T The_Nyll skrev:
Där kan du få friska upp mitt minne iaf jag missat nåt är du snäll.
Jo skyddsjorden är den säkerhetsmässigt viktigaste förbindelsen. Och om den är felaktig så visar det sig aldrig förrän det sker en olycka. Skyddsjorden fyller ingen funktion så länge de inkopplade apparaterna fungerar korrekt. Det är först när något fel i ex. en lampa gör så att höljet blir spänningsförande som skyddsjorden får någon funktion. Är den då av, så dör någon.

Så om du missar en koppling för skyddsjorden idag, så kanske det är först om 20 år som någon utredare börjar gräva i vem som orsakade det här dödsfallet.

• Gilla
The_Nyll och 1 till
  • Laddar…
T The_Nyll skrev:
Men i stickpropp 2 påverkar dem den när alla är ihop?
Om du ritar upp kretsen, som jag föreslog, så borde du komma på vad du kan förvänta dig för resultat av en kontinuitetsmätning.

• Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
Känns så iaf. Man får alltså 0ohm som vanligt vid kontinuitettest.
Sen om man vill testa fas och nollan så blir fel värde där iaf

Men isolationsprovning, där lär det väl visa fel iaf på fas och noll i första stickpropp och alla tre på nr 2?
Isolationsprovning visar väl om det är kontakt mellan dem eller inte?
Och visst blir värdet då högt?

H hempularen skrev:
Jo skyddsjorden är den säkerhetsmässigt viktigaste förbindelsen. Och om den är felaktig så visar det sig aldrig förrän det sker en olycka. Skyddsjorden fyller ingen funktion så länge de inkopplade apparaterna fungerar korrekt. Det är först när något fel i ex. en lampa gör så att höljet blir spänningsförande som skyddsjorden får någon funktion. Är den då av, så dör någon.

Så om du missar en koppling för skyddsjorden idag, så kanske det är först om 20 år som någon utredare börjar gräva i vem som orsakade det här dödsfallet.
Då är mitt minne kvar än

H hempularen skrev:
Om du ritar upp kretsen, som jag föreslog, så borde du komma på vad du kan förvänta dig för resultat av en kontinuitetsmätning.
Ska kolla imorgon. Jobbar kväll här.

T The_Nyll skrev:
Mäter ju från inkommande jord,eller mellan den och noll, även den och fas, utan ström på och ska ha 0 ohm.
Blandar jag ihop det nu. det där är isolationsprovning det? Och där har jag haft värde på 30.0 i denna test central dem skicka
Ja det är isolationsprovning. Isolation betyder isolering dvs högt motstånd, det ska inte finnas någon kontakt mellan mätpunkterna. Isolationsprovning visar alltså ifall det finns skador på ledarisolering, eller felkopplingar som ena stickproppen simulerar.

Du har ju uppenbarligen en lärobok i provning. Finns det ingen bra text och bild på vad man ska isolationsprova i en starkströmsanläggning? Som hempularen säger behöver du studera dessa bilder eller rita upp ett kretsschema själv så att du förstår. Ditt resonemang verkar vila mycket på gnugga in "glosor" som att det mellan A - B ska vara noll 0, eller oändlig resistans. Det är ingen bra väg framåt. Om du istället förstår vad det är du mäter så finns ingenting att glömma, du förstår hur du ska mäta.

Isolation i en starkströmsanläggning mäter man främst mellan skyddsjord och spänningssatta ledare (L + N). Mot skyddsjord ska det alltid vara en hög resistans på helst över "30.0" som du säger, det är alltså 30.0 megaohm du menar. Men det finns andra isolationsmätningar också. I brandfarliga utrymmen ska man även mäta isolationen mellan fasledare och mellan fas och nolla, så det beror på. "Isolationsprov" säger inget mer än vad namnet antyder.

T The_Nyll skrev:
Och kontinuitet mäter man från inkommande jord till alla gruppers jord? Och där ska det vara kontakt och 0ohm. Och det har Jag haft.
Så gör man väl mellan uttagen/grej som är kopplad i alla grupper?
"Kontinuitet" betyder att det finns kontakt, man mäter att det är ett lågt motstånd mellan punkt A och B.

I en starkströmsanläggning finns en mycket viktig tillämpning av kontinuitetsmätning, och det är precis som du antyder skyddsledaren. Det är dock fel att säga att man mäter kontinuitet mellan inkommande skyddsjord och skyddsjorden ute i en grupp. Kontrollen går inte enbart ut på det. Kontrollen av skyddsledaren innefattar att man kontrollerar att det är skyddsledaren som står för denna kontakt mellan jordblecket i ett uttag och PE i matande elcentral. Denna kontakt får inte gå via vattenledningsrör etc på vägen, utan en enda skyddsledare ska ensam stå för kontakten.

Så "kontinuitetsprovning" av skyddsledaren i en starkströmsanläggning börjar med en visuell inspektion att skyddsledaren är med hela vägen, inkopplad i dosor osv och helst inte skyddsutjämnad mot något annat inför provet. Därefter plockar man fram summern för att dubbelkolla att det faktiskt är kontakt i denna skyddsledare.

Och det stoppar inte där. Denna kontroll av skyddsledaren ingår i ett större sammanhang, att kontrollera att säkringen löser tillräckligt snabbt vid en kortslutning. Denna överordnade kontroll kan göras på lite olika sätt vilket kan påverka de kontroller och mätningar man gör på skyddsledaren. Så den som kontrollerar måste ha kunskap om helheten. Vanligen räcker det med att "sumra" skyddsledaren, men ibland kanske man måste mäta resistansen att den ligger under t.ex 1.5 ohm.

