6 027 läst ·
25 svar
6k läst
25 svar
Har elektrikern gjort fel?
Har försökt att granska bilderna men det är svårt att se exakt hur allt är kopplat utan att "dra" i trådarna....
Är strömriktningen rätt på JFB?
Dvs. inkommande Neutralledare ska sitta på samma sida som inkommande faser.
Lasten /säkringarna ska sitta på samma sida som utgående Neutralledare som i sin tur går till en av neutralskenorna.
Mät och verifiera att n skenan verkligen är delad.... (Har ej jobbat med den typen/fabrikatet av skena)
Är strömriktningen rätt på JFB?
Dvs. inkommande Neutralledare ska sitta på samma sida som inkommande faser.
Lasten /säkringarna ska sitta på samma sida som utgående Neutralledare som i sin tur går till en av neutralskenorna.
Mät och verifiera att n skenan verkligen är delad.... (Har ej jobbat med den typen/fabrikatet av skena)
Redigerat:
Löst!
kan ni se vad felet var?
Före:
Efter:
nollskenan är delbar. Men inte överallt
Sektion 1-2 är permanent sammankopplade.
Sektion 3-4 även de permanent sammankopplade.
Sektion 5-6 kan förbindas med varandra, men även till 4.
Så sektioneringen som elektrikern hade gjort skapade en kontinuerligt förbunden Nolla tvärs inkommande och utgång från båda JFB
kan ni se vad felet var?
Före:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nollskenan är delbar. Men inte överallt
Sektion 1-2 är permanent sammankopplade.
Sektion 3-4 även de permanent sammankopplade.
Sektion 5-6 kan förbindas med varandra, men även till 4.
Så sektioneringen som elektrikern hade gjort skapade en kontinuerligt förbunden Nolla tvärs inkommande och utgång från båda JFB
Borde inte en specifik grupps återgångstråd vara ansluten
till samma noll-skena som de övriga som har samma JFB?
Och nej så som det ser ut så får jag inte ihop antalet blå trådar i varje samlingsskena jämfört med hur det ser ut vid dvärgarna.
till samma noll-skena som de övriga som har samma JFB?
Och nej så som det ser ut så får jag inte ihop antalet blå trådar i varje samlingsskena jämfört med hur det ser ut vid dvärgarna.
Helt rätt och är kopplat så!S skaraborgsfakir skrev:
Du ser är två nollor som är för dvärgarna på övre skenan.
De tre nollorna till höger är från skena två med den andra JFB (utanför bildk).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Kan inte se någon märkning (nollskenan är löpande numrerad från vänster till höger).Bo.Siltberg skrev:
Bara det faktum att det inte går att sätta in byglar mellan sektion 1-2, 3-4. Dock kan man tolka det som att de är permanent delade, men i verkligheten permanent sammankopplade.
Jämför man med jordskenan så är det samma där att den är permanent förbunden, och inte möjligt att sätta in byglar. Vilket ger en hint att samma sak gäller där det inte går att sätta bygel på nollskenan.
Jag tror grundfelet är att ansluta inkommande nolla på nollskenan istället för att koppla direkt på JFB?
Centralen är ju treradig och därför borde ju nollan kunna delas i tre delar. Nu är det tre delar men där en del används för inkommande. Vilket känns lite som slöseri.
Angående jorden så är den isoleringen lite skavd och har kortat den nu och anslutit den på nytt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag ser inget problem med det. Speciellt om du ska ha tre JFBer och/eller grupper utanför JFBer så är denna första N-plint bra. Med tre JFBer får man dock ordna en ny plint.C chrille-gäddan skrev:
Det som brister IMHO är plinten.... Inte bara otydlig (som även lurade din elektriker) men också opraktisk då den endast verkar ha två stycken terminaler för grövre ledare per sammanbunden plint. Här ser det ut som om två N-ledare samsas under samma skruv vilket inte är riktigt bra då det troligen är FK och RK som samsas. Då du vet att nästa skruv till höger är sammanbunden kan du flytta ena N-ledaren dit.
Tar och flyttar den nästa gång jag öppnar centralen (ska utöka med fler uttag nästa vecka).Bo.Siltberg skrev:
Jag ser inget problem med det. Speciellt om du ska ha tre JFBer och/eller grupper utanför JFBer så är denna första N-plint bra. Med tre JFBer får man dock ordna en ny plint.
Det som brister IMHO är plinten.... Inte bara otydlig (som även lurade din elektriker) men också opraktisk då den endast verkar ha två stycken terminaler för grövre ledare per sammanbunden plint. Här ser det ut som om två N-ledare samsas under samma skruv vilket inte är riktigt bra då det troligen är FK och RK som samsas. Då du vet att nästa skruv till höger är sammanbunden kan du flytta ena N-ledaren dit.
[bild]
tack för all hjälp och tips alla!
Klicka här för att svara