Mina föräldrar ringer från sommarstället och säger att Jfb i lillstugan inte går att slå på igen. Hager max 2 år gammal. De säger att den är stum i nedre läget. Någon som råkat ur för liknande eller har tips vad som kan vara felet?

Ett långskott, men tar dom i ordentligt när armen förs uppåt? Har varit med om att man inte har använt tillräckligt med kraft för att armen ska gå in i låst läge.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Jag har bett dem ta i ordentligt men de lyckas inte och grannen fick inte heller upp den. Den rör sig alltså inte all uppåt.

Kanske den är av typ som måste dras nedåt först för att jacka i snäppet som håller den på plats, tryck hårt nedåt och sedan upp till läge

J jonaserik skrev:
Kanske den är av typ som måste dras nedåt först för att jacka i snäppet som håller den på plats, tryck hårt nedåt och sedan upp till läge
Så vitt jag vet har inte Hager haft den funktionen, däremot Garo!

Låter tyvärr som jordfelsbrytaren är kass, bara att byta

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jepp jag gissar oxå på kass JFB. Blir en tur dit senare i dag- Återkommer med lösningen när jag vet mer.

Lösningen va en trög JFB. Bara att slå på. Gamla föräldrar som inte orkar/törs ta i.
Då kommer såklart nästa fråga hur gör man för att få till dessa lättare? Eller finns det något smart verktyg som gör att det går lättare?

Skulle starkt avråda från att försöka anpassa/justera jfb. Det är en säkerhetsdetalj, fungerar den inte, eller som nu är för trög, så byter man ut den mot något annat fabrikat.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Tänkte inte anpassa själva JFB utan mer om det finns tips på hur man lättare kan återställa den för personner med nedsatt motoriska egenskaper. Va inte bara min far som hade svårt utan även grannen som va snäll och försökte hjälpa till.

E elmont skrev:
[länk]
Jepp lite kul men med föräldrar som gått förbi 80 strecket så ger inte dessa så mycket. Jag såg på när pappa försökte men han kunde inte få upp JFB igen. Kroppen börjar ta slut. Och der finns ju gott om folk med svaga händer. Därav jag tänker att detta problem kanske finns en lösning på. Varför är en JFB så mycket trögare än en vanlig säkring?
Ska prova att tälja till en pinne som går att trycka med så hela handen kan hjälpa till och inte bara ett finger.

Om jordfelsbrytaren löser ut lite tätt som oftast är det dags att ta reda på varför, tyder på att det är fel någonstans.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Och det är inte åldern i sig som utgör det största "hotet" för fysiken utan den fysiska inaktiviteten som brukar "följa med" åldern.

A
Jordfelsbrytaren ska normalt inte lösa ut, så om den löser ut är det dags för en felsökning eller kassering av felaktig ansluten utrustning.

Vem sköter förresten den periodiska kontrollen var sjätte månad?

Denna gång löste den ut troligen på grund av vatten från en avfrostad frys. Motionering av den sker av mig när jag är på plats.
Så den gjorde sitt jobb nu första gången på 2 år. Lycklig över att den installerades. Mindre lycklig åt att de måste vara så svåra att återställa. Har själv inte tänkt på det förut men har nu hört från flera bekanta att de just har fått hjälpa äldre att återställa dem vilket gör min fråga mer relevant om "verktyg" för att få bättre kraft vid fingrar och händer som inte klarar av detta.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.