El
Bo.Siltberg: Vilken belastning finns när du mäter med strömbrytaren TILL då? Att du får olika spänningar faser - jord tyder på dålig PEN som får N-potentialen att flyta lite under belastning (dvs olika hög belastning på de tre faserna). Det finns därmed risk för överspänning så koppla bort all last och anslut endast en hårfön eller annat mindre känsligt och med hög effekt så kommer du
Skumpe: [citat] Nån som vet hur domen blev? https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2019/januari/elfirma-spanningssatte-annans-fulel--stams-efter-villabranden/
Svampe: [citat] Vad bra att det finns. Tidigare när jag har kollat på Jula, Classe mfl har jag bara hittat SKX/RKK som tvåledare och inga för fast installation
Ulf Hedin: Enligt min elleverantör skiljer det c:a 1200kr om året mellan 16 och 20A.
Bo.Siltberg: [citat] Starta en egen tråd kring denna fråga i så fall - det finns nog ett par stycken redan. Men du kan börja med att titta på 24 § och 27 § i elsäkerhetslagen och sedan gissa på hur myndigheter och bransch kommer att tolka den.
tommib: Lustig dosa, har inte sett en sådan förut. Som josth frågar, finns det plats att skruva på sidorna av dosan för att fästa upp ett takuttag? Du kommer troligen behöva använda ett utanpåliggande uttag. Frågan om jord eller inte är väsentlig. Anledningen till att jag frågar är att om rummets uttag i övrigt är jordade ska också takuttaget vara det. Inversen gäller också, ojordade
jellybear: Tack för all input! Mycket riktigt så gjorde ett byte av dvärgbrytare (fortfarande C10A) susen. Det var en ny lärdom för mig, att de ändrar beteende när de blir gamla. Det är iaf bra att de ändrar åt det "känsliga" hållet och inte det andra... :)
MathiasS: Skulle förvåna mig om dina lampor ska sitta under vatten. Du har nog för hög vattennivå i tanken av någon anledning?
Mussie123: Tusen Tack. Bo och Tommib för rådet. Jag gör som ni rekommenderade. mhh Mussie
elmont: Tex. att det normalt inte finns 400V i ett vanligt vägguttag och ingen förväntar sig det. När du ska byta uttaget tar du för givet att det är spänningslöst när du brutit strömmen med en säkring, du kollar i ena uttagsbrunnen och den är spänningslös. När du sedan lossar på trådarna är det full spänning i alla fall OM man inte har en tvåpolig säkring som bryter bägge faserna.
Fotografen: Har du en enfasmatning med 20 A kan du koppla spisen till den.
Fairlane: [citat] Bara som en generell påpekan, inte nödvändigtvis något som stämmer i just detta fallet, timpriset är en lurig faktor att jämföra med om man bara tittar på det. En duktig elektriker (rörmokare, programmerare eller vad man nu behöver) gör kanske jobbet betydlig snabbare än en medelbra, eller dålig, så totalen kan ändå bli lägre. Jag var en av en handfull personer i Sverige
Alice B: Nu gav jag centralen lite mer tid och konstaterade då att mycket såg rätt ut (nolla efter JFB på egen skena etc). Dock hade man tagit faserna till nedersta radens dvärgbrytare på ingångsidan av jordfelsbrytaren. Det innebar att det funkade bra så länge man belastade grupper på samma rad som jordfelsbrytaren eftersom de matas snyggt med fasskenor. Däremot så löste jordfelsbrytaren
Henrik.woll: Jag hade satt en REL-2 just för att kunna styra 2 två typer av belysning tex fasad och dekoration.
