Under förra helgens åskväder gick nätdelen till mitt ADSL-modem sönder. Idag var det regnigt och grått väder vilket ledde till inomhusaktiviteten att felsöka nämnda nätdel. På primärsidan hade en likriktardiod och en säkring gått sönder. På sekundärsidan hade en zenerdiod och en shuntregulator gått sönder. Allt annat hade klarat sig. Det syntes spår av överslag lite varstans på kretskortet.

Är det en ren slump vad som går sönder vid åska, eller är vissa prylar känsligare än andra? Inga andra apparater i huset gick sönder. Själva modemet hade också klarat sig.

Erik

• Gilla
Stefan_E
  • Laddar…
Elektroniska apparater som samtidigt är anslutna på två olika ledningsnät (tex telenätet, elnätet, kabeltvnätet, vattenledningsnätet) är extra utsatta vid åska.
Modem och basstationer till trådlösa telefoner ryker ofta först.
Om du ska dra ur något när det åskar så är det dessa du bör dra ur först.

Kabeltvnätet kan vara begränsat till enbart en byggnad (fiberkabel till byggnaden) och i så fall så kan det nätet nog vara lite mindre "farligt".

• Gilla
Harrison
  • Laddar…
Tja för att göra ett långt svar kort..
I princip allt kan gå sönder pga åska.
I värsta fall så kan hela huset brinna upp/ ner (Beroende på hur man säger det).

• Gilla
Harrison
  • Laddar…
Allt elektriskt kan gå sönder, beror bara på hur "nära" det slår ned (eller upp).

Dra ur är det som gäller + riktiga åskskydd (inget i en sladdosa från CO)

Protte

• Gilla
Harrison
  • Laddar…
Förrförra veckan slog det ner hos min svägerska. Hon fick överslag i prylar som var urkopplade och låg nära vägguttagen. Elskåpet på ytterväggen var helt utbränt och diverse hemelektronik gick åt skogen.
Nånting säger mig att hon ändå hade tur eftersom huset står kvar.

• Gilla
Harrison
  • Laddar…
"Nånting" har helt rätt!

Vi har bränt flera modem pga åska, men har klarat oss sedan vi skaffade ett åskskydd som ser ut som en grenkontakt och som man kan koppla både stickpropp och telekabel genom. Datorn är också skyddad.

För de känsligaste apparaterna tycker jag det är bra. Vår tjock-Tv och liknande får alltid vara kvar i väggen dock. Bättre att TVn går sönder än att strömmen tar vägen via trossbotten och tuttar eld på huset. Modemet kan gå sönder vid nedslag långt, långt bort, medan elektronik som bara är kopplad till elnätet brukar klara allt utom en nära träff. En granne fick blixten rätt i huset och då flög eluttagen genom rummet... Då klarar sig inget...

Själva modemet klarade sig, det var bara nätdelen som gick sönder. Jag kunde laga den, men den är inte som ny. Jag fick improvisera lite då jag inte hade rätt komponenter hemma. Ett trådlindat effektmotstånd får agera säkring, en darlingtontransistor ersätter shuntregulatorn och zenerdioden är bortplockad. Likriktardioden hade jag däremot samma sort av hemma. På den högra bilden kan man se lite av överslaget.

Erik

• IMG_7153.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7155.JPG
    Skapa konto
Pongu skrev:
Vi har bränt flera modem pga åska, men har klarat oss sedan vi skaffade ett åskskydd som ser ut som en grenkontakt och som man kan koppla både stickpropp och telekabel genom. Datorn är också skyddad.

För de känsligaste apparaterna tycker jag det är bra. Vår tjock-Tv och liknande får alltid vara kvar i väggen dock. Bättre att TVn går sönder än att strömmen tar vägen via trossbotten och tuttar eld på huset. Modemet kan gå sönder vid nedslag långt, långt bort, medan elektronik som bara är kopplad till elnätet brukar klara allt utom en nära träff. En granne fick blixten rätt i huset och då flög eluttagen genom rummet... Då klarar sig inget...
Tänk bara på att dom "grenkontakterna" i regel bara klarar en smäll och sen måste man byta.

Det finns flera olika mekanismer och den ena typen, som är den jag har (MOV) är inte lika känslig. Sedan beror det nog på prisklass, hur stora transienter som kan tas upp och ledas till jord?

Du har haft tur som fått en ren tvärspänning bara via elnätet som det verkar. När skilda anläggningar som elnät och konventionella teleledningar samsas i tex modem brukar det ofta visa på någon svagpunkt däremellan. Men du kanske har skydd eller avledare på någon sida?

GK100 skrev:
Du har haft tur som fått en ren tvärspänning bara via elnätet som det verkar. När skilda anläggningar som elnät och konventionella teleledningar samsas i tex modem brukar det ofta visa på någon svagpunkt däremellan. Men du kanske har skydd eller avledare på någon sida?
Inga skydd som jag känner till. Det syns på kortet att det slagit över mellan primär- och sekundärsidan, så telefonledningen kanske var inblandad trots allt. Både el och telefon går i luftledningar. Det som förvånar mig är att inget mer gick sönder.

Erik

Jag har en driva DECT-telefoner, ljusreläer och annan småelektronik i en låda som åskan tagit. Gemensamt är ju att det är nätdelen som tar stryk. I enklare elektronik är den väldigt enkel - ett motstånd eller en zenerdiod som get upp. Switchande nätdelar börjar jag få dålig reparationsstatistik på... Telefonerna är extra känsliga - dom har gått mest. En gång pulvriserades både tele- och nätsladden till basenheten i en stor smäll - det blev bara koldamm av kablarna. Men mest synd var det nog om katten som låg på samma fönsterbräda - hon hade ståpäls i två dar efteråt.

Typiskt är det bara nån enstaka apparat som går efter åsksmällen, trots att det ofta finns flera kandidater i närheten!

Har nog tjänat in ett riktigt överspänningsskydd för 5000:- ett par gånger om... Undrar om Telia/Fortum har något ansvar/skyldigheter här?

Jag har haft en massa åsknedslag men numera går det ganska bra efter de grävt ner telekabeln den sista kilometern.
Men ifjol så hittade jag mitt (billiga) åskskydd ute på golvet, det är ett som kopplas till både jordat eluttag och telejacket, adsl-modemet höll (har klarat många nedslag men några lan portar har gått sönder vid tidigare smällar)
En server och mitt 1-wire temperatur mät nätverk gav dock upp den gången.

Min erfarenhet är att skydden gör lite nytta men de är bara att kasta efter en smäll.
Men helst skulle man nog ha skydden på utsidan för de kanske drar åt sig överspänningarna?

• skydd.jpg
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.