Hej. Skulle någon kunna hjälpa mig med detta. Det står i manualen att den är dubbelisolerad och inte ska jordas.
Den ska gå på strömbrytare på väggen i en utbyggnad.
Den ska gå på strömbrytare på väggen i en utbyggnad.
Poängen är att det inte går att svara på din fråga. Du visar en bild på fyra ledare som vi inte har en aning om var de kommer ifrån eller hur det är kopplat. Svaret du fick av Emil_K är helt korrekt. Det är så långt man kan komma utan att veta mer om vilken ledare som är vad. Färger? Ja, de är roliga. Inget man ska lita på dock.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Fläkten ska kopplas med fas, nolla och med tändtråd från brytare som option (tex en impulsbrytare eller att man tar tändtråden till badrumsbelysningen). Alternativt att man skippar tändtråden och kör med dragsnöre för att aktivera på impuls, alternativt att den bara får gå helt autonomt på fuktstyrning och ev grundventilation.
Jag har ett antal av dessa installerade i huset, ett exempel från en av toaletterna är att den kör en låg nästan ljudlös grundventilation, sedan när man tänder badrumsbelysningen är den en fördröjning på ca 3 min tills den går upp i halv hastighet fortfarande mycket tyst. Om man tex tar en dusch så aktiverar fuktsensorn ett förinställt högt läge, där kör jag på näst högsta i det badrummet vilket håller speglar imfria under nästan alla förhållanden.
Kolla manualen så ser du hur den ska kopplas in beroende på hur du vill den ska bete sig.
Jag har ett antal av dessa installerade i huset, ett exempel från en av toaletterna är att den kör en låg nästan ljudlös grundventilation, sedan när man tänder badrumsbelysningen är den en fördröjning på ca 3 min tills den går upp i halv hastighet fortfarande mycket tyst. Om man tex tar en dusch så aktiverar fuktsensorn ett förinställt högt läge, där kör jag på näst högsta i det badrummet vilket håller speglar imfria under nästan alla förhållanden.
Kolla manualen så ser du hur den ska kopplas in beroende på hur du vill den ska bete sig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden