Fått en elcentral ansluten i teknikrummet för poolen av elektriker.
Den är kopplad direkt efter huvudbrytaren på fasadmätarskåpet.

elektrikern har ej satt uttag i teknikrummet utan det tänkte jag skulle ske nu.

Inkoppling i uttagen genererar nu att jfb löser ut. Med samma utrustning kopplad i uttag på fasaden på huset så löser ej jfb i husets elcentral.

Därmed antingen fel på installation av elcentral eller uttag.

Har även testat annat uttag ansluten till centralen med separat kabel med samma resultat.

Därmed lutar det åt fel i elcentral. Men jag kan inte förstå vad för fel.

Centralen har två olika jfb kopplade mot var fas samt mot inkommande nolla.

Nollskenan är separerad (hälften ansluten efter respektive JFB) och jag ansluter mot rätt halva när jag ansluter nollan till uttaget.

Finns även en reservkraftomkopplare ansluten i husets fasadmätarskåp.

Har 230v mellan faser och nolla samt mellan faser och jord. 400V mellan faserna. Har även kontakt (kontinuitet?) mellan nolla och jord när jag mäter mellan fasskena och Jordskena.

elcentral teknikrum pool
Elcentral i teknikrum med säkringar och jordfelsbrytare, kablar anslutna, utan uttag installerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uttag monterat
Elektriskt vägguttag utan frontplatta med öppen kabeldragning och anslutna kablar märkta N och J.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


fasadmätarskåp
Högra kabeln är matning till elcentralen till poolen
Öppen elcentral med kablar, säkringsomkopplare, terminalskruvar och ett omonterat uttag, anslutet efter huvudbrytaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Elcentral med öppet kapslingsskydd som visar säkringar, kablar och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser heller inget fel i hastigheten.
Kanske fel på din utrustning och fel på uttaget på husväggen?
En annan kontrollmätning är kontinuetet mellan N-PE-plinten med och utan JFB sluten.
 
Är det du själv som installerat uttagen?
 
  • Gilla
Collie och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag ser heller inget fel i hastigheten.
Kanske fel på din utrustning och fel på uttaget på husväggen?
En annan kontrollmätning är kontinuetet mellan N-PE-plinten med och utan JFB sluten.
Testat 2 utrustningar med samma beteende (dräneringspump och köksassistenten, kom fram till att jag har väldigt få jordade utrustningar hemma...).

Har kontinuitet i båda fallen (båda JFB slutna och båda ej slutna).

JFB löser inte heller när jag trycker in test knappen. 2 trasiga JFB?
 
  • Gilla
smn
  • Laddar…
Tycker det ser ut som att inkommande neutral till jordfelsbrytarna är anslutna till N-skenan, det är ok när du har 5-ledarsystem till centralen. Men då måste du ha 3st separata N-skenor, 1 för inkommande N, samt en till respektive jordfelsbrytare.
 
  • Gilla
chrille-gäddan
  • Laddar…
Kludden33 Kludden33 skrev:
Tycker det ser ut som att inkommande neutral till jordfelsbrytarna är anslutna till N-skenan, det är ok när du har 5-ledarsystem till centralen. Men då måste du ha 3st separata N-skenor, 1 för inkommande N, samt en till respektive jordfelsbrytare.
Kludden33 Kludden33 skrev:
Tycker det ser ut som att inkommande neutral till jordfelsbrytarna är anslutna till N-skenan, det är ok när du har 5-ledarsystem till centralen. Men då måste du ha 3st separata N-skenor, 1 för inkommande N, samt en till respektive jordfelsbrytare.
Som jag ser det är det tre separata.
Är ju två byglingar under N skenan som jag antar förbinder mellan respektive del.
Dvs del 1 N skena för inkommande, del 2-3 för JFB 1 och del 4-6 för JFB 2?
 
U Uffe A skrev:
Är det du själv som installerat uttagen?
Inte elektrikern som satt uttaget nej.
 
C chrille-gäddan skrev:
Inte elektrikern som satt uttaget nej.
ok men vem har installerat, vågar du inte erkänna ??
 
  • Gilla
Hyrakzo och 1 till
  • Laddar…
Tycker också det låter som det är fel i centralen.
Ser ut som inkommande plint endast har två kablar inkopplade? Dvs en in och en ut. Och nollan från jfb 2 kommer från ”ut” på jfb 1??
 
C chrille-gäddan skrev:
Har kontinuitet i båda fallen (båda JFB slutna och båda ej slutna).
Detta låter inte bra. Med JFBn bruten ska du ha full isolation mellan N och PE.
Så där har du en öppning för att felsöka.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Borde trådstartaren inte konfrontera elektrikern som installerat och låta denne rätta till sina ev. felkopplingar.
Det kan inte vara rätt att trådstartaren ska behöva felsöka på elektrikerns utförda arbete, utan bästa elektrikern ges möjlighet att rätta till.
 
Det sitter 3 st blå rektangulära mojänger mot nollskenan, är det byglingar? att det är 4 bitar nollskena.

Att mäta är att veta, med utlöst JFB ska det vara oändligt motstånd.

Protte
 
  • Gilla
chrille-gäddan och 1 till
  • Laddar…
Det kan ju finnas en bygel mellan PE och N som inte syns på bilden.
 
A
PE och N har förmodligen kontakt i fasadmätarskåpet, där inkommande PEN delas upp i PE och N.

Vad jag kan se på bilderna på centralen så är jfb2 byglad från ovansidan av jfb1. Det är ok, även om det finns andra sätt att göra det på.

I centralen finns alltså 3st nollplintar, en för inkommande, en för jfb1, och en för jfb2. Här gäller det att hålla koll på vilken som är vilken när man kontinuitetsmäter för att kontrollera brytfunktionen på vardera jfb.
 
  • Gilla
chrille-gäddan
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Borde trådstartaren inte konfrontera elektrikern som installerat och låta denne rätta till sina ev. felkopplingar.
Det kan inte vara rätt att trådstartaren ska behöva felsöka på elektrikerns utförda arbete, utan bästa elektrikern ges möjlighet att rätta till.
Har pratat med min elektriker :)
Har bra relation. Dock kan han inte komma förens tisdag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.