Hej. Skulle någon kunna hjälpa mig med detta. Det står i manualen att den är dubbelisolerad och inte ska jordas.
Den ska gå på strömbrytare på väggen i en utbyggnad.

• Elutrustning med synligt kretskort och kopplingar, dubbelisolerade sladdar utan jordledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manual för dubbelisolerad ventilationsenhet med symboler för Nordiska länder och 5 års garanti-logga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får väl mäta?

A
Nollan ska in på N, fasen in på L, och tändtråden in på SL

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
J Jernhand skrev:
Du får väl mäta?
Om jag visste hur jag skulle göra hade jag inte frågat.

tommib
Poängen är att det inte går att svara på din fråga. Du visar en bild på fyra ledare som vi inte har en aning om var de kommer ifrån eller hur det är kopplat. Svaret du fick av Emil_K är helt korrekt. Det är så långt man kan komma utan att veta mer om vilken ledare som är vad. Färger? Ja, de är roliga. Inget man ska lita på dock.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jobbet är behörighetskrävande...Men koppla som emil_k föreslår efter att du har förvissat dig om vilken sladd som är vilken.

Det är ström på vit och brun. Så den blå på N och brun på L och vit på SL. Stämmer det.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
tommib
Går inte att svara säkert på.

Om du inte vet hur det är kopplat måste du följa ledarna bakåt tills du är säker på deras funktion.

S snygg-åke skrev:
Det är ström på vit och brun. Så den blå på N och brun på L och vit på SL. Stämmer det.
Sannolikt är det så. Men vi kan inte veta med säkerhet.

Det är en nybyggnation. Det är ledare nolla och jord i alla uttag och brytare. Den ända som är annorlunda är denna, som vi så till elektrikern att vi ville ha gå på brytare.

tommib
Hur kommer det sig att elektrikern inte gjorde klart och kopplade in fläkten?

Skulle göras senare men det blev inte gjort.

Fläkten ska kopplas med fas, nolla och med tändtråd från brytare som option (tex en impulsbrytare eller att man tar tändtråden till badrumsbelysningen). Alternativt att man skippar tändtråden och kör med dragsnöre för att aktivera på impuls, alternativt att den bara får gå helt autonomt på fuktstyrning och ev grundventilation.

Jag har ett antal av dessa installerade i huset, ett exempel från en av toaletterna är att den kör en låg nästan ljudlös grundventilation, sedan när man tänder badrumsbelysningen är den en fördröjning på ca 3 min tills den går upp i halv hastighet fortfarande mycket tyst. Om man tex tar en dusch så aktiverar fuktsensorn ett förinställt högt läge, där kör jag på näst högsta i det badrummet vilket håller speglar imfria under nästan alla förhållanden.

Kolla manualen så ser du hur den ska kopplas in beroende på hur du vill den ska bete sig.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.