Medlem
· Västernorrlands län
· 45 inlägg
Jag har en fundering ang. en strömbrytare som varit varm.
För första gången sedan vi byggde uterummet och infravärmaren körde vi den dels ett längre tag och dels på maxeffekt. Den har två lägen, ett på 1 000W och ett på 2 500W. Samtidigt laddades även en mobiltelefon via skarvsladd från samma dubbeluttag. Det är även en lampa på drivs genom en vidarekoppling från samma uttag. Uttaget måste aktiveras med en strömbrytare i huset och krävs då även för att infravärmaren ska gå att starta och att lampan ska tändas.
Efter att vi kört infravärmaren i ca 7 timmar, varav de sista 3-4 på maxeffekt och laddning av telefon de sista timmarna så upptäckte vi när vi skulle bryta strömmen att strömbrytaren var varm. Den började svalna efter att strömmen bröts och dagen efter var den som vanligt. Vi har ofta bara lampan tänd långa perioder under mörkare tider, från eftermiddag över natten till morgon och fenomenet har aldrig uppstått tidigare.
Jag kontrollerade både strömbrytare och uttaget utan att se några konstigheter.
Min fundering är om detta är normalt eller om vi borde få någon som kikar på det? Och vad kan det vero på?
För första gången sedan vi byggde uterummet och infravärmaren körde vi den dels ett längre tag och dels på maxeffekt. Den har två lägen, ett på 1 000W och ett på 2 500W. Samtidigt laddades även en mobiltelefon via skarvsladd från samma dubbeluttag. Det är även en lampa på drivs genom en vidarekoppling från samma uttag. Uttaget måste aktiveras med en strömbrytare i huset och krävs då även för att infravärmaren ska gå att starta och att lampan ska tändas.
Efter att vi kört infravärmaren i ca 7 timmar, varav de sista 3-4 på maxeffekt och laddning av telefon de sista timmarna så upptäckte vi när vi skulle bryta strömmen att strömbrytaren var varm. Den började svalna efter att strömmen bröts och dagen efter var den som vanligt. Vi har ofta bara lampan tänd långa perioder under mörkare tider, från eftermiddag över natten till morgon och fenomenet har aldrig uppstått tidigare.
Jag kontrollerade både strömbrytare och uttaget utan att se några konstigheter.
Min fundering är om detta är normalt eller om vi borde få någon som kikar på det? Och vad kan det vero på?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hur är den avsäkrad ( 10 eller 16 A) ? Är strömbrytaren märkt med samma - eller lägre? 2500W + en lampa tyder ju på 16 A och jag är tveksam till att brytaren är märkt med det . Bör alltså kollas upp.
Medlem
· Västernorrlands län
· 45 inlägg
Med avsäkrad, menar du då styrkan på säkringen i proppskåpet? Eller är det strömbrytaren som står för avsäkringen?HasseTeknik skrev:
Proppen är röd, så det är 10 A på den iaf.
Redigerat:
Jag skulle ha bytt den där till en ny strömbrytare som tål 16A innan den börjar brinna. Även om den är gjord för minst 10A så ser den inte helt ny ut och oxider på kontaktytorna gör snabbt att det blir varmt och mer oxidering tills det blir för varmt och olyckan är ett faktum...
2500 W + en lampa är inte heller bra att köra på 10A säkring! Blir ju 10,6 A med 50W lampa och maximalt 240V in.
Medlem
· Västernorrlands län
· 45 inlägg
Så om jag tolkar er alla rätt så borde en elektriker byta strömbrytaren och höja säkringen från 10A till 16A, inkl kontroll av kapacitet och ev åtgärd på kablar?
Vet inte vem elektrikern är, huset byggdes på 70-talet. Sen kanske jag borde tänkt ett steg längre när jag köpte infravärmaren.
Vet inte vem elektrikern är, huset byggdes på 70-talet. Sen kanske jag borde tänkt ett steg längre när jag köpte infravärmaren.
Javisst, men jag tog det snällaste fallet. Dessutom vet vi inte om värmaren ger 2500W vid 230V - märkningen kan tolkas olika och om den är rent resistiv, så bör 2500 vara maximum och vara vid högsta spänningen..R roli skrev:
Det petsäkrade dubbel-uttaget och vidarekopplingen till lampa, verkar inte vara från 1970-talet. Den fasta installationen är troligen inte original från när huset byggdes.
Däremot gissar jag att strömbrytaren som blir varm, är original ca 1975. Den var kanske bara avsedd för att tända en utomhuslampa på 60 Watt. Nu har ni ca 40 gånger mer strömbelastning på den och det under timmar.
Däremot gissar jag att strömbrytaren som blir varm, är original ca 1975. Den var kanske bara avsedd för att tända en utomhuslampa på 60 Watt. Nu har ni ca 40 gånger mer strömbelastning på den och det under timmar.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrlands län
· 45 inlägg
Vilka kablar bör kontrolleras? De som går från strömbrytaren till uttaget där infravärmen kopplas in? Från strömbrytaren till proppskåpet? Eller båda?useless skrev:
Okej, men nu blir jag fundersam på om jag bara ska byta strömbrytaren eller om jag ska höja säkringen också Naturligtvis bör elektrikern avgöra det, men jag vill ju även veta vad jag ska beställa och förvänta mig.E elmont skrev:
Om du tänker köra värmaren på max så långa stunder, så tycker jag nog att du bör säkra om till 16A, kolla upp och ( om det behövs ) byta kablar från "proppskåp" till brytare och hela vägen till uttaget för värmaren, samt byta strömbrytaren.B blockqoute skrev:
Det alternativ, som finns är att bara byta brytaren, kolla upp kablarna och MÄTA att strömmen håller sig under 10A för just din värmare.
Hela vägen från proppskåpet. Det kan vara en gammal belysningsgrupp som kanske inte var tänkt för särskilt hög belastning som numera har dragits vidare till uttaget som belastas med >10A? Troligen är det inga problem då det framför allt var fram till 50-60-talet som man drog klenare kablar och säkrade med 6A, men det borde inte ta många minuter för en elektriker att kolla upp.B blockqoute skrev: