Hej!

Fick häromdagen hem en ny pelarborrmaskin, Strands S25. Skaffade mig en 2.5 m lång anslutningskabel 5g2.5.
Men den går banne mig inte igenom förskruvningen på maskinen. För tjock.
Är det tänkt/ok att köra med 5g1.5?

• Anslutningskabel 5g2.5mm² hålls upp framför en pelarborrmaskin, text synlig på kabeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ingen större effekt på pelarborrmaskiner så viss räcker 1.5 mm². Annars kanske det går att skala bort lite på gummimuffen i förskuvningen? Man kan också gå ned på H05 som har lite tunnare isolering än H07.

• Gilla
helder
  • Laddar…
1,5 blir utmärkt.

Tack! Det blir nog till att byta till 5g1.5. Inte ens när jag tog ut gummimufffen helt så gick det.
Ser inkopplingen ok ut annars tycker ni? Före och efter:
Elkopplingsknutpunkt med gummimuffar och färgkodade kablar i skåp, före en ändring.
Skapa konto
Hand som håller elledningar nära en terminalblock och kontaktor i ett elskåp för diskussion om inkoppling.
Skapa konto

Kanske en "onödig" kommentar... men är rådet om 1,5 mm verkligen okej med tanke på att säkringen antagligen är 16A ? bör ju vara okej med tanke på maskinens förbrukning...men om man ser till säkringen .. ? frågar för att jag inte vet :)

När det handlar om anslutningsledningar som hänger i det fria mellan maskin och vägg är det normalt helt OK att gå ner ett steg i dimensionering, så i det här fallet är det helt rätt.

Om det ser ok, det beror på. Skyddsledaren ska vara längre än övriga ledare så den lossnar sist om kabeln dras ut. Det gäller alla anslutningskablar. I detta fall sitter jorden längst bort så i detta fall får man fundera kring avsikten istället för att bara göra jorden 1cm längre. Vidare ligger grå på L1 och brun på L3. Dessa är skiftade. Kanske har du fel fasföljd in i huset?

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Det är väldigt få maskiner där du inte kan gå ned en area i anslutningskabel.

Vidare så är det kotym att ha brun som L1 och är det fasfel så snurrar man på svart och vit.

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Det med brun på L1, kände jag inte till. Tack

Utom om "maskinen" är importerad från tex USA där man brukar ha svart som L1. Nu har det ju ingen praktisk betydelse vilken färg dom olika faserna har bara man har lika i bägge ändar, man kollar ju alltid fasföljden i alla fall innan eller vid första uppstarten.

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Tja Brun Svart Vit som L1, L2 L3 blev vår "standard" 2004 om jag minns rätt. Det har varit (tysk) DIN-standard sedan 1974 eller så.

Före ändringen hade vi svart, brun, vit som påbjuden ordning, och all 3-ledarkabel som såldes i Sverige var SVART blå gul/grön, men det gick blixtfort att ändra till brun på fasen vid givet datum, vilket flera andra större länder redan hade...

Vad gäller aren och strömmen som går till maskinen:

Ofta har sådana (borr-)maskiner ett motorskydd, som bryter om strömmen går över vad motorn tål,vilket antagligen bara är några få ampere. Detta är alltså ett "vassare" skydd än säkringar.

Skulle det bli kortslutning i en anslutning så är 1,5 mm² tillräckligt för att uppnå kortslutningsström för 16A säkring om längderna är rimliga, vilket de per definition är för en anslutningssladd!

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.