Ett litet tillägg som ev kan vara av intresse. Det kan induceras spänningsnivåer som går att känna med fingertopparna som en vibrerande/surrig känsla och av div spänningsdetektorer i apparathöljen även helt normalt, kanske detta redan tagits upp.

Exempel: du har en ojordad strömkabel som går i ett metallrör till en ojordad armatur. Inte helt ovanligt. Detta gör att det induceras en spänning i höljet, känns som en vibration när du stryker fingertopparna mot apparathöljet eller metallröret runt kabeln och/eller att det kan kännas som en elektrisk stöt om du rör vid höljet med någon känslig kroppsdel tex insidan av armen.

När jag känner av detta så vet jag att apparathöljet inte är jordat, är det då en apparat jag vet ska vara skyddsjordad så vet jag också att där finns ett säkerhetsproblem att åtgärda. Finns en mängd prylar bla armaturer som kanske borde varit skyddsjordade men inte är det pga tvivelaktig design.

Då är det kanske bara att acceptera men det har hänt att jag skyddsjordat dylika prylar på eget bevåg särskilt på grejer som har 230V ut till div lampsocklar och att det är böjliga leder etc - som gjort för att gå åt skogen en vacker dag och det är en gåta hur CE-märkningen kom till...

• Gilla
marko11
  • Laddar…
Jag har läst en del om CE märkningen och många har undrat som du hur det har gått till när den har CE märkts.

Jag läste för några månader sedan att bl a en hel del mobilladdare har förbjudits i Sverige fast de har varit direkt livsfarliga så har de sålts med CE märkning och jag pratar inte om Alibaba produkter man köper själv online utan om produkter som har sålts i Sverige i butiker
...
Det kan lätt hända att någon vid tillverkning i bl a Kina har godkänt trots riskerna och vem vet om någon har fått lite pengar vid sidan om för att blunda för riskerna...

Kan vara som med alla kopior av kläder, vissa är så bra kopior att butiker i Sverige har sålt de för att de har fått de levererade som original märke och man har inte reagerat på det från början...

Det är ingen skillnad att handla från alibabba och mindre skuttfirmor i Sverige, kommer från samma fabrik. ”Någon” behöver inte ge pengar under bordet för CE märkning, CE märker det gör tillverkaren själv.
Märkesprylar är oftast konstruerade någon annanstans men tillverkas i Kina med hårdare kontroll av kvalitet. Att utförandet görs som konstruktören har tänkt sig.

Protte

• Gilla
GargamelSE och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Det är ingen skillnad att handla från alibabba och mindre skuttfirmor i Sverige, kommer från samma fabrik. ”Någon” behöver inte ge pengar under bordet för CE märkning, CE märker det gör tillverkaren själv.
Märkesprylar är oftast konstruerade någon annanstans men tillverkas i Kina med hårdare kontroll av kvalitet. Att utförandet görs som konstruktören har tänkt sig.

Protte
Hur kan tillverkaren godkänna CE märkningen om de apparaterna är livsfarliga och förbjuds sen, har de inga förpliktelser mot lagar, myndigheter i Sverige?

Men ang TS problem: lösningen finns ju i tråden för vad det är för mätningar man behöver göra för att försäkra sig om att kabelbytet gav avsedd effekt.

- Ohm-mätning mellan kabeljord i stickkontakten och apparatens hölje ska visa typ noll Ohm, dvs mycket god elektrisk kontakt.
- Ohm-mätning mellan fas respektive nolla mot hölje ska visa typ oändligt, dvs ingen kontakt / max isolation.

Uppfyller strykjärnet båda dessa kriterierna så skulle jag som lekman känna mig minst lika säker som om jag just köpt ett nytt strykjärn som jag kanske är benägen att lita på pga CE-märkning men utan att kolla så vet man inte strängt taget.

Jordfelsbrytare ser jag som en grundförutsättning i moderna elinstallationer så bara se till att en dylik finns och att den fungerar.

Detta med förbehållet att jag uttalar mig som lekman, är ingen elektriker.

• Gilla
marko11
  • Laddar…
Och som yrkesman ser jag en JFB som ett tilläggsskydd som kan vara bra om olyckan är framme. MEN grundbulten är en korrekt och underhållen anläggning samt korrekta underhållna apparater.
Och ett påklistrat CE märke är tyvärr ingen som helst garanti på någon kvalitet.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
M marko11 skrev:
Hur kan tillverkaren godkänna CE märkningen om de apparaterna är livsfarliga och förbjuds sen, har de inga förpliktelser mot lagar, myndigheter i Sverige?
Det finns inget organ som godkänner CE-märkta produkter, utan det är tillverkaren själv som intygar på heder och samvete att produkten uppfyller de krav som ställs.

• Gilla
marko11
  • Laddar…
Rolig tanke.
När nån vill byta ett eluttag kan bygga hus forumet gå bananas.

När nån leker hobbyelektriker och oroas över strömförande prylar så är tonerna helt annorlunda :)

Släng skiten och köp nytt, finns säkert ett strykjärn som "passar" ;)

• Gilla
marko11
  • Laddar…
Det handlar om att maximera nytta och minimera risker som alltid.

Vad säger att ett ”nytt strykjärn” skulle vara en bättre lösning ens elsäkerhetsmässigt utan att kontrollera utrustningen noga?

• Gilla
marko11
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.