Jag har låtit en elektriker komplettera elen runt vårt hus med bland annat ett nytt normskåp, lite nya uttag på utsidan fasaden osv. Fakturan som jag fick var specad på allt som hade använts, vilket jag tycker var väldigt snyggt gjort. Men när man då läser priserna så blir man mörkrädd vilka påslag som görs.

Här är några exempel.
Normskåpet: Häger Vector 1x18 IP65, pris på faktura: 1 648,50kr, Elkapsling.se: 1 207kr (37% dyrare)
Kabel: Draka Aceflex Jordkabel RV-K, pris på faktura: 113 kr, Elbutik.se: 84kr (33% dyrare)
Kabel: Draka EXQ-LightPro 3G1,5 R100, pris på faktura: 21,85 kr, elkatalogen.se: 12,25 kr (78% dyrare)
Är det rimligt att man har sådana marginaler på elartiklarna. De priser jag hittat är listpriser i webbutiker, elektriker borde dessutom ha bättre inköpspriser än det, tänker jag.

/Henrik

• Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Var det i priset för centralen inräknat säkringar eller var det bara för kapslingen?
Jag betalar med mina dåliga rabatter ca 1250 på Solar inkl moms. Detta för en tom kapsling.
Vet ju inte var han köpt den och vilka rabatter han har
Har inte tid att kolla de andra priserna
Vad fick du betala i timpris eller fick du en offert
Var du nöjd med jobbet?

Det var ett tomt skåp, säkringarna tillkom.
Timpriset var 500kr/h och jag var absolut nöjd med jobbet.

harry73
Ja de flesta elektriker brukar salta sina fakturor ordentligt bland annat genom höga påslag på materialet. Grossisterna använder ett system med höga listprisor och otydliga men stora rabatter till yrkesfolk.

Det går eventuellt att bestrida fakturan och dra det till tinget, men då ska det handla om stora pengar ich utgången är ovisst

• Gilla
Elsamimmi
  • Laddar…
Han har säkert skrivit fel, en elektriker skulle aldrig ha så låga marginaler. Betala fort och behåll hans nummer.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Mach77777 och 79 till
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Han har säkert skrivit fel, en elektriker skulle aldrig ha så låga marginaler. Betala fort och behåll hans nummer.
Haha, ok jag kör på det.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Det är iofs. lite höga priser. Men i just el o VVS branschen är det väldigt vanligt med extrema påslag. Detta tycker inte jag är extremt.

Hos många elfirmor hade du fått betala 3 - 5000 för centralen 7 - 800 kr per meter kabel osv.

I ärlighetens namn, så är inte webpriser riktigt rakt över jämförbara med vad du får betala via elfirman. Du har en leveranstid, som inte fungerar om elfirman skall ha en fungerande planering av jobben. Det tillkommer i vissa fall fraktkostnader osv.

I byggsammanhang med ex. snickare så är det brukligt med ett materialpåslag på ca 10%. På de faktiska priserna, man får oftast kopior på fakturor, kvitton osv. Ett påslag är rimligt och nödvändigt. Hantverkaren får hantera beställningar, fakturorna, skall fördelas mot rätt projekt. I all materialhantering får man hantera felaktigheter, transportskador, felbeställningar osv. Allt sådant tar tid, som inte är praktiskt möjligt att i detalj debitera på rätt projekt. Då är det rimligt och praktiskt med ett avtalat påslag. Men som sagt 10% fungerar bra i andra delar av byggbranschen.

Jasg har en känsla av att el o VVS firmorna har börjat sluta med de värsta avarterna, med påslag på 700 - 1000%.

Kort sagt, jag tycker att de ca 30% du råkat ut för är rätt OK.

• Gilla
Jonas Arvidsson och 13 till
  • Laddar…
Visst kan man diskutera påslaget, men prisjämförelsen är inte helt rättvis. Jämför alla varor med endast en nätbutik. Elinstallatören har knappast tid att surfa runt på nätet för att priskolla varenda vara, samt beställa från olika ställen. Dessutom kan leveranstiden variera kraftigt.

• Gilla
JockeÅgren och 4 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Visst kan man diskutera påslaget, men prisjämförelsen är inte helt rättvis. Jämför alla varor med endast en nätbutik. Elinstallatören har knappast tid att surfa runt på nätet för att priskolla varenda vara, samt beställa från olika ställen. Dessutom kan leveranstiden variera kraftigt.
Skulle förmoda att alla har ett eget buffertlager med de mest sålda/installerade produkterna, inköpta till lågpris och sen säljs för listpris till slutkund. Betalade själv en ventilations firma närmre 1000:- för en Fresh ventil som går att köpa för 399:- på valfri bygghandel...bara för att få jobbet gjort...

Here we go again......

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Jonas Arvidsson och 20 till
  • Laddar…
Jag tycker påslag på 10-30% är fullt rimliga, och jag skulle inte klaga på de påslag då har fått heller. I våras gjorde vi lite enklare VVS-jobb i sommarstugan med materialpåslag på mellan 100-300% (bland annat 1200kr för en Standard blandarfäste). Men jag orkar inte klaga, om jag gör något större jobb i framtiden så kommer jag avtala om materialpriserna innan arbetet utförs istället.

• Gilla
calle12_3
  • Laddar…
C Christoffer L skrev:
Skulle förmoda att alla har ett eget buffertlager med de mest sålda/installerade produkterna, inköpta till lågpris och sen säljs för listpris till slutkund. Betalade själv en ventilations firma närmre 1000:- för en Fresh ventil som går att köpa för 399:- på valfri bygghandel...bara för att få jobbet gjort...
Nej, i dag vill ingen ha något liggande på lager för det binder upp kapital. Man beställer hem det som går åt till varje kund.
Dessutom tillkommer fraktkostnad på varje beställning från nätbutikerna, det gör det inte från grossen.

C Christoffer L skrev:
Mitt buffertlager består bara av kabel
Inte lönt att ha säkringsmtrl och brytare av diverse fabrikat liggande
Det är bättre att inhandla rätt mängd till jobbet

• Gilla
hyo57
  • Laddar…
MultiMan
Är du nöjd med arbetet tycker jag inte det är något att bråka om i detta fallet.

• Gilla
Flippeeriksson och 1 till
  • Laddar…
sunnis
30% från elbutik.se tycker jag är fullt rimligt. Fakturan kostar pengar, den ska bokföras, materialet ska hanteras osv.

Det finns dock kunder som får kanske betala 3000-4000tkr för en normcentral från vissa elfirmor som annars kostar typ 1500kr isch. Blir ju lite galet.

Ett problem vi har i landet är en skenade kostnadsspiral på byggmaterial, reservdelar till bilar är ett annat tydligt exempel. Nånstans gynnar det ingen att vi har en ineffektiv grossistkedja, alla behöver byggmaterial på ett eller annat sätt. En anledning kan vara att timpriserna för arbete är alldeles för låga egentligen. En vanlig elfirma täljer sällan guld...

• Gilla
Franken. och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.