Projekterar för en förenings räkning där det finns önskemål för ett CEE 400V 16A-uttag ca 100m från befintlig 63A anläggning. Har inte inkommande näts impedans. Kan man tänka sig att 5mm^2 räcker?

tommib
5 kvmm är en dimension som inte finns, däremot finns 6 kvmm.

Orkar inte starta upp en Windows-VM nu för att kolla med eldim men spontant skulle jag säga att det inte räcker. Om man vill kunna plocka ut 11 kW ur uttaget så ska man nog ha en betydligt grövre kabel.

Du kan anta Zför enligt de grova förenklingar som finns i Eldim baserat på var anläggningen finns, men jag tror snarare att spänningsfallet kommer vara dimensionerande här.

6mm^2 avsåg jag, gick lite snabbt...

Uttaget är tilltänkt för högtryckstvätt/pump/maskiner i det här fallet. Hittade följande lathund för spänningsfall och där verkade 6mm^2 vara gångbart.

Diagram över maximal kabellängd för spänningsfall vid olika belastningsströmmar och ledarareor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Jo, men det är ett uttag. Det innebär t.ex. att någon kan få för sig att koppla in en enfaslast där och då får du dividera med 2.

Hade det varit en fast ansluten maskin hade man kunnat dimensionera mer på marginalen men med ett uttag skulle jag säga att det är olämpligt.

Ja, det blir dyrare med kabeln men du kan om du går till 10 kvmm köra en fyrledare (som iofs inte är så mycket billigare och du måste då ha en liten central i matad ände).

A anis16 skrev:
Har inte inkommande näts impedans.
Du behöver ta reda på denna förimpedans. Man kan höfta och gissa och ta hänsyn till JFB etc, men finns det någon anledning till det?

A anis16 skrev:
6mm^2 avsåg jag, gick lite snabbt...

Uttaget är tilltänkt för högtryckstvätt/pump/maskiner i det här fallet. Hittade följande lathund för spänningsfall och där verkade 6mm^2 vara gångbart.

[bild]
Grovt sett bör det inte vara några problem för dig med den kabeln. Om du söker här på forumet kan du hitta den sk vattenkokarmetoden för att mäta impedansen i din matande ände det är enkelt gjort. Och mäter du och hamnar i häradet ett stycke under 1 ohm klarar du dig bra. Sen får du i vanlig ordning se till att det blir regelrätt i övrigt med tex JFB om det inte finns där du tar matningen osv.

GK100 GK100 skrev:
Grovt sett bör det inte vara några problem för dig med den kabeln. Om du söker här på forumet kan du hitta den sk vattenkokarmetoden för att mäta impedansen i din matande ände det är enkelt gjort. Och mäter du och hamnar i häradet ett stycke under 1 ohm klarar du dig bra. Sen får du i vanlig ordning se till att det blir regelrätt i övrigt med tex JFB om det inte finns där du tar matningen osv.
Jodå, känner till vattenkokaretestet. Ska dock kolla om vi inte har tillgång till tidigare uppmätt värde.
Troligtvis kommer en byggcentral kopplas på stolpen med CEE uttaget när det används men hur som helst så specificerar jag in en JFB separat på utgående matningen.

GK100 GK100 skrev:
Lyfter min egen tråd igen då vi kommit till val av JFB. Kan man tänka sig två JFB, en typ S vid utgående matning och typ A nedströms i stolpen där man har CEE uttaget? Typ S är ju mer robust för åska etc.

Det går visst att tänka sig. En typ S kommer att hjälpa till med villkoren för automatisk frånkoppling om det behövs - vi har inga detaljer om förutsättningarna i ditt fall. Jag har inte koll men jag tror typ S främst går att finna med märkutlösningsströmmen 300 mA men det spelar ingen roll - du går ett godkänt skydd av kabeln. Om det är motiverat är en annan fråga - jag ser det endast motiverat om kabeln antingen inte uppfyller villkoren för automatisk frånkoppling med enbart säkring eller om kabeln är utsatt och riskerar skada.

Nu har jag inte läst hela tråden men att försöka uppfylla utlösningsvillkoret med jordfelsbrytare när man inte klarar frånkopplingstiden kräver lite mer kunskap beträffande genomsläppt energi vid ett fel mellan fas och neutralledare.

Ja, säkringen ska fortfarande skydda kabeln vid fel L-N. Men tumregelmässigt, kan det verkligen bli problem med 6 mm² och en säkring på 16-20 A? Kabeln tål ca 0.7 kA²s och en dvärg på 16-20 A släpper igenom långt under 0.05 kA²s, en säkring under 0.005 kA²s då vi inte kan räkna på en huvudledning här.

Det kommer sitta 3-p dvärgbrytare med beräknat utlösningsvilkor. Det jag försöker fundera ut nu är hur många och/eller vilka typer av JFB som behövs. JFB som installeras vid matningen kommer inte vara tillgänglig för användaren men behövs för att skydda anläggningen om det blir fel på kabeln i marken. JFB vid stolpen är för att användaren ska kunna återställa utlöst fel pga utrustning som tillkopplats. Vill också få JFB vid matningen att inte utlösa för åska.
Ett annat alternativ jag tittat på är Hagers autoåterställande JFB och då ta bort JFB i stolpen.

A anis16 skrev:
Det kommer sitta 3-p dvärgbrytare med beräknat utlösningsvilkor. Det jag försöker fundera ut nu är hur många och/eller vilka typer av JFB som behövs. JFB som installeras vid matningen kommer inte vara tillgänglig för användaren men behövs för att skydda anläggningen om det blir fel på kabeln i marken. JFB vid stolpen är för att användaren ska kunna återställa utlöst fel pga utrustning som tillkopplats. Vill också få JFB vid matningen att inte utlösa för åska.
Ett annat alternativ jag tittat på är Hagers autoåterställande JFB och då ta bort JFB i stolpen.
Du ska inte ha mer än brytaren vid uttaget/stolpen. I detta fallet finns här ingen mening med skydd av kabeln dit med tex de typ S du nämnde tidigare. Som Bo skrev är typ S alltid >= 100 mA så inget personskydd det faller både på ström och utlösningstid för dessa.

För att du ska få så tålig brytare som möjligt får du sikta in dig på benämningar som korttidsfördröjd, stötströmstålig, med G (Gewitter-åska) i beteckningarna osv. I princip kommer det bli vettigt med korttidsfördröjd 30 mA i ditt fall. Med montage av brytaren i änden mot förbrukarna kommer du undan det som normalt ger problem vid transienter av olika slag dvs anläggningens kapacitans sett efter brytaren och här blir den låg närmast försumbar.

Bra att du har reda på matningen med avsäkring också så den sidodiskussionen är över. Och undvik att krångla med olika självåterställande typer köp då hellre bättre och enstaka JFB som får göra sitt jobb på rätt plats.

GK100 GK100 skrev:
Du ska inte ha mer än brytaren vid uttaget/stolpen. I detta fallet finns här ingen mening med skydd av kabeln dit med tex de typ S du nämnde tidigare. Som Bo skrev är typ S alltid >= 100 mA så inget personskydd det faller både på ström och utlösningstid för dessa.

För att du ska få så tålig brytare som möjligt får du sikta in dig på benämningar som korttidsfördröjd, stötströmstålig, med G (Gewitter-åska) i beteckningarna osv. I princip kommer det bli vettigt med korttidsfördröjd 30 mA i ditt fall. Med montage av brytaren i änden mot förbrukarna kommer du undan det som normalt ger problem vid transienter av olika slag dvs anläggningens kapacitans sett efter brytaren och här blir den låg närmast försumbar.

Bra att du har reda på matningen med avsäkring också så den sidodiskussionen är över. Och undvik att krångla med olika självåterställande typer köp då hellre bättre och enstaka JFB som får göra sitt jobb på rätt plats.
Tack. Såg att typ G specar 6kA så då klarar dessa indirekt åsknedslag. Så endast JFB vid brukaren och endast avsäkring vid utgående matning då?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.