T The_Nyll skrev:
Men som vad får man när stickproppen är i med felet.
Tycker jag fick samma som att den inte är där. Eller så visa instrumentet error, 9999 typ i värde.
Vilket stickpropp? Samma som vad? Vad är 9999? För att bli förstådd måste du vara betydligt mer exakt i din beskrivning. Det går inte att bekräfta eller dementera något du skriver för det går inte att förstå hur du egentligen tänker.
'
T The_Nyll skrev:
Men isolationsprovning, där lär det väl visa fel iaf på fas och noll i första stickpropp och alla tre på nr 2?
Isolationsprovning visar väl om det är kontakt mellan dem eller inte?
Och visst blir värdet då högt?
Isolationsprovning kan påvisa kontakt mellan L och N. Det beror på hur man mäter, vilken slags kontroll man gör med isolationsprovningen. Den vanligaste tillämpningen av isolationsprovning är mätning mellan L+N och mot skyddsjord. Där upptäcks inga fel mellan L och N för dessa har man kortslutning vid mätningen. Men om du gör en isolationsprovning mellan L och N då ser du ju ett sådant fel.

Så, återigen, försök inte lära dig vad "isolationsprovning" hittar för fel i en starkströmsanläggning. Det är hur man tillämpar isolationsprovning som talar om vilka fel som hittas, dvs mellan vilka punkter som man vill kontrollera att det är isolation mellan.

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Jo ska kolla kursböckerna igen, men den kändes lite så här gör du punkt punkt mer än varför gör du så.
Och känns som bara av det ni skrivit nu känns mer aaaha, jag förstår mer nu än förut iaf.
Och, jo jag kanske jagat mer värdet än varför eftersom känts lite får jag rätt svar så blir jag godkänd men det kanske är tvärtom som gäller. Visa att man förstår mer än resultatet.
Jag är tacksam för svar, förstår mer nu som sagt och jag har säkert fler funderingar. Ska ta in allt jag fått nu i svar.

Du ska göra en kontroll av en starkströmsanläggning, dvs själv lista ut vilka kontroller som behöver göras för att anläggningen ska anses vara så pass säker att den kan driftsättas. Tänk dig att du borgar för andras liv genom att slå på strömbrytaren - hur säker ska man vara, vilka genvägar vågar man ta? Jag misstänker att kursböcker går lite vid sidan om grundsyftet där... Det är inte bra att göra diverse mätningar kors o tvärs utan att förstå resultatet, om inte någon annan har koll på detta och bara delegerat själva mätjobben till dig.

Alltid när denna fråga kommer på tal så nämns inte inspektion. En kontroll börjar med inspektion. Man kan gärna göra kontroller under installationsarbetet genom att ha checklistor för enskilda jobb fräscha i huvudet. Man kan inte börja mäta förrän det gjorts en inspektion, för annars vet man inte vad man mäter på. De få mätningar som kan göras täcker ingalunda allting som behöver kontrolleras. Det finns åtta sidor med inspektionspunkter i elinstallationsreglerna.

Om man ska gå in på mätningar så är en mätning som är möjlig att göra isolationsresistans. Den syftar till att upptäcka skador på ledarisoleringen under installationsarbetet, kardeler som spretar i dosor och andra misstag som orsakat en överledning. Så man kan mäta isolationsresistansen mellan alla ledare i en kabel. Reglerna kräver att så sker mot skyddsledaren då det är extra viktigt att skyddsledaren är isolerad mot de spänningssatta ledarna.

Kontinuitetsprovning är en annan mätning som kan göras. Om en fasledare är av spelar kanske inte så stor roll, det är inte så viktigt för säkerheten, man kan ev ta det felet efter driftsättning. Men avbrott på skyddsledaren märks inte förrän det blir ett fel så skyddsledaren behöver kontrolleras i förväg, att skyddsledaren är intakt och har kontakt med elcentralen. Så skyddsledaren är det primära objektet för en kontinuitetsmätning.

Men om man har spikat upp 7 meter EKK och monterat ett uttag, behöver man isolationsprova den kabeln? Knappast, vad är risken för att den skadats? Behöver man kontinuitetsprova skyddsledaren? Knappast...vad är risken för att kabeln är felaktig från fabrik. Om det däremot finns nån ny kopplingsdosa på vägen, eller vidarekoppling från uttag till uttag, då är det befogat med en kontinuitetsprovning av skyddsledaren då man kan ha missat att koppla in en skyddsledare i en dosa eller nåt. Det är inte alls fel att göra de vanliga mätningarna i alla fall för man vet aldrig om det gjorts nån fullständigt osannolik dundertabbe med mindre uppenbara konsekvenser.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Jo de är mycket man ska kunna och förstå, för yrket har ett stort ansvar och jag skulle aldrig ta på mig/göra ett jobb där jag är det minsta osäker på hur. Men jag hoppas jag kan lära mig och även hitta en firma som är bra på att lära ut och inte bara, här har du en adress och åk gör jobbet. Men känns som flesta firmor vill ha dem självgående.

Din uppgift är precis den jag hade från Distansspeciallisten när jag läste upp min AL.

Alltså jag mäter en propp i taget. När jag mäter utan får jag värdet 0.19 ohm. Jord till jord, fas till fas och noll till noll. Så långt rätt.

Sen stickpropp 1 är fas och noll ihop. Då påverkar ju inte dem jord, så jord till jord har samma värde. 0 19 ohm. Samma fas till fas, och noll till noll
Mellan fas och nollan mäter jag och får <9999 ohm och × bakom, måste inget värde? I instrumentet
Det kan väl inte stämma?

Redigerat:
Du får titta i bruksanvisningen för ditt instrument vad 9999 betyder. Troligen betyder det avbrott.

Jag hitta det. Tråden som skulle simulerar felet i Stickpropparna hade ju liksom ingen kontakt så fick byta till en fk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.