Jag behöver ansluta 1,5mm2, 35mm2 och 50mm2 kablar till gängad stång, där stången är M14.
Jag skulle alltså behöva kabelskor för M14. Men tror inte jag hittar några dylika. Skall fixa detta senast fredag. Så behöver en lösning "snabbt".Vad har ni för tips på lösningar som man kan inhandla prylarna till i Göteborg med omnjed?
Jordningledare av något slag antar jag, dvs inga krav på isolering?
Krav på väderbeständighet?
En spikplåt kanske, med M4-bult i småhålen för anslutning av ringkabelskor.
Något rostskyddad, men det är inte koppar...
Är det en tillfällig eller permanent installation? Vilken spänning?
Slangklämmor brukar funka bra att ansluta grova kablar med tillfälligt.
Eller ta en batterikabelsko och använd som kabelsko.
Ska man bara provstarta nått med lågspänning men vill ha nått stadigare än bara startkablar kan man få vara lite kreativ.
Det ska vara en ordentlig installation, ingen slangklämmevariant
Batterikabelsko skulle kunna funkat, men det finns inte så mycket höjd att ta av. Ett gäng kabelskor får man in, en batterikabelsko är tveksamt.
Bäst hade ju varit rörkabelskor, men frågan är var jag får tag på sådana KRF M12 eller KRT M16 finns ju men jag har inte hittat var jag kan köpa dem.
Det ska vara en ordentlig installation, ingen slangklämmevariant
Batterikabelsko skulle kunna funkat, men det finns inte så mycket höjd att ta av. Ett gäng kabelskor får man in, en batterikabelsko är tveksamt.
Bäst hade ju varit rörkabelskor, men frågan är var jag får tag på sådana KRF M12 eller KRT M16 finns ju men jag har inte hittat var jag kan köpa dem.
Har Du kollat med Modern Elteknik på Sa. Hildedalsgatan?
Något av de företag som jobbar med "kraftel" - Vattenfall Service eller Linjemontage. Båda dessa har bilar som snurrar i Göteborgstrakten mest hela tiden, att klämma någon 50-kvadrat på en polsko känns som "betala i Wienerbröd", bara Du hittar bilen och gubben...
Alternativt någon som jobbar med (el-) motorer / lindareverkstad.
Annars elgrossist, Selga, Storel, Ahlsell, Elektro-Skandia ...
Om Du inte har pressverktyg för att pressa fast kabeln till ploskon så är det ju ändå "fall på mållinjen" även om Du får köpt hem detaljen.
Om Du beställer på annat håll i landet med rätt frakt bör det hinna hit före fredag...