På bilden syns det ingen som helst glättning av strömmen från transformatorn och det gör att spänningen hoppar upp och ner mellan noll och ca 20 volt 100 gånger i sekunden. En smart TV nätdel vägrar starta. Ansluter du batteriet samtidigt så jämnar batteri ut den pulserande likströmmen så den blir helt jämn.

vad för ny ”transformator har du köpt.

Protte
 
  • Gilla
perror
  • Laddar…
Det primära är ju att den ska ha en stabiliserad utspänning. Första trafon på bilden är ju inte bättre än enklaste möjliga batteriladdare och de beter sig också så här. Det brukar man lära sig om man spänningssätter känsliga saker med bara en enkel laddare.............En del kan ge väldigt många volt om de ej är anslutna mot en ackumulator.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
H hc77 skrev:
Om inte förra länken fungerar:

[länk]
Jag skulle vara väldigt tveksam till en LEDdriver, det står output current 1~40 A.
Har man otur kräver den en min belastning vilket är det normala om man ansluter LEDbelysning.
Varför köper du inte en konventionell strömförsörjning, finns även de på ali

Protte
 
Ok, återstår att se när den kommer om det fungerar eller inte.

Det som är risken i så fall antar jag är att det man vill använda inte fungerar om effekten totalt sett är under 12W?
 
prototypen prototypen skrev:
Jag skulle vara väldigt tveksam till en LEDdriver, det står output current 1~40 A.
Har man otur kräver den en min belastning vilket är det normala om man ansluter LEDbelysning.
Varför köper du inte en konventionell strömförsörjning, finns även de på ali

Protte
Jag tror at det är "kinesium", dom skriver LED Driver för det säljer men det är det inte, eftersom en LED Driver normalt har en märkström och anpassar spänningen som behövs för att driva den strömmen.

Det här är ett typiskt switchat aggregat med stabil spänning upp till max ström, strömmen är ju beroende av vilken model du beställer.
Ser ju till och med ut som att det finns en spänningsjusterings-potentimeter, extra plus i min bok!
 
  • Gilla
hc77
  • Laddar…
I väntan på att trafon kommer så skall jag försöka dra färdigt elsystemet. Gjorde en enkel skiss på hur jag tänkt det. Jag är novis på området så möjligtvis har jag tänkt helt fel men förslag och tillrättavisningar välkomnas gladeligen.

Skiss av ett 12V elsystem i en husvagn med batteri, lampor, säkringar och omformare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61
Hur är tanken med att skilja transformator 230-12 och C-tek .
Vet inte om du har ritat ngt streck fel men den enda laddning till batteriet är solcell och bil.
 
Felriktat, givetvis så skall C-laddare gå till batteri också.

Förslag på någon form av automatisk prioriteringsväljare önskas ex om någon form av växelrelä skulle kunna fungera.
 
Sparsamt med synpunkter på mitt el-schema, förhoppningsvis för att det ser någorlunda ok ut.

Har dock en fundering gällande jordningen. Idag är det jordkabel ifrån 230v i elcentralen till chassit som går att se på sista bilden i mitt första inlägg. 12V delen är dock inte jordad i chassit, bör även 12v vara jordat i chassit eller räcker det med att minus-kabel är ansluten till minus på batteriet. Idag är inte minus-polen på batteriet jordat i chassit.

Hur tycker ni man lämpligast "förgrenar" vidare 12v +matning ut till de olika förbrukarna. Har tjuvkikat lite på en annan vagn och där hade man byglat varje säkring i säkringshållaren (https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/sakringar/sakringshallare-2000031352) dvs byglat från ena stiftet till nästa osv. Eller är det bättre att först koppla via en kopplingsplint för at få rätt antal matningar och sedan till en säkringshållare?

Någon som har synpunkt/förslag på om det går använda växelrelä så som jag tänkt i el-schemat för att styra att 12v ifrån 230v-transformatorn prioriteras?
 
Det du beställt och kallar transformator är egentligen som någon redan konstaterat ett switchat nätaggregat och jämfört med den gamla 14V AC transformatorn ett ordentligt fall frammåt i utveckling, om det stämmer att utspänningen går att justera lite grann så kan du med fördel ställa det på ca 13,8-14,2V DC(om det går att justera så mycket). Ditt prioriteringsrelä kan du koppla så det kopplar bort nätagget på 12V sidan när det inte finns 230V in. (Enklast görs det med ett relä med spole som klarar 230V AC och 20A kapacitet över reläkontakterna), då är du helt säker på att det inte kan gå nån liten backström som drar ur batteriet eller att det drar ur batteriet vid ev. fel på nätagget. Kopplar du på detta sätt tillåts nätagget att ladda batteriet om förbrukarna drar mindre än ca 20A och Ceteken kan läggas undan tills det är dags för vinterförvaring eller liknande. Nätagget är inte lämpligt för underhållsladdning, men när vagnen används och batteriet får jobba så är det minst lika bra på att ladda batteri som t.ex bilens generator. Tänk bara på att det kan vara olämpligt att ha batteriet i bodelen om det laddas när folk är där.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.