498mm går också bra... Vad tänker du? 400mm går väl fint, större avstånd från vägg också.

J Johan456 skrev:
498mm går också bra... Vad tänker du? 400mm går väl fint, större avstånd från vägg också.
I instruktionen till T2blå finns detta mått med, undrar vad som skulle vara problem om givaren låg tex 100mm in.?

• Illustration av golv med uppmärkt 500 mm avstånd för placering av en sensor kabel enligt T2Blå manual.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att du kanske inte får ut känselkroppen i golvet. Åker den upp några centimeter vid t.ex. montering av termostat så ligger den väldigt nära väggen vilket ger sämre reglering. Det kan också tänkas att 100mm från väggen är ett dåligt ställe att mäta temperaturen på ren generellt. Du är medveten om att lägga golvvärme kräver auktorisation va?

J Johan456 skrev:
Att du kanske inte får ut känselkroppen i golvet. Åker den upp några centimeter vid t.ex. montering av termostat så ligger den väldigt nära väggen vilket ger sämre reglering. Det kan också tänkas att 100mm från väggen är ett dåligt ställe att mäta temperaturen på ren generellt. Du är medveten om att lägga golvvärme kräver auktorisation va?
Japp det är jag medveten om.

Och ja precis det vore generellt dåligt att mäta temp så nära. Men vad skulle problemet bli? Kallare golv än termostat visar? Varmare? Äru med?

Gör som du vill, kan dock vara svårt att få en elektriker att koppla in en kabel du lagt. Gör du det själv så hoppas jag du har mätinstrument samt att det finns jordfelsbrytare. Fuska inte med något annat bara, givaren är ju ingen big deal men jag hade sett till att få ut den lite i golvet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.