någon elektriker värt namnet vill komma i efterhand och "ta vid" i efterhand.

• Gilla
atrix och 2 till
  • Laddar…
Tack för Ditt goda råd och snabb respons. Ren kunskapstörst som gjorde att jag dristade mej till att ställa frågorna. Kommer att sätta mej med min elektriker och göra så som du föreslår, men tyckte bara att det kunde vara intressant att få lite olika infallsvinklar. Finns säkert många som haft samma tankar som jag så det vore intressant att få ta del av deras erfarenheter.

Jodå det finns säkert många som har samma frågeställning. Men det du frågar efter är hur man gör en elinstallation vilket är en lite väl bred fråga. Alla svar finns på forumet, dock väldigt utspridda. Du kommer ingen vart utan att först lägga ned ansenligt med tid för att läsa på. Bara som exempel, ska man dra tomrör så måste man ha kretslösningen klar för sig. Man drar inte extra (grova) rör utifall att. Övriga frågor är dimensioneringen, fördelning av grupper, lämplig och standardmässig placering av dosor, förläggning av dolda ledningar mm.

En elektriker kan snabbt rita upp var dosor ska placeras och var slangar ska dras. Sedan kan du säkert få tillåtelse att göra grovjobbet.

Jag kan väl ändå ge kortfattade svara på dina frågor.

1. Normal lägger man dolda ledningar i väggar och tak, på den varma sidan nära väggskivan. Men under golv är inte förbjudet och förekommer, främst på bottenvåningen där man av någon anledning inte kan gå via tak, t.ex till en köksö. Fördelen med golv är att man normalt inte behöver tänka på risken för spik.

1b. Ja, extra tomma slangar man kan lägga ned om man tror sig ha framtida bruk av nya gruppledningar mellan A - B.

2. Nej.

3,6. Ja, spis, elvärme, LVP och andra större och specifika laster ska ha en egen gruppledning från centralen. Ta gärna med diskmaskin, mikro, ugn etc i detta så blir det riktigt bra.

4. Nja, det brukar bli som det blir. Lägg ingen större energi på det. I vilket fall brukar man lägga säkringarna för trefasiga och andra större laster till vänster och bygga åt höger, där enfasiga tar vid. Detta förutsätter att HB och JFB sitter på vänster sida.

5. Ja, nej. Du måste ha koll på grupperna och dess kretslösning.

Men om du nu rusar iväg och börjar dra slang så kan det bli riktigt surt om du senare misslyckas med att hitta en elfirma som vill ta i detta i efterhand. De får inte befatta sig med sådant, utan de måste i så fall vara med från början.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
De får inte befatta sig med sådant, utan de måste i så fall vara med från början.
Finns det en sån regel?

Njaa. Regeln är du får inte dra någon slang alls. Men om man pratar "snällt" med en elektriker, så händer det att de tycker det är OK (fortfarande lika olagligt). Men drar du själv efter eget huvud, utan att diskutera i förväg, så är risken väldigt stor att allt måste göras om.

Jo, men det finns väl ingen regel som förbjuder en elektriker att använda ett befintligt rör?

En förutsättning för att de öht ska kunna färdigställa ett jobb är att en elfirma varit med från början och planerat jobbet, vilket inkluderar vilka medarbetare de väljer och utbildar ;) Det beror också på hur de tolkar elsäkerhetslagen.

Ja, vid ett nybygge är det kanske ganska enkelt, men annars är det ju svårt att bevisa att ett befintligt rör mellan två dosor är monterat av en auktoriserad och rektifierad elinstallatör.
Man kan ju säga att man hade en elektriker där, men man tyckte han var så dålig så man sparkade ut honom och vill inte hänga ut personen eller firman med namn. Konstigt då om det skulle vara förbjudet för nästa firma att fortsätta installationen?
Det finns ju inget krav varken på att dokumentera vem som har gjort vad eller att riva hela elanläggningen och börja om från början varje gång man gör en ändring...

• Gilla
LG1
  • Laddar…
...ja detta med rör blir lite fjösigt. Jag borrade hål och drog rör för högtalarsladdar och sedan kom elektrikerjäkeln och drog helt andra saker i dessa rör! Förjäkligt. Men tur att sakerna hamnade på rätt ställe.

I övrigt måste även jag som inbiten gds-gubbe hålla med om att det nog är klokt med ett tidigt möte med elektrikern. Har just själv planerat om hela installationen i detta hus och det är rätt besvärligt när man inte har någon installationsvana. Det slutade med en stor mindmap där man kan se alla kopplingspunkter, rördimensioner, ledningar osv (förvånansvärt effektivt, funkar även grymt bra för dokumentation av VVS-installationer råkar jag veta). Men, även om man som i mitt fall har hjälp av en elektriker med kopplandet så är livet mycket enklare när man förstår varför saker görs på ett visst sätt. Så fortsätt du att planera och förstå hur det ska göras - kunskap är aldrig fel.

Tack Bo för ditt svar!

useless useless skrev:
Ja, vid ett nybygge är det kanske ganska enkelt, men annars är det ju svårt att bevisa att ett befintligt rör mellan två dosor är monterat av en auktoriserad och rektifierad elinstallatör.
Man kan ju säga att man hade en elektriker där, men man tyckte han var så dålig så man sparkade ut honom och vill inte hänga ut personen eller firman med namn. Konstigt då om det skulle vara förbjudet för nästa firma att fortsätta installationen?
Det finns ju inget krav varken på att dokumentera vem som har gjort vad eller att riva hela elanläggningen och börja om från början varje gång man gör en ändring...
Vad vill du egentligen säga med detta i denna tråds syfte?

Ser jag att det är en redan befintlig installation som är gjord i ett äldre hus där detredan finns ledningar i rören är det inga problem för mig att använda dessa.
Är det däremot en ny installation och väggar är igensatta så att jag inte har någon möjlighet att se hur det är förlagt så finns det bara två alternativ för mig

1) Ta jobbet på löpande och förbereda kunden på att väggar och tak eventuellt behöver tas ner. Kund betalar för väntetid tills detta är utfört ( kan ju inte få in de timmar jag inte kan arbeta genom att ta ett annat jobb emellan)

2) Säga till kunden att jag inte åtar mig jobbet

Har inget problem med att kund själv drar slang eller förlägger rör om jag får vara med i planering och får möjlighet att inspektera detta.

Så ta kontakt med firman som du har tänkt ska göra jobbet redan nu.

• Gilla
MathiasS och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.