Magnus E K
Aluminium har ungefär dubbelt så bra ledningsförmåga som koppar per viktenhet. Så helt logiskt att det används i sammanhang där vikten spelar in.

H Hjulbent skrev:
Troligtvis så det 3 anslutningar på +P3 varav 1 använd , +P4 är det nog samma med och 2 används, bara prova att flytta kontakten ett steg till höger eller vänster på +P3 så vet du, en USB sätter du på +P3 och TV på +P1, sitter det ett stift bakom dom främre där, det verkar vara svart kopplad till så är det nog minus
Jag var uppe vid vagnen idag för att mäta och visst är det 12v i alla oanvända anslutningar! Det underlättade en hel del när jag upptäckte det! Däremot vet jag inte vad den gula säkringen reglerar. Den röda är vattenpumpen, den blåa längst till höger cirkulationspumpen och den blåa bredvid är för ljuset. Men det är två kopplingar på +P4, och vad den andra kabeln (förutom den till cirkulationspumpen) det vet jag inte..

5 50procent skrev:
Kolla om husvagnstillverkaren handhar elschema för din husvagn, kabe har det bla.
(På deras hemsida)
Står det inte nåt i locket som du skruvade bort?
Aj, skit också..!! Kollade inte i locket! Det stod i alla fall inget på den vita boxens långsidor, men på kortsidan därbak kom jag inte åt.

H Husqvarna220Ac skrev:
Den vita bredvid batteriet är laddaren? Inte behöver du lämna in vagnen för att montera solcell, plus och minus, samt laddregulator, mycket enkelt.

Alt en portabel solcell som många använder..
Det är den röda som ska vara batteriladdaren.. Det står så på den i alla fall. Men vet inte vad den vita boxen. Med säkringarna är för något. Vet inte om jag fixar att installera solceller själv. Har svårt med tid också, men å andra sidan gillar jag att läsa på och skaffa mig kunskaper.

Man kopplar in solcellens kablar (plus och minus) på lämplig plats vid säkringarna i den vita boxen!? Behöver en handfast instruktion att kika på.

5 50procent skrev:
Var nånstans stod det att TS skulle lämna in vagnen?:)
Jag skrev det någonstans.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Aluminium har ungefär dubbelt så bra ledningsförmåga som koppar per viktenhet. Så helt logiskt att det används i sammanhang där vikten spelar in.
Vi kan nog trots det i princip bortse från möjligheten att det skulle vara Al i TS husvagns ledningar.

• Haha
Mogg
  • Laddar…
Upptäckte nu att den gula säkringen inte har någon kabel kopplad till sig...!!

A Andy78 skrev:
Det där är hylsor.
Har du något panel med säkringar i husvagnen?
En mycket förlösande fråga! Började efter det att kika på var säkringarna fanns. Naturligtvis är det där man ska börja.... men fattade jag det!? :D

Det där med solceller får bli en egen tråd.

5
M Mogg skrev:
Jag var uppe vid vagnen idag för att mäta och visst är det 12v i alla oanvända anslutningar! Det underlättade en hel del när jag upptäckte det! Däremot vet jag inte vad den gula säkringen reglerar. Den röda är vattenpumpen, den blåa längst till höger cirkulationspumpen och den blåa bredvid är för ljuset. Men det är två kopplingar på +P4, och vad den andra kabeln (förutom den till cirkulationspumpen) det vet jag inte..

Aj, skit också..!! Kollade inte i locket! Det stod i alla fall inget på den vita boxens långsidor, men på kortsidan därbak kom jag inte åt.

Det är den röda som ska vara batteriladdaren.. Det står så på den i alla fall. Men vet inte vad den vita boxen. Med säkringarna är för något. Vet inte om jag fixar att installera solceller själv. Har svårt med tid också, men å andra sidan gillar jag att läsa på och skaffa mig kunskaper.

Man kopplar in solcellens kablar (plus och minus) på lämplig plats vid säkringarna i den vita boxen!? Behöver en handfast instruktion att kika på.

M Mogg skrev:

Den vita boxen är nätagget(230/12v) och används för att ladda batteriet och förse övrig utrustning med 12v. Men du tycks ju ha en extern laddare med, eller är det batteriet som är till vänster?
En del andra husvagnstillverkare( tror det är äldre adria) har även 230/48v och därefter en batteriladdare från 48/12v
:)

5
M Mogg skrev:
Den gråvita är en transformator. Hittade en liknande här;
[länk]

Har en röd box som ska vara laddare. Men jag har läget under kontroll nu! :)
Bra där! Ja trafo eller nätagg, same same. Switchat eller med en trafo 230-->likriktning 12v :)

Redigerat:
Använder du både tranfsormatorn och batteriladdare?

A Andy78 skrev:
Använder du både tranfsormatorn och batteriladdare?
Ja, det var så när jag köpte vagnen.

Hijackar tråden då jag har en likadan eller snarlik transformator.

Hur gick det för TS med allt?
Kopplades något in på ex +P1? Jag har lediga platser i min också så är lite nyfiken.

Behöver man sätta in fler säkringar för ex P1 som är ledig eller är den kopplad på övrig? Ser inte riktigt på bilderna men förmodar att varje utgång har sin egna säkring?

Detta borde innebära att om man drar ny kabel från en ledig plats så behöver man inte avsäkra den mer utan det är gjort iom dessa säkringar som sitter här?

Även jag har en separat batteriladdare till mitt batteri. Laddar denna verkligen batteriet?

Jag skulle försöka få tag på en bruksansvisning för att veta.

Troligen så är "P" olika utgångar och troligen skyddar säkringarna transformatorn, men den maximala belastning som varje utgång klarar står i så fall i bruksanvisningen. Säkringarna skyddar alltså inte dina kablar mot kortslutning och överlast så det kan behövas fler ja. Det får man räkna lite på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.