Hej!
Fick häromdagen hem en ny pelarborrmaskin, Strands S25. Skaffade mig en 2.5 m lång anslutningskabel 5g2.5.
Men den går banne mig inte igenom förskruvningen på maskinen. För tjock.
Är det tänkt/ok att köra med 5g1.5?
Fick häromdagen hem en ny pelarborrmaskin, Strands S25. Skaffade mig en 2.5 m lång anslutningskabel 5g2.5.
Men den går banne mig inte igenom förskruvningen på maskinen. För tjock.
Är det tänkt/ok att köra med 5g1.5?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Det är ingen större effekt på pelarborrmaskiner så viss räcker 1.5 mm². Annars kanske det går att skala bort lite på gummimuffen i förskuvningen? Man kan också gå ned på H05 som har lite tunnare isolering än H07.
1,5 blir utmärkt.
Tack! Det blir nog till att byta till 5g1.5. Inte ens när jag tog ut gummimufffen helt så gick det.
Ser inkopplingen ok ut annars tycker ni? Före och efter:
Ser inkopplingen ok ut annars tycker ni? Före och efter:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske en "onödig" kommentar... men är rådet om 1,5 mm verkligen okej med tanke på att säkringen antagligen är 16A ? bör ju vara okej med tanke på maskinens förbrukning...men om man ser till säkringen .. ? frågar för att jag inte vet 
Om det ser ok, det beror på. Skyddsledaren ska vara längre än övriga ledare så den lossnar sist om kabeln dras ut. Det gäller alla anslutningskablar. I detta fall sitter jorden längst bort så i detta fall får man fundera kring avsikten istället för att bara göra jorden 1cm längre. Vidare ligger grå på L1 och brun på L3. Dessa är skiftade. Kanske har du fel fasföljd in i huset?
Utom om "maskinen" är importerad från tex USA där man brukar ha svart som L1. Nu har det ju ingen praktisk betydelse vilken färg dom olika faserna har bara man har lika i bägge ändar, man kollar ju alltid fasföljden i alla fall innan eller vid första uppstarten.
Tja Brun Svart Vit som L1, L2 L3 blev vår "standard" 2004 om jag minns rätt. Det har varit (tysk) DIN-standard sedan 1974 eller så.
Före ändringen hade vi svart, brun, vit som påbjuden ordning, och all 3-ledarkabel som såldes i Sverige var SVART blå gul/grön, men det gick blixtfort att ändra till brun på fasen vid givet datum, vilket flera andra större länder redan hade...
Vad gäller aren och strömmen som går till maskinen:
Ofta har sådana (borr-)maskiner ett motorskydd, som bryter om strömmen går över vad motorn tål,vilket antagligen bara är några få ampere. Detta är alltså ett "vassare" skydd än säkringar.
Skulle det bli kortslutning i en anslutning så är 1,5 mm² tillräckligt för att uppnå kortslutningsström för 16A säkring om längderna är rimliga, vilket de per definition är för en anslutningssladd!
Före ändringen hade vi svart, brun, vit som påbjuden ordning, och all 3-ledarkabel som såldes i Sverige var SVART blå gul/grön, men det gick blixtfort att ändra till brun på fasen vid givet datum, vilket flera andra större länder redan hade...
Vad gäller aren och strömmen som går till maskinen:
Ofta har sådana (borr-)maskiner ett motorskydd, som bryter om strömmen går över vad motorn tål,vilket antagligen bara är några få ampere. Detta är alltså ett "vassare" skydd än säkringar.
Skulle det bli kortslutning i en anslutning så är 1,5 mm² tillräckligt för att uppnå kortslutningsström för 16A säkring om längderna är rimliga, vilket de per definition är för en anslutningssladd!
Klicka här för att svara