För den som är intresserad löste detta sig fint. Vad vi gjorde var att koppla ur timervredet på aggregatet. Det var lättare än man kunde tro. Var bara att flytta fastrådarna från timern till tempvredet. De hade klamrar så inget krångel.
Sedan utanför bastun satte vi en fasbrytare med lampa från Biltema. Den är alltid ”på” men har du inte ström på sig för ens nästa del är klar. Den visar dock fint när den är på samt ger enkel möjlighet att stänga av om något skulle hända.
Nu till hjärnan i systemet. I proppskåpet installerade vi en kontaktor (tack för tippset). Till den kopplade vi sedan en Shelly 1PM. Det gör nu att när jag slår på den via mobilen så aktiveras kontaktorn och strömmen går igenom och bastun startar. Perfekt gött när man tränar och kommer hem till varm bastu. Har även ställt in. Att Shellyn automatiskt stängs av efter 3 timmar.
Som lite extra koll har jag en Aqara temp sensor i bastun som är kopplad till min Homey där jag automatiserat flöden för notiser allt eftersom temperaturen stiger. Så skulle systemet gå på av sig själv kommer man få veta när det blir varmt.
allt syncat med elektrikern som gjorde själva installationen. Som lyfts upp får man så klart ha koll på att saker inte ligger på agget men det gäller ju alla remotesystem.
Tack för tipsen