Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Industrikomponenter?

1. M
    Medlem · Halland · 108 inlägg

Mats_R

Medlem
    Hej
    Skickar ett par bilder på elcentralen i min båt. Jag undrar, är det samma komponenter som används i industriinstallationer? Jag vill gärna lära mig mer om detta.
    Tillverkas dessa modeller fortfarande? Några bitar har gått sönder och jag tänker att de behöver ersättas.
    Har alla skruvplintarna förbindelse med varandra genom skenan de sitter på?
    Gärna tips på var på nätet dessa delar beskrivs och kan köpas.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1591897986352.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1591897990189.jpg
    .

2. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    Dom plintar du har där är av lite äldre sort, nu ser dom lite annorlunda ut, det är skenan dom sitter på som bestämmer. Finns det några kopplar på undersidan på den undre linjalen. i övrigt så finns det bleck som skruvas i centrum på plint och är i olika längder. Annars så lägger man byglar mellan plintarna. Det ser ut som 12 V system och min 2,5 m2 används då.

3. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    PS har några dussin i C-lagret om det kan vara av intresse, annars så kan en större EL-firma ha.

4. S
    Medlem · Västra Götaland · 904 inlägg

Soltorp40

Medlem
    Senan kallas för G-skena. (Förväxla inte med den lite modernare "DIN-skenan", alias C-skena)
    Den bär upp plintarna, där varje "skiva" är isolerad från skenan och från sina grannar. Övre och undre skruven i varje skiva är sammanbundna. Det funkar ungefär som "sockerbitar". Plintarna brukar vara öppna att titta in i från ena sidan. Därför har man en speciell "ändbricka" att sätta över efter den sista plinten i en rad.

Titta på sidan av en skiva - de går att "bryta ut" om man gör rätt. Där står namn, och typ.

Märksiffrorna är lösa små plastbitar som man kan pilla loss. Ibland får man en rad med siffror, och om man då skall fälla ut en plint så måste man kapa eller pilla loss hela raden med siffror först.

Som någon sade - just dessa plintar är av en äldre modell, men i princip jobbar man likadant idag. Dock finns det idag alternativ till skruv för att sätta fast ledningarna. För båt (där man inte skall använda styva en-ledare) är det mest "fjäderkraftplintar" som är ett bra alternativ. Där trycker man in en spetsig mejsel i ett hål, som öppnar ögat för trådarna i hålet bredvid. Sedan tar man ut mejseln, då kommer en fjäder att alltid hålla trådarna mot en kontaktskena, med inbyggd "automatisk efterdragning". Det finns även Push-In, med anslutning utan verktyg, men som sagt, dessa är till för enledare, eller för flerledare där man pressat på speciella ändhylsor. För att plocka ut en ledning krävs mejseln i alla fall.

De här skruvplintarna har jag för mig passar på båda skentyperna:
    https://www.eibabo.com/de/phoenix/d...-b-5-2mm-gr-uk-2-5-n-eb10458386?fs=1769690159

Firman har vettiga priser, bra frakt och har varit snabb i leveranserna till mig.
    De största fabrikaten av plintar är Wago, Weidmüller och Phoenix.

De små svarta locken upptill ser ut som säkringshållare från vilken Volvo Amazon som helst.Kanske fortfarande går att köpa i välsorterad bil/båt-handel.

5. M

Mats_R

Medlem
    Tack för svar.
    Soltorp40, du skriver "fälla ut en plint" hur gör man då? Den grå plasten är mycket skör.
    jonaserik, klart jag är intresserad om du har delar liggande. Vi kan väl skicka pm?

Den nedre raden verkar inte ha några anslutningar på undersidan
    Båda raderna har två större plintar med grövre kabel, är det på dessa spänningen matas?

6. S

Soltorp40

Medlem
    Troligen är det i de grövre plintarna som inkommande matning ligger.

Nedre raden verkar inte mycket använd.

Men det går inte från en blid på plintarna att avgöra vart de olika ledningarna är kopplade.

Det som syns är att den vänstra, övre, grova, verkar gå upp till "översidan" av vänstra säkringshållaren, och att det mellan vänstra och övre mittre säkringshållaren verkar vara byglat, alltså samma matning för säkringslådan till vänster och i mitten. Totalt 12 säkringar på den matningen. Dessutom går det en lite grövre röd ledning ut åt höger som inte är avsäkrad.

Alltså troligen ena polen. Den högra säkringshållaren matas av den "tjocka plinten" mitt i övre raden.

Vad de olika säkringarna gör, vart det går etc måste Du själv röna ut genom att "följa ledning" och prova. Det kan väl gå att ha allt påkopplat, och försöka ta ut en säkring i taget och se vad som slocknar som lite ledtråd.

Det är inte omöjligt att man i en båt har någon "huvudbrytare" för en del prioriterade förbrukare, som länspump, lanternor och navigationsapparater, medan man har en egen brytare för "komfort", som innerbelysning, wc-pump etc. Det kan också vara uppdelat på vad som matas vid bryggan (över landström) och vad som matas när man är på sjön.

Ang att fälla ut plintarna gissar jag (har ingen sådan framför mig just nu) att man sätter en lagom stor skruvmejsel under plinten, det är ett spår långt in, och så bryter lite mot plintens yttre del så att den fälls uppåt.

För att kolla kan Du skruva bort "ändstoppen" (skruven som bara mekansikt håller ihop plintraden) på nedre skenan, höger sida, och sedan pilla loss den sista plinten genom att försiktigt skjuta den åt höger (med en skruvmejsel) tills den "går över kanten" där skenan tar slut. Då kan Du kolla hur mekanismen som håller fast plintarna på skenan ser ut. Det var nog ofta en liten fjäder i dessa gamla, och den kan ju ha rostat en del i marin miljö, så det kanske inte går så lätt som om prylarna hade varit i nyskick, ta någon lämplig spray till hjälp...

7. M

Mats_R

Medlem
    Ok, jag har börjat mäta och det verkar som att minus ligger på den nedre raden och plus på den övre. Numren på nedre raden börjar på 200, på övre raden på 100, så de verkar höra ihop. Det hela kompliceras ytterligare av att det finns två batterier i systemet, en för varje motor. Det ska också finnas ett elschema till den, jag håller på och letar.

Jag vill lära mig elsystemet, det finns många kopplingar som är gjorda mer eller mindre provisoriskt av alla tidigare ägare.

8. S

Soltorp40

Medlem
    Det ser dock ut som att det inte är något anslutet på "undersidan" av nedre redan.

Det är inte ovanligt i skåp att numrera plintar från vänster till höger, och att sedan köra 100-tal som "våningsmarkör".

Det finns alltså inget som säger att 126 och 226 har något gemensamt alls.

Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.