R
Har en lampa jag vill koppla över en dimmer. Tyvärr sitter den dumt till relativt de lamputtag som finns i rummet. Däremot sitter den väldigt bra till vid ett vanligt vägguttag som aldrig används till något.

Vad säger reglerna kring detta? Jag kommer att märka upp uttaget "via dimmer, max 200W".

Mikael_L
Reglerna har inga klara synpunkter. Man kan möjligen dänga till med "god elsäkerhetsmässig praxis" eller vrida ut och in på sig och försöka få det till att det kan skada utrustning.

Nä, vill du ha dimmer på ett schuko-uttag, så sätt det.
Det är en våldsamt bra idé att märka upp uttaget som du tänkte, att det styrs av en dimmer, för att undvika att folk råkar koppla in något olämpligt.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Det finns uttag med separat brunnständning med. Kanske kan vara en idé. Gör som Mikael säger och märk upp med.

Sätt i en dimbar ljuskälla t.ex Philips hue? Då får du möjlighet till både ljusreglering och tidfunktioner.

För övrigt så installerade elektrikern ett uttag utomhus hemma hos mig styrt av en plejd-dimmer. Det var då uppmärkt. Gör du så borde det vara lugnt.

R
T Tsdoesds skrev:
Det finns uttag med separat brunnständning med. Kanske kan vara en idé. Gör som Mikael säger och märk upp med.
Det låter som ytterligare en felkälla att ha två olika effektuttag i samma uttag. Då sätter jag nog hellre ett enbrunnsuttag, eller pluggar den andra, för under de 6 år jag bott i huset så har detta uttag aldrig använts.

T VSundh skrev:
Sätt i en dimbar ljuskälla t.ex Philips hue? Då får du möjlighet till både ljusreglering och tidfunktioner.
Har redan en shellydimmer till detta och lampor (4 stycken) som är anpassade efter armaturen så ett system likt HUE hade ändå inte varit aktuellt.

T VSundh skrev:
För övrigt så installerade elektrikern ett uttag utomhus hemma hos mig styrt av en plejd-dimmer. Det var då uppmärkt. Gör du så borde det vara lugnt.
Ja, jag inser att även om det inte känns optimalt så är det ok att göra så här. Jag märker upp tydligt så kommer risken att något händer att vara obefintlig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.