Eftersom jag skall måla huset tänkte jag äntligen ta ner den gamla utesirenen till larmet som inte har varit igång på 10 år eller så.

Avklippta kablar med provisoriska skydd på en verkstadsbänk, efter att ha orsakat strömavbrott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sagt och gjort, skruvade bort den från väggen, och klippte kabeln.

POOF! Kabeln var tydligen full med rök, ljus och ljud, och det kom ut.

Blev svart i hela huset, och säkringen till ytterbelysningen gick. Jag hade antagligen klippt av sladden till ljussensorn...

Fick lite provisoriskt sätta hattar på kabeln så familjen kunde surfa igen.
Klippt elektrisk kabel som sticker ut från ett hål i en träpanelvägg med isolering och ledningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När ni har slutat skratta, vad gör jag nu? Vet inte var den där sladden går faktiskt...

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Gissar att det sitter ett relä som styr utesirenen från gamla larmet som dras från sirenutgången.

Hitta relät, koppla från kabeln!

Sladden går till en kopplingsdosa (eller möjligen till elcentralen) där den kopplas ihop med utebelysningen. Var den fysiskt finns är ju svårare att säga men man bör kunna lista ut ungefär var utifrån placering av sensor och kabel ut till utebelysningen. Då kabeln ser ut att gå rakt in i huset kanske den går till en takdosa (på samma grupp som utebelysningen).

Men om du vill ha kvar ljussensorn så kan du ju skarva på kabeln igen. Skarvhylsor och tejp.

Woops, läste inte allt.

Skarva på kabeln igen med en kopplingsdosa, och koppla in ljusreläet som det var inkopplat innan!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.