Hej,

Vi köpte hus för 2 år sedan och tog in några hantverkare som hjälpte oss renovera en del. I samband med att deras elektriker skulle koppla in nya elledningar till uttag så bad vi honom byta ut vårt gamla proppskåp mot ett nytt. Han var sjukt upptagen och fick komma en lördag för att lösa det som lovats innan bygget satte igång.

Jag har ett visst minne av att han nämnde att de gamla kablarna var för korta för att han fick sätta den nya elcentralen 30-40cm längre bort för att få plats men reagera inte mer på det eftersom jag tänkte att han löser det enligt regelverket. Det är ju därför man tar in en elektriker.

I samband med att vi renovera köket för några veckor sedan så hade vi nya elektriker som skulle dra el. Dom upptäckte då dessa kopplingar som är gjorda i två plasthöljen som sitter där gamla elcentralen satt. Deras reaktion var "detta är typ tjänstefel" "detta bör ni reklamera" men sade inte mer.

Är det som syns här på bilderna reklamerbart och i så fall varför?

Kanske värt att nämna är att alla kablar som är nya kopplats direkt till elskåpet utan det som syns på bild är det som inte är bytt sedan vi köpte huset.
Elkopplingar i plasthöljen på vägg där gammalt elskåp varit, med kablar och wago-kopplingar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oordnade gamla elkablar kopplade i två plasthöljen där en tidigare elcentral satt, potentiell felaktig installation.
Skapa konto
Elanslutningar i två plasthöljen på vägg där tidigare elcentral varit, med synliga kablar och klämmor.
Skapa konto

Jag ser inga grova fel i hastigheten. Det hade ju kunna göras snyggare. Man har sågat ur vänstra dosan mer än vad som verkar nödvändigt och det är synliga ledare i skarven mot elcentralen, så det är lite hafsigt. Var kommer skäpet i botten på vänstra dosan ifrån? Det är egentligen ett grovt fel att enkelisolerade ledare dels är berörbara och dels ligger an mot byggnadsdelar, men i detta fall ser det inte så farligt ut. Jag ser ingenting som måste åtgärdas. Jag förutsätter då att det sitter lock på de två dosorna.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Tack för svaret. Skräpet kommer troligtvis från när en annan elektriker försökte mata igenom en av de gamla kabelrören ovanför och inte kom igenom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.