Fått en elcentral ansluten i teknikrummet för poolen av elektriker.
Den är kopplad direkt efter huvudbrytaren på fasadmätarskåpet.
elektrikern har ej satt uttag i teknikrummet utan det tänkte jag skulle ske nu.
Inkoppling i uttagen genererar nu att jfb löser ut. Med samma utrustning kopplad i uttag på fasaden på huset så löser ej jfb i husets elcentral.
Därmed antingen fel på installation av elcentral eller uttag.
Har även testat annat uttag ansluten till centralen med separat kabel med samma resultat.
Därmed lutar det åt fel i elcentral. Men jag kan inte förstå vad för fel.
Centralen har två olika jfb kopplade mot var fas samt mot inkommande nolla.
Nollskenan är separerad (hälften ansluten efter respektive JFB) och jag ansluter mot rätt halva när jag ansluter nollan till uttaget.
Finns även en reservkraftomkopplare ansluten i husets fasadmätarskåp.
Har 230v mellan faser och nolla samt mellan faser och jord. 400V mellan faserna. Har även kontakt (kontinuitet?) mellan nolla och jord när jag mäter mellan fasskena och Jordskena.
elcentral teknikrum pool
Uttag monterat
fasadmätarskåp
Högra kabeln är matning till elcentralen till poolen
Den är kopplad direkt efter huvudbrytaren på fasadmätarskåpet.
elektrikern har ej satt uttag i teknikrummet utan det tänkte jag skulle ske nu.
Inkoppling i uttagen genererar nu att jfb löser ut. Med samma utrustning kopplad i uttag på fasaden på huset så löser ej jfb i husets elcentral.
Därmed antingen fel på installation av elcentral eller uttag.
Har även testat annat uttag ansluten till centralen med separat kabel med samma resultat.
Därmed lutar det åt fel i elcentral. Men jag kan inte förstå vad för fel.
Centralen har två olika jfb kopplade mot var fas samt mot inkommande nolla.
Nollskenan är separerad (hälften ansluten efter respektive JFB) och jag ansluter mot rätt halva när jag ansluter nollan till uttaget.
Finns även en reservkraftomkopplare ansluten i husets fasadmätarskåp.
Har 230v mellan faser och nolla samt mellan faser och jord. 400V mellan faserna. Har även kontakt (kontinuitet?) mellan nolla och jord när jag mäter mellan fasskena och Jordskena.
elcentral teknikrum pool
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uttag monterat
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
fasadmätarskåp
Högra kabeln är matning till elcentralen till poolen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Jag ser heller inget fel i hastigheten.
Kanske fel på din utrustning och fel på uttaget på husväggen?
En annan kontrollmätning är kontinuetet mellan N-PE-plinten med och utan JFB sluten.
Kanske fel på din utrustning och fel på uttaget på husväggen?
En annan kontrollmätning är kontinuetet mellan N-PE-plinten med och utan JFB sluten.
Testat 2 utrustningar med samma beteende (dräneringspump och köksassistenten, kom fram till att jag har väldigt få jordade utrustningar hemma...).Bo.Siltberg skrev:
Har kontinuitet i båda fallen (båda JFB slutna och båda ej slutna).
JFB löser inte heller när jag trycker in test knappen. 2 trasiga JFB?
Tycker det ser ut som att inkommande neutral till jordfelsbrytarna är anslutna till N-skenan, det är ok när du har 5-ledarsystem till centralen. Men då måste du ha 3st separata N-skenor, 1 för inkommande N, samt en till respektive jordfelsbrytare.
Kludden33 skrev:
Som jag ser det är det tre separata.Kludden33 skrev:
Är ju två byglingar under N skenan som jag antar förbinder mellan respektive del.
Dvs del 1 N skena för inkommande, del 2-3 för JFB 1 och del 4-6 för JFB 2?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Borde trådstartaren inte konfrontera elektrikern som installerat och låta denne rätta till sina ev. felkopplingar.
Det kan inte vara rätt att trådstartaren ska behöva felsöka på elektrikerns utförda arbete, utan bästa elektrikern ges möjlighet att rätta till.
Det kan inte vara rätt att trådstartaren ska behöva felsöka på elektrikerns utförda arbete, utan bästa elektrikern ges möjlighet att rätta till.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det sitter 3 st blå rektangulära mojänger mot nollskenan, är det byglingar? att det är 4 bitar nollskena.
Att mäta är att veta, med utlöst JFB ska det vara oändligt motstånd.
Protte
Att mäta är att veta, med utlöst JFB ska det vara oändligt motstånd.
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det kan ju finnas en bygel mellan PE och N som inte syns på bilden.
PE och N har förmodligen kontakt i fasadmätarskåpet, där inkommande PEN delas upp i PE och N.
Vad jag kan se på bilderna på centralen så är jfb2 byglad från ovansidan av jfb1. Det är ok, även om det finns andra sätt att göra det på.
I centralen finns alltså 3st nollplintar, en för inkommande, en för jfb1, och en för jfb2. Här gäller det att hålla koll på vilken som är vilken när man kontinuitetsmäter för att kontrollera brytfunktionen på vardera jfb.
Vad jag kan se på bilderna på centralen så är jfb2 byglad från ovansidan av jfb1. Det är ok, även om det finns andra sätt att göra det på.
I centralen finns alltså 3st nollplintar, en för inkommande, en för jfb1, och en för jfb2. Här gäller det att hålla koll på vilken som är vilken när man kontinuitetsmäter för att kontrollera brytfunktionen på vardera jfb.
Har pratat med min elektrikerA Arnodt skrev:
Har bra relation. Dock kan han inte komma förens tisdag

