Kabeln du länkar är en installationskabel, avsedd för fasta installationer. Lampan är i någon mån rörlig. En EKK kabel tål inte att böjas om och om igen. Trådarna i den har en massiv koppartåd vardera.

Kabeln som hänger på lampan är en anslutningskabel. Du borde kunna använda den kabeln (klipp av kontakten). Oavsett kabeltyp så behöver du en dragavlastning i dosan. Finns lite olika att köpa, finns också speciella anslutningsdosor, med dragavlastning inbyggd (typ sådana som sitter i badrum för fast installation av tvättmaskin).

En kabel i stil med denna borde duga:

https://www.jula.se/catalog/el-och-...lation/installationskablar/rdoe-kabel-412485/

Tack för svar! Fasen kom inte ihåg om det fanns dragavlastning i dosan och en snabbsökning på Jula gav heller ej någon träff på en sån. Tänker att det kanske går att hitta på nån egenhändig sådan med exempelvis buntband?

Eller så låter du installationskabeln sluta i ett uttag där du kan trycka i stickproppen.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
E elmont skrev:
Eller så låter du installationskabeln sluta i ett uttag där du kan trycka i stickproppen.
Det lät avancerat. Hur gör man det?

Mycket enklare än ett vanligt vägguttag för utomhusbruk kan det väl inte bli?

• Gilla
Nikonisten
  • Laddar…
Hade inte lagt 600 kr på en strålkastare av märket Anslut iaf.

N Noseone skrev:
Hade inte lagt 600 kr på en strålkastare av märket Anslut iaf.
Rekommendationer mottages gärna på bättre och billigare .

N Noseone skrev:
[länk]

Iaf ett exempel.
Tack. Dock inte lika mycket kräm som jag vill ha och lite sämre kapslingsklass än Julas...

Jag har satt de flesta utomhusbelysningar med vägguttag/stickpropp, är så mycket enklare när det ska servas och bytas ut.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Jag har satt de flesta utomhusbelysningar med vägguttag/stickpropp, är så mycket enklare när det ska servas och bytas ut.

Protte
Det börjar luta lite åt det hållet.

Du får börja med att förklara närmare hur denna installation ska se ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.