Hej!
Kommer att ta hjälp av behörig elektriker men behöver hjälp med att förstå om mina föräldrar skall skicka tillbaka sin nyköpta spis eller ej. Dålig stämning här hemma nu så tar gärna er input.
Situationen är den att vi i sommarstugan har en gammal 60-talsspis som är kopplad med perilex-koppling med tre faser, jord och nolla. Vi har nu köpt en ny spis som istället har 220V enfas-sladd. frågan är då hur vi skall göra för att få ihop detta. Som jag förstår det skulle vi teoretiskt sett kunna koppla in den nya spisens sladd på en av faserna, nollan och jorden. Då behöver vi dock säkra upp den ledaren (idag 10A på resp. ledare)?
Alternativet skulle vara att koppla om sladden från spisen till en sladd med tre faser, jord och nolla för att kunna använda existerande perilex-koppling och uttag?
Kruxet här är att elgiganten sa att det inte gick, vad jag kan läsa mig till i instruktionsboken till spisen (Gorenje EC62CLB) så borde det gå alldeles utmärkt? Se bilder, det visar alltså hur sladden på den nya spisen är inkopplad idag och enligt instruktionsboken så tycker jag att det verkar gå kanon att ta bort bryggningarna och koppla in tre faser enl. "400V 3N"-schemat istället?
Som sagt, kommer inte göra detta själv men vill förstå
Tack!
Anton
Kommer att ta hjälp av behörig elektriker men behöver hjälp med att förstå om mina föräldrar skall skicka tillbaka sin nyköpta spis eller ej. Dålig stämning här hemma nu så tar gärna er input.
Situationen är den att vi i sommarstugan har en gammal 60-talsspis som är kopplad med perilex-koppling med tre faser, jord och nolla. Vi har nu köpt en ny spis som istället har 220V enfas-sladd. frågan är då hur vi skall göra för att få ihop detta. Som jag förstår det skulle vi teoretiskt sett kunna koppla in den nya spisens sladd på en av faserna, nollan och jorden. Då behöver vi dock säkra upp den ledaren (idag 10A på resp. ledare)?
Alternativet skulle vara att koppla om sladden från spisen till en sladd med tre faser, jord och nolla för att kunna använda existerande perilex-koppling och uttag?
Kruxet här är att elgiganten sa att det inte gick, vad jag kan läsa mig till i instruktionsboken till spisen (Gorenje EC62CLB) så borde det gå alldeles utmärkt? Se bilder, det visar alltså hur sladden på den nya spisen är inkopplad idag och enligt instruktionsboken så tycker jag att det verkar gå kanon att ta bort bryggningarna och koppla in tre faser enl. "400V 3N"-schemat istället?
Som sagt, kommer inte göra detta själv men vill förstå
Tack!
Anton
Tack för era svar! Precis som du säger elmont tänkte jag att kabeln borde gå att återanvända. Frågetecknet var främst kring om det är möjligt att koppla om vid anslutningen till spisen, vilket jag förstår inte skall vara några konstigheter?
/Anton
/Anton
En liten brasklapp är väl att du måste kolla att sladden på gamla spisen verkligen har nolla, det är väldigt osannolikt att en spis från 60-talet använder den. Samma gäller perilexuttaget men det kanske är nydraget?
Detta är helt lagligt att göra själv men du ska naturligtvis inte göra det om du är obekväm med det.
Elgiganten och spisar finns det många kommentarer om här på forumet...
Detta är helt lagligt att göra själv men du ska naturligtvis inte göra det om du är obekväm med det.
Elgiganten och spisar finns det många kommentarer om här på forumet...
Om det nu inte finns en nolla i perilexuttaget så ser det ut att gå att koppla spisen via 2 faser. Men då måste nollan komma fram till spisen och för det så måste elektriker tillkallas om allt skall bli lagligt. Iaf så om kopplingsschemat stämmer så kommer spisen att fungera till slut. Dock så verkar det lite snålt tilltaget med bara 10A till den.
Klicka här för att svara




