Måste fråga:
Du har mätning 1
Stickpropp med fel fas till nolla.
Jag vet att bli 0 ohm.
Men hur ansluter man testledarna, hur gör ni?

Och hur gör ni vid isolationsprov?

Är det samma när felet är fas till jord och noll till jord?

Frågan är rätt otydlig. Försök förtydliga.

Även mellan olika säkringar fungerar detta dåligt. (Skulle gissa att det är så det är menat av TS.)

Förtydligar den bild mer då?

• Dokument med text och diagram som beskriver simuleringsfel i en anläggning med stickproppar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt inlägg hamnade i fel tråd , sorry

Aha..

En skoluppgift.

Med uppgiften tagen ur sitt sammanhang, blir det lite svårt.

Kontinuitetsmätning går ju i praktiken ut på att undersöka om en ledare har förbindelse hela vägen till sin matning, ofta till centralen. I elinstallationssammanhang syftar man i många fall på kontinuitetsmätning av jordförbindelsen, men det kan ju även handla om kontinuitet för fasleadren eller neutralledaren.

men det måste väl rimligen finnas något i kursmaterialet om hur och framförallt VARFÖR man utför en kontinuitetsmätning? Om man bara tar till sig att sätta en mätprob på den "röda" tråden och... Så kanske man kan lyckas med en och annan mätning. Men om man inte förstår hur och varför mätningen görs, så kommer det att bli farliga fel under din karriär.

Detsamma gäller givetvis isolationsmätningen.

• Gilla
The_Nyll och 2 till
  • Laddar…
Jo jag har ju handbok i kontroll före idrifttagning boken här och jag är med på hur jag testar kontinuitet men hur blir det om jag leta felet? Ska stickpropp sitta kvar i uttag? Då får jag ju samma resultat som före, 0 ohm.

Stickpropparna simulerar ju fel. Fundera på vilka fel de simulerar och posta dina tankar.

T The_Nyll skrev:
Jo jag har ju handbok i kontroll före idrifttagning boken här och jag är med på hur jag testar kontinuitet men hur blir det om jag leta felet? Ska stickpropp sitta kvar i uttag? Då får jag ju samma resultat som före, 0 ohm.
Men om du testar kontinuitet, utan att sätta i någon av simulatorpluggarna. Vad får du för testresultat då?

Blir det skillnad med någon av pluggarna insatta?

Beskriv exakt hur du gör mätningarna.

J Johan456 skrev:
Stickpropparna simulerar ju fel. Fundera på vilka fel de simulerar och posta dina tankar.
Först så går väl säkringen eller jfb?
Men är det kontakt får man ju 0 ohm värden.

Mäter ju från inkommande jord,eller mellan den och noll, även den och fas, utan ström på och ska ha 0 ohm.
Blandar jag ihop det nu. det där är isolationsprovning det? Och där har jag haft värde på 30.0 i denna test central dem skicka

Och kontinuitet mäter man från inkommande jord till alla gruppers jord?
Och där ska det vara kontakt och 0ohm. Och det har Jag haft.
Så gör man väl mellan uttagen/grej som är kopplad i alla grupper?

Men som vad får man när stickproppen är i med felet.
Tycker jag fick samma som att den inte är där. Eller så visa instrumentet error, 9999 typ i värde.

Redigerat:
T The_Nyll skrev:
Och kontinuitet mäter man från inkommande jord till alla gruppers jord?
Och där ska det vara kontakt och 0ohm.

Just den här meningen var tydlig. Du beskriver ganska precist vad du mäter. Är du med på varför just den här mätningen är så viktig?

Sedan skadar det inte att göra motsvarande mätning av kontnuitet för fasledare från central ut till uttaget, och samma med neutralledaren. Men just kontinuiteten på skyddsjord är väldigt mycket viktigare att kontrollera, vet du varför? (Obs, jag är INTE elektriker).

Sedan skriver du att du får samma resultat på koninuitetsmätningen om du har någon av de felaktiga kontakterna i. OK, om du funderar lite, vad borde man förvänta sig för resultat med pluggarna i?

När du mäter kontinuitet, då skickar ju intsrumentet in en ström, och mäter hur stor den är, utifrån det mätta värdet, så kan instrumentet räkna ut vilken resistans det är i kretsen som strömmen går i.

Om du ritar upp hur kretsen ser ut. Rita intsrumentet som om det vore ett batteri som skickar ut ström i kretsen, fundera över vilka ledare strömmen går igenom, när du har intsrumentet kopplat från jord i centralöen, till jord i uttaget. När du har kläm på hur kretsen ser ut så kan du rita in hur ex. din plugg 1 kopplas in och se hur den kan påverka kretsen som mätströmmen går igenom. Eller påverkar den inte? som ditt mätresultat (rätt/fel) viosar?

• Gilla
The_Nyll och 2 till
  • Laddar…
T The_Nyll skrev:
Först så går väl säkringen eller jfb?
Nu var det väl iofs. fråga om test innan drifttagning? Då kommer förhoppningsvis vare sig säkringar eller jfb att lösa ut.

Men med din plugg 1 (ihopkopplad fas o neutral) inkopplad.

OM säkringen löser ut, varför löser den ut i så fall?
OM jfb löser ut med den pluggen inkopplad, varför löser den ut i så fall?

H hempularen skrev:
Just den här meningen var tydlig. Du beskriver ganska precist vad du mäter. Är du med på varför just den här mätningen är så viktig?
Där kan du få friska upp mitt minne iaf jag missat nåt är du snäll.

Sedan skriver du att du får samma resultat på koninuitetsmätningen om du har någon av de felaktiga kontakterna i. OK, om du funderar lite, vad borde man förvänta sig för resultat med pluggarna i? [/QUOTE]

När jag skrev kom jag tänka på att i stickpropp 1 så påverkar inte fas och nollan jord, så resultat borde bli samma?

Men i stickpropp 2 påverkar dem den när alla är ihop?

H hempularen skrev:
Nu var det väl iofs. fråga om test innan drifttagning? Då kommer förhoppningsvis vare sig säkringar eller jfb att lösa ut.

Men med din plugg 1 (ihopkopplad fas o neutral) inkopplad.

OM säkringen löser ut, varför löser den ut i så fall?
OM jfb löser ut med den pluggen inkopplad, varför löser den ut i så fall?
Nja kanske de inte gör,
Men fas och noll påverkar inte jord, så resultat av kontinuitet testet borde bli samma?

Ja det låter väl som en rimlig slutsats.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.