Matten: Det enklaste svaret är väl att hemmapulare per definition oftast inte är en kund, då det istället ger sig på arbetet själv? Sen att likställa en bild som denna som ännu ett exempel på hantverkares förakt till sina kunder är lite långsökt. Speciellt då bilden antagligen bara plockats lite snabbt från gettyimages, troligtvis för att artikelförfattaren tyckte den var skämtsam och
adde_hjelm: Hittade denna laddbox, men priset är ju horribelt för en liten plastlåda med en kontakt på (som man dessutom måste montera ihop själv). https://laddstoppet.se/laddstationer/eo-charging/eo-mini Det känns som det vore väldigt simpelt att sätta en elmätare, JFB typ B, och säkringar i en elcentral i garaget och sen köpa en lös typ 2 kontakt och en plastlåda. En elektriker som monterar
Soltorp40: Det instrumentet klarar resistanser upp till 4 kOhm, så tricket med parallellkoppling verkar slugt! (En tångamperemeter, primärt, med några "basic" mätfunktioner som man kan komma förbluffande långt med!) Överkursen är givetvis att göra en mätbrygga med flera yttre motstånd och ett yttre batteri.
tommib: IDC-kontaktdon och flatkabel uppfyller dina krav. De är anpassade för 2,54 mm raster men jag vet inte om pinnarna passar i ett experimentkort. I värsta fall får du väl löda ihop en liten adapter. Här kan du köpa dem https://www.electrokit.com/produkt-kategori/kontaktdon-2/idc-flatkabel/ Du kan ju titta igenom hela kontaktdonskategorin så ser du vad olika saker heter och en del av
Soltorp40: [citat] Snarast ett lock, dosan sitter ju redan där! Se upp för att äldre dosor hade en skruv i mitten, locken finns därför i 2 varianter. Kanske får Du idag rentav den nya moderna "DCL-kontakten", liten platt sak, då behöver du en ny kontakt till lampan också. Det säljs även 10 cm sladd med 3 ledare och färdig DCL-kontakt för att ansluta i lampans sockerbit och stoppa i uttaget i
HSP: Jag fick reda på detta första gången för 20 år sedan av en bekant som ojade sig över att hans motorvärmarsäkringen var på 6A. Men det var lätt fixat sa han. Han berättade att han byglade en stickpropp så det blev kortis pluggade i den i motorvärmaruttaget och återställde säkringen ca 10 ggr sedan gick det att köra över 2000W utan problem. Jag sa att jag är tveksam. Men han
Sjöhästen: Om du inte redan löst problemet, finns ju alltid den här lösningen... :D
tommib: En utanpåliggande kopplingsdosa går ju alltid att installera. En ROT-dosa beror på vad det är för vägg. Exakt vilka krav som finns på installationen beror som andra har påpekat på om det är nätspänning eller klenspänning. Foto är bra.
Mikael_L: [citat] Visst hade det kunnat bli vackrare, snudd vid perfektion att dra lite nya enfasgrupper. Men i ditt fall har jag inga direkta problem med det du tänker. Det skulle vara värre om en fas drar iväg och matar värmepumpen i vardagsrummet, och en annan försörjer vattenpumpen i borrhålet, då börjar vi snacka om olämplig uppdelning av trefasgrupp.
hempularen: Om vi bortser från att du vill ha nya/flyttade uttag. Och att du vill lägga in i väggarna. Så vid målning målar man normalt över utanpåliggande elkablar. Det r då bra att tillfälligt ta bort hela eller delar av de utanpåliggande uttagen/brytarna. Just att byta uttag/brytare som det ju nästan handlar om här, får du göra själv, om du är säker på hur dte skall göras. Det är det
JoRi: Tack för alla blixtsnabba svar, beställde 30st av den dosa med grön ring och det låter ju kanon att kunna skruva dit gipsen helt utan att måsta fräsa upp hålen för gipsen innan man skruvat klart.
Uffe A: Ser jag att det är en redan befintlig installation som är gjord i ett äldre hus där detredan finns ledningar i rören är det inga problem för mig att använda dessa. Är det däremot en ny installation och väggar är igensatta så att jag inte har någon möjlighet att se hur det är förlagt så finns det bara två alternativ för mig 1) Ta jobbet på löpande och förbereda kunden på