Hur gör jag/går det?

Har en maskin med gammal handske, innehållande Jord + 3 tåtar.

Vill byta denna mot en ny röd rund kontakt där det ska in Jord + 3 tåtar och Nolla.

Men maskinen har ju ingen nolla, kan jag låta den piggen vara tom eller går inte detta??

PAB

Köp en handske som har 3-pol +Jord se www.garo.se klicka på anslutningsdon.

Ska du ha en 16A Skarvuttag så heter den E19 456 18

Ska du ha en 16A Stickpropp så heter den E19 451 18

Finns även för 32A och 63A

Nja, tycker nog man skall köpa ett fempoligt CEE-don så passar det nästan överallt.

PAB skrev:
Men maskinen har ju ingen nolla, kan jag låta den piggen vara tom eller går inte detta??
Nollan kan vara oansluten på maskinens "stickpropp", men inte i uttaget på väggen.
Jag tycker också att du ska använda ett 5-poligt don.

/Hasse

Elinfo skrev:
Köp en handske som har 3-pol +Jord se www.garo.se klicka på anslutningsdon.

Ska du ha en 16A Skarvuttag så heter den E19 456 18

Ska du ha en 16A Stickpropp så heter den E19 451 18

Finns även för 32A och 63A
Inte så smart då dessa uttag är ganska ovanliga, köp en vanlig CEE416 eller CEE432 stickpropp istället, som sagt, behövs ingen nolla till maskinen så är det bara att lämna den anslutningen tom i maskinens stickpropp.

ja använd ett 5-poligt!! risken är ju annars att jorden används som nolla den gången nån vill koppla in en baskin med nolla... inte bra..

snaggletooth skrev:
Inte så smart då dessa uttag är ganska ovanliga, köp en vanlig CEE416 eller CEE432 stickpropp istället, som sagt, behövs ingen nolla till maskinen så är det bara att lämna den anslutningen tom i maskinens stickpropp.
Kanske ovanliga på GDS marknad, men standard vara på fackhandel.

PAB skrev:
Hur gör jag/går det?

Har en maskin med gammal handske, innehållande Jord + 3 tåtar.

Vill byta denna mot en ny röd rund kontakt där det ska in Jord + 3 tåtar och Nolla.

PAB
Är det ett intag ? eller en sladdbit med skarvuttag på ?

Okey, så här är det.

Har fått tag på en svarv med gammal handske innehållande Jord + 3 tåtar.
Har i min verkstad vägguttag som heter PCE Typ 115.
Kontakten som passar till det uttaget heter P 416.

Då kan jag alltså byta ut den gamla handsken mot P 416 och då vara utan Nollan? har jag förstått er rätt då?

Mikael_L
PAB skrev:
Då kan jag alltså byta ut den gamla handsken mot P 416 och då vara utan Nollan? har jag förstått er rätt då?
Helt korrekt, handsken till maskinen behöver inte ha nollan ansluten.
(Men däremot uttaget på väggen, vilket det redan troligen har)

Elinfo skrev:
Kanske ovanliga på GDS marknad, men standard vara på fackhandel.
Det jag hade i åtanke var att CEE3XX-uttag är sällsynta ute hos "Svenssons", möjligtvis om någon har bytt ut sina 3-poliga semko17-uttag till motsvarande CEE och inte har velat byta kabel, har dock aldrig sett något hos någon privatperson iaf.

Härligt, då går jag och byter denna nu.
Tack till er alla för snabba svar.

PAB

snaggletooth skrev:
Det jag hade i åtanke var att CEE3XX-uttag är sällsynta ute hos "Svenssons", möjligtvis om någon har bytt ut sina 3-poliga semko17-uttag till motsvarande CEE och inte har velat byta kabel, har dock aldrig sett något hos någon privatperson iaf.
ärligt talat så var jag inne på ahlsell och köpte en annan "specialvara" nämligen EKLK3G2.5 som annars inte är så lättillgänglig för hempulare, och rotade även i hyllorna bland CEE uttag (köpte en adapter från chuko till CEE216 som jag ska ha som motorvärmarsladd)
och kollade samtidigt lite på vad de hade för andra spännande uttag, och jag hade ju givetvis hajat till om jag sett ett 4-poligt 3fasuttag, men icke.
däremot så stötte jag på ett sådant i ett varuhus i Polen som jag nämnde i en annan tråd..

• DSC00184.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Norge kör ju med 4-poliga, men om jag minns rätt så sitter jorden på sidan. Dessutom är de blåa till färgen.

electrocuted skrev:
ärligt talat så var jag inne på ahlsell och köpte en annan "specialvara" nämligen EKLK3G2.5 som annars inte är så lättillgänglig för hempulare, och rotade även i hyllorna bland CEE uttag (köpte en adapter från chuko till CEE216 som jag ska ha som motorvärmarsladd)
och kollade samtidigt lite på vad de hade för andra spännande uttag, och jag hade ju givetvis hajat till om jag sett ett 4-poligt 3fasuttag, men icke.
däremot så stötte jag på ett sådant i ett varuhus i Polen som jag nämnde i en annan tråd..
Jag har sett P316 och S316 på hyllan hos Ahlsell, Elektroskandia, Storel, Solar, Moel, Selga. Behöver inte åka till Polen för att handla. både Garo´s och Abb´s Don görs i Sverige.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.