2 375 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Frågor om koppling av portabel AC
Jag bor i en lägenhet (hyresrätt) där endast eluttagen i kök+badrum är jordade. Köket ligger såpass att det inte gör någon nytta i vardagsrummet om jag kopplar in min AC där. Det är i vardagsrummet (som ligger vägg i vägg med köket) som jag vill ha min AC så det blir svalt i det rummet som blir absolut varmast i hela lägenheten. Så jag har en del funderingar på hur jag ska kunna lösa detta på bästa sätt.
1) Kan man koppla in en AC i ett ojordat uttag? (vad jag har hört så är det absolut ingen bra idé men jag frågar ändå)
2) Skulle det fungera att dra en jordad förlängningssladd in till vardagsrummet och endast ha den till AC:n? (jag vet att man inte ska blanda jordade och ojordade apparater i ett och samma rum men nu handlar det om endast AC:n och den är dessutom i plast)
Otroligt tacksam för svar och tips på hur jag kan lösa detta då det börjar bli olidligt varmt just nu.
1) Kan man koppla in en AC i ett ojordat uttag? (vad jag har hört så är det absolut ingen bra idé men jag frågar ändå)
2) Skulle det fungera att dra en jordad förlängningssladd in till vardagsrummet och endast ha den till AC:n? (jag vet att man inte ska blanda jordade och ojordade apparater i ett och samma rum men nu handlar det om endast AC:n och den är dessutom i plast)
Otroligt tacksam för svar och tips på hur jag kan lösa detta då det börjar bli olidligt varmt just nu.
Det skulle vara värre om du drog en skarvsladd från köket och kopplade in en maskin med berörbara ledande delar i samma rum som andra apparater som egentligen bör jordas men är anslutna i ojordade uttag.
Jag ser inget problem med att koppla in AC i ett ojordat uttag. Se till att dra ur kontakten först bara om du skulle få för dig att avlägsna plasthöljet
Jag ser inget problem med att koppla in AC i ett ojordat uttag. Se till att dra ur kontakten först bara om du skulle få för dig att avlägsna plasthöljet
Hur ser kontakten på AC:n ut egentligen? Är det något som ansluter till jorden, eller är det ett ojordat don som har luckor och därför även går att stoppa in i ett jordat uttag?
Hur ser "typskylten" på AC:n ut - bifoga gärna ett foto av hela skylten.
Hur ser "typskylten" på AC:n ut - bifoga gärna ett foto av hela skylten.
Klicka här för att